از خط و نشان دولت برای بانک‌ها تا گدای تل‌آویو

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، بیست‌ونهم فروردین‌ماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خط و نشان دولت برای بانک‌ها» نوشت: روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی با اولتیماتوم به بانک‌های دولتی در خصوص عدم اجرای برخی از مصوبات و بخشنامه‌ها بخصوص اعتبارسنجی از عملکرد آن‌ها انتقاد کرد.

در همین راستا، دیروز در جلسه بررسی مباحث جاری بانکی که با حضور مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره بانک‌ها برگزار شد، با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاون وی، نقشه راه بانک‌های دولتی زیرمجموعه وزارت اقتصاد ترسیم شد.

وزیر اقتصاد با انتقاد از اینکه بیشتر بانک‌ها اعتبارسنجی را شوخی گرفته و اعتقاد جدی در لایه‌های مدیریتی نظام بانکی برای رخ دادن آن ندارد، گفت: اگر اراده‌های مدیریتی شبکه بانکی کشور هم‌راستا نباشد، بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های شورای پول اعتبار و بانک مرکزی ثمری نخواهد داشت.

سیداحسان خاندوزی در جلسه بررسی مباحث جاری بانکی افزود: در شرایطی است که در تنگنای اعتباری ناشی از سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، بخش واقعی اقتصاد نیازهای زیادی با توجه به فاصله نرخ‌ها با تورم بر زمین دارد؛ همچنین با توجه به سیاست‌های اصلاحات ارز ترجیحی که یک سال گذشته انجام شد و تورم که در سال گذشته وجود داشته، تقاضای نقدینه خواهی وضعیت ویژه دارد و اگر بخواهیم همه مؤلفه‌ها را در کنار یکدیگر محقق کنیم و همزمان نه رشد اقتصادی را فروگذار کنیم و نه هدف تورمی را فراموش کنیم، نیازمند یک ظرافت است.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره فروش سهام غیربانکی و اموال مازاد، گفت: در این موضوع مشکل تاریخی مقاومت وجود دارد، چه در داخل بانک و شرکت‌ها و چه از ناحیه سهامدارانی که آنها هم بیشتر منفعت خود را در یک اقتصاد تورمی می‌بینند و از ترکیب‌های ناسالمی که در بسیاری از ترازنامه‌ها وجود دارد، استقبال می‌کنند.

خاندوزی با بیان اینکه کاهش مطالبات غیر جاری در بخش ریالی آنچنان که توقع می‌رفت در سال گذشته محسوس نبود، خاطرنشان کرد: مسئله اعتبارسنجی را بارها تکرار کردم، واقعاً چند درصد از عملیات مبتنی بر این موضوع بوده است. در اکثر بانک‌ها این موضوع یک شوخی است و اعتقاد جدی در لایه‌های مدیریتی برای رخ دادن این اتفاق وجود ندارد.

وی تأکید کرد: ساماندهی حوزه شعب خارجی بانک‌ها باید در دستور کار قرار گیرد، به‌ویژه بانک‌های با سابقه که دارای تعداد زیادی شعب خارجی هستند، اما به لحاظ کارآمدی در بدترین شرایط قرار دارند و سال‌ها است افرادی در آنجا بدون اینکه آورده‌ای برای بانک داشته باشند، رسوب کرده‌اند.

وزیر اقتصاد با اشاره به ورود بانک‌ها به خرید ملک و ارز گفت: این موارد از مصادیقی است که تا مدیریت بانک‌ها فعل خواستن را صرف نکنند؛ ما در ابلاغیه و بخشنامه باقی خواهیم ماند.

از خط و نشان دولت برای بانک‌ها تا گدای تلاویو

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اولین روایت سعودی از شب وحشت آرامکو» نوشت: به گزارش «جوان»، چرخش مواضع عربستان سعودی در منطقه در هفته‌های اخیر را عده‌ای اقدامی ناگهانی می‌دانند، با میانجیگری چینی‌ها انجام شده است اما اگر برآیند تحولات چند سال اخیر را مرور کنیم متوجه می‌شویم که عوامل زیادی دست به دست هم داده‌اند که در نهایت ریاض را مجبور به عقب‌نشینی کرده‌اند.

جنگ یمن که در هشت سال گذشته به کابوسی برای کاخ‌نشینان ریاض تبدیل شده بود در تغییر سیاست‌های عربستان نقش مهمی داشته است.

در زمانی که عربستان و جنبش انصارالله یمن در حال مذاکره برای پایان دادن به درگیری‌ها و برقراری آتش‌بس هستند، جزئیات جدید از عملیات موشکی انصارالله به تأسیسات آرامکو از سوی مقامات ارشد عربستان منتشر شده است که نشان می‌دهد سعودی‌ها چقدر از این عملیات وحشت‌زده شده بودند.

شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان به‌تازگی در گفت‌وگو با برنامه رمضان معانا در شبکه «ام‌بی‌سی» که می‌توان آن را هسته چرایی چرخش عربستان و بازگشت از سیاست خارجی تهاجمی به مدیریت تنش در سطح منطقه دانست، انفجارهای آرامکو در سپتامبر ۲۰۱۹ را روز سیاه و تاریک منطقه و بزرگ‌ترین شکست عمر خود می‌داند.

عبدالعزیز بن‌سلمان، درباره این عملیات موشکی می‌گوید: «ممکن است همه چیز را در زندگی خود فراموش کنم اما روزی را که به میدان نفتی بقیق رفتم، فراموش نخواهم کرد؛ روز سیاهی بود، منطقه در تاریکی فرورفته بود، احساس شکستی داشتم که در عمرم تجربه نکرده بودم. حدود ساعت ۱۱ شنبه شب بود. وقتی تنها در ۲۰ دقیقه نیمی از ظرفیت تولید خود را از دست دادیم متوجه شدم وضعیتی ترسناک است.»

مهندس امین ناصر، مدیرعامل شرکت آرامکو هم درباره آن شب فراموش نشدنی گفته است: «من ۱۰ دقیقه بعد از حمله به محل حادثه رسیدم و بعد از اینکه تماس دریافت کردم به مرکز کنترل رفتم که در ظهران است. بعد از دریافت تماس ۱۰ دقیقه طول کشید از خانه به مرکز کنترل ظهران بروم.».

او در ادامه تأکید کرد: «وقتی این صحنه وحشتناک را می‌بینید برای اولین بار در زندگی زبانه کشیدن آتش را از دور دیدم و ۱۳ نقطه آتش سوزی بزرگ رخ داده بود و شعله‌های کوچک‌تر هم در اطراف بقیق و خریص در حال گسترش بود، بعداً فهمیدیم که تأسیسات با ۲۵ موشک و پهپاد مورد هدف قرار گرفته است.»

شبکه ام‌بی‌سی هم در این برنامه صحنه‌هایی از عملیات موشکی آرامکو را نشان داد که برای اولین بار منتشر شده است. حمله به آرامکو اولین ضربه مهلک انصارالله به ائتلاف سعودی بود که برای دو هفته بیش از ۵۰ درصد صادرات نفت عربستان را قطع کرد.

انصارالله سال گذشته هم حملاتی را به این تأسیسات