از ایران متحد تا «زیست مهربانانه مردم با هم»

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تفاهم به‌جای استیضاح» نوشت: رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطر، نقشه راه کشور برای گره‌گشایی‌ها و عبور از مشکلات کشور را بار دیگر ترسیم کردند؛ نقشه راهی که چند کلیدواژه مهم را شامل می‌شود: همدلی و هم‌افزایی قوای سه‌گانه، تمرکز بر حل مسائل و خودداری از درگیر شدن به حاشیه‌ها و وحدت میان اقشار مردم.

با این حال مخاطب بخش اصلی این سخنان، قوای سه‌گانه بودند؛ قوایی که به تصریح حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در صورت همکاری کامل آنها، کارها به هیچ‌وجه گره نمی‌خورد.

آنچه رهبر انقلاب بیان کرده‌اند، کلیات یا به فرموده ایشان، راهبردی اساسی است اما این راهبرد اجزا، جزئیات یا مصادیقی نیز دارد که با کنار هم قرار گرفتن آنها، آن راهبرد تشکیل و عملیاتی می‌شود.

از جمله مصادیق بارز همکاری و همدلی میان قوا، توجه به ترتیبات قانون اساسی است که مورد اشاره رهبر انقلاب نیز بوده است به‌عنوان یک نمونه، در قانون اساسی، در تدوین قوانین، اصل بر لوایح تقدیمی از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی است.

قانونگذار، با توجه به درگیری و مواجهه روزمره قوه مجریه با مسائل ریز و کلان کشور در حوزه‌های کلان، این طور تعیین کرده است که این قوه درک عمیق‌تری از مسائل و مشکلات کشور دارد و بر همین اساس، لوایح دولت را ارجح از دیگر شیوه‌های قانونگذاری، به‌ویژه طرح‌ها دانست.

این در حالی است که در سال‌های اخیر، لوایح دولت اغلب دچار کم‌توجهی شده و اکنون برخی لوایح مهم دولت، که ناظر بر حل مسائل فوری و کلان کشور است، در راهروهای مجلس متوقف بماند. تعیین تکلیف نشدن امر بازرگانی، به‌عنوان یک پیش‌نیاز مهم مدیریت بازار، معیشت و تورم، از آن جمله است.

این در حالی است که دولت هنگام تقدیم این لایحه، به‌دلیل رایزنی با نمایندگان، وزارت بازرگانی را به سازمان بازرگانی تغییر داد که آن هم در نهایت با موافقت مجلس مواجه نشد.

از جمله مسائل دیگری که بر همکاری، همدلی و هم‌افزایی قوای مقننه و مجریه سایه می‌اندازد، مسأله استیضاح است.

هرچند استیضاح یک حق قانونی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، اما واقعیت این است که این امر، همواره به‌عنوان آخرین گزینه باید مطرح باشد، ضمن اینکه تجربه ثابت کرده است، استیضاح به قطع فرایند مدیریتی منجر شده و در میان مدت نخواهد توانست مطالبات استیضاح کنندگان را نیز تأمین کند.

این مسئله از زاویه دیگری هم قابل بررسی است و آن، اینکه دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت، اهتمام ویژه‌ای به همکاری، تعامل، رایزنی و هم‌افزایی با قوا داشته و این همدلی، اساساً ارتباط دو قوه را دوطرفه و بسیار قوی کرده است. در این ارتباط، هیچ امر ناگفته‌ای میان دو قوه نمی‌ماند که در نهایت نیاز به استیضاح باشد.

در این باره نیز می‌توان به گزارش معاون امور مجلس رئیس جمهور در نشست دولت و مجلس اشاره کرد که گفت «وزرا در این مدت ۳۸۰ بار در مجلس حضور پیدا کرده و بالغ بر ۹ هزار دیدار با نمایندگان در مجلس و وزارتخانه‌ها داشته‌اند که رکوردی بی‌سابقه است.» و این غیر از دیدار رئیس‌جمهور با ۳۱ مجمع استانی، آن هم در سال نخست فعالیت دولت است، یا حضور نمایندگان در سفرهای استانی یا نشست‌های معاون اول رئیس جمهور. به این ترتیب، استیضاح، در حالی که همه این راه‌های ارتباطی وجود دارد و نیز در کنار این واقعیت که نمایندگان به وفور می‌توانند از حق سوال و تذکر استفاده کنند، نمی‌تواند به‌عنوان امری ناظر بر همراهی قوا شمرده شود.

از ایران متحد تا «زیست مهربانانه مردم با هم»

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر ««زیست مهربانانه مردم با هم» مصداق باحجاب و بی‌حجاب داشت؟» نوشت: سخن رهبر انقلاب در خطبه عید فطر که «مردم با عقاید و سلایق مختلف در کنار هم زندگی و با هم کار و مهربانی کنند» آیا ناظر به «همزیستی و مهربانی باحجاب و بی‌حجاب درکنار هم» است؟ آیا با فرض اینکه بی‌حجابی را نتوان مشمول این سخن دانست بازهم سخن رهبری ناظر به وحدت همه مردم اعم از باحجاب و بی‌حجاب است یا منظور دیگری در کار بوده است؟ آیا اگر منظور رهبری از وحدت در اینجا وحدت باحجاب و بی‌حجاب بوده باشد، به این معنی است که بی‌حجابی در جامعه پذیرفته شده است!؟ این‌ها پرسش‌هایی است که باید تبیین شود.
ممکن است کسی بگوید «دنبال مصداق برای سخن رهبری‌معظم درباره وحدت مردم نباشید که این خود نوعی دوقطبی‌کردن است.» این حرف نادرستی است.

وحدت مردم یک فرض عقلی است و همیشه مفروض است. اتفاقاً شیوه مواجهه با سخنان رهبری و تبیین آن، همانا یافتن مصداق‌هاست تا بتوان درست به آن عمل کرد.

با این فرض حال باید دید آیا منظور رهبری‌معظم در این زمانه از «وحدت مردم و مهربانی با هم به‌رغم عقاید و سلایق مختلف» اشاره به مهربان‌بودن باحجاب و بی‌حجاب با یکدیگر است؟ بیاید فرض کنیم که منظور این نبوده است و رهبری‌معظم تعمداً مصداقی مشخص نکرده‌اند تا وحدت به موارد خاص تقلیل داده نشود، در آن صورت نیز «زندگی مهربانانه و بدون تفرقه مردمان با حجاب و بی‌حجاب در کنار هم» یک واجب عقلی است، و این به‌معنی تأیید یا پذیرش بی‌حجابی نیست. دیدگاه رهبر انقلاب درباره حجاب مشخص است: «حجاب واجب شرعی و بی‌حجابی حرام شرعی و حرام سیاسی است.»، اما اگر بخشی از جامعه به سمت بی‌حجابی رفت، آیا باید وحدت مردم و زیست مهربانانه آنان در کنار یکدیگر شکسته شود و به هرج‌ومرج و به‌هم‌ریختگی جامعه بینجامد!؟

اگر دسته‌ای از مردم به حرام‌های شرعی دیگری مثل شرب خمر یا سرقت، اختلاس، رانت‌خواری و ظلم به همنوعان مبادرت کردند، آیا در اینجا وظیفه مردم شکستن وحدت و درگیری با یکدیگر است!؟

مشخص است که این‌ها نیز حرام شرعی و سیاسی است و وظیفه حکومت در قبال آن روشن است.

وظیفه مسلمانان درباره بی‌حجابی از سوی رهبری مشخص شده است: «تذکر لسانی بدهید و بگذرید». وظایف حکومت هم دیگر برعهده مردم نیست و حکومت خود می‌داند که باید چه کند.

اینجاست که اگر مردم بخواهند بر سر مسئله حجاب با یکدیگر درگیر شوند یا زیست مهربانانه را کنار بگذارند، همان چیزی اتفاق می‌افتد که رهبر انقلاب آن را «انتظار دشمن» می‌نامند.

نهی از منکر به‌عنوان وظیفه شرعی مردم، مراتب و ظرایفی دارد و با هدف جلب قلوب مسلمانان به شریعت و حکم خداست و به‌معنای شکستن وحدت نیست.
با همه فرض‌ها، وحدت مردم با عقاید و سلایق متفاوت یک «واجب عقلی» است اگر حکومت بخواهد مسائل و احکام دینی را پیاده کند، معلوم است که در شرایط وحدت جامعه امکان آن فراهم است، نه در شرایط فقدان وحدت و چنددستگی.

دشمن از شکستن وحدت مردم در قضیه حجاب دنبال دستاورد دیگری است و اصولاً حجاب‌داشتن یا نداشتن زنان برای آنان که با ملت ایران دشمنی می‌کنند، یک هدف نهایی نیست که نیات انسانی و حقوق‌بشری برای آن داشته باشند.

مشخص است که از آن به‌دنبال کار دیگری هستند؛ بنابراین آنچه می‌توان از سخن رهبری معظم برداشت کرد آن است که اولاً این سخن به‌معنای پذیرش و موافقت بابی‌حجابی در جامعه نیست که این روشن و واضح است.

ثانیاً از آنجا که شکستن وحدت یک ملت حتی در امور اعتقادی در هر جامعه‌ای به یک تراژدی می‌انجامد، رهبر انقلاب مردم را به حفظ وحدت و همزیستی و کار مهربانانه در کنار یکدیگر فرامی‌خوانند و این نافی وظیفه‌ای که در بحث امر به‌معروف و نهی از منکر برای مردم قائلند و وظیفه‌ای که احتمالاً برای دستگاه‌های حکومتی قائلند و آن وظیفه نیز نباید وحدت‌شکن باشد، نیست.

از ایران متحد تا «زیست مهربانانه مردم با هم»

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «راهی تازه برای # بچه‌های_خودمان» نوشت: ابلاغ ضوابط بخشودگی یا تخفیف در محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اداری، انتظامی و صنفی مرتکبان اعمال خلاف قانون در اغتشاش‌های سال گذشته در آستانه عید سعید فطر و در امتداد فرمان عفو گسترده رهبر انقلاب اسلامی اقدامی کم‌نظیر در بدل زدن به هدف اصلی دشمن از پروژه آشوب یعنی تولید نفرت و شکاف اجتماعی و صیانت از آینده افرادی بود که به علت غفلت و هیجان ناشی از پروپاگاندای بی‌نظیر معاندان، گرفتار پرونده، احکام کیفری و سو سابقه شده بودند.

کلیدواژه مهم «بچه‌های خودمان …» که رهبر انقلاب در زمان اغتشاش‌ها برای جوانانی که بر اثر غفلت به پروژه دشمن پهلو داده بودند، مفهوم معنادار و الهام‌بخشی برای نقطه عزیمت بازسازی اجتماعی بود.

با توجه به اینکه ضوابط ابلاغ شده از سوی رئیس‌جمهور درباره شرایط تداوم شمول عنایت رهبری معظم انقلاب اسلامی در تعلیق، تخفیف و بخشودگی تخلفات کسانی که در حوادث سال گذشته دچار تخلفات اداری و انضباطی شده بودند، به وزارتخانه‌های کشور، علوم، ارشاد و امور خارجه، پیام‌های روشنی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

یکی از اصلی‌ترین محورهای ضوابط ابلاغ شده از سوی رئیس‌جمهور، توجه ویژه به حقوق آن دسته از افرادی است که در حوادث سال گذشته دچار تخلفات اداری و انضباطی شده‌اند و هم‌اکنون از اقدام‌های خود ابراز ندامت دارند و حاضرند نسبت به موازین قانونی متعهد شوند.

این اقدام سنجیده خط بطلانی بر سیاه‌نمایی‌های انجام شده توسط رسانه‌های معاند از رویکرد نظام نسبت به معترضانی است که در حوادث اخیر تحت تأثیر جنگ روانی دشمن دچار خطای تحلیلی و اقدام‌های ناصحیح شده بودند.

جالب توجه است که به موجب این ابلاغیه آن دسته از دانشگاهیان، معلمان، هنرمندان، فعالان اجتماعی و ایرانیان مقیم خارج از کشور که در حوادث پاییز سال گذشته مرتکب تخلفات اداری یا اقدام‌های خلاف قانون شده‌اند با لحاظ شرایطی، مشمول تداوم عنایت رهبری معظم انقلاب اسلامی در تعلیق، تخفیف و بخشودگی برخی از محدودیت‌ها و تنبیهات قانونی می‌شوند و موارد استثنا از بخشودگی نیز در این ابلاغیه مشخص شده است.

در تحلیل ضوابط بخشودگی می‌توان گفت این بند از ابلاغیه رئیس‌جمهور نشان‌دهنده تلاش قانون برای روشنگری حقایق موجود برای صنف دانشگاهیان و فرهنگیان و دیگر گروه‌های این حوزه است و اگرچه آن‌ها در رویدادهای گذشته، بیشتر تحت تأثیر عناصر و خبرهای خارجی بوده‌اند اما قانون به آن‌ها با توجه ویژه نگاه می‌کند.

از ایران متحد تا «زیست مهربانانه مردم با هم»

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اتحاد مقدس» نوشت: ملت مؤمن و موحد ایران، شنبه هفته جاری نماز پرشکوه عید فطر را به پاس یک ماه طاعت و عبادت، در سراسر کشور اقامه کرد و سجده شکر و سپاس به جا آورد.

در کانون معنوی این اجتماع عظیم ملی، انبوه بی‌شمار مردم تهران، نماز عید را به امامت حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی در مصلای امام خمینی (ره) اقامه کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه اول نماز با تبریک عید خجسته فطر به امت اسلامی و ملت رشید و عزیز ایران، ماه رمضان امسال را بسیار پربار، با حال، پرشور و سرشار از رحمت الهی خواندند و با اشاره به تضرع و توسل آحاد مردم بویژه در شب‌های قدر گفتند: شب‌زنده‌داری‌های پر سوز و گداز مردم و اشک‌های گرمی که از چشمان جوانان پاکیزه کشور جاری می‌شد، از همیشه برجسته‌تر بود و حضور در مجالس تلاوت قرآن، هیئات، محافل معرفت‌آموزی، گلزارهای شهدا و کمک‌های مؤمنانه به ایتام و مستمندان، رمضان امسال را پرشکوه کرده بود.

رهبر انقلاب با تجلیل از حرکت عظیم ملت در روز قدس، آن هم پس از شب‌زنده‌داری شب قدر افزودند: آن اجتماعات متراکم و شکوهمند، حقیقتاً از الطاف و توفیقات الهی بود.

ایشان ماه رمضان را علاوه بر ماه طاعت و تقوا، ماه جهاد و مبارزه خواندند و گفتند: روز قدس هم روز مبارزه ملت ایران است که بحمدالله امسال با همراهی دیگر ملت‌ها در سطح بسیار گسترده‌ای برگزار شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برخی دستاوردهای ماه مبارک از جمله توفیق طاعت و بندگی، پاکیزگی روح، معنویت، آشنا شدن با معارف اسلامی و روحیه مبارزه و ضربه زدن به دشمن تأکید کردند: این دستاوردهای روحی و معنوی را تا رمضان سال آینده، حفظ و تقویت کنید که همین روحیه با رفع مشکلات، کشور را به پیش خواهد برد و ملت ایران را در اوج حرکت مادی و معنوی قرار خواهد داد.

رهبر انقلاب اسلامی خطبه دوم نماز عید فطر را به بیان راهبردهای ضروری امروز کشور و جامعه اختصاص دادند.

از ایران متحد تا «زیست مهربانانه مردم با هم»

کد خبر 656612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.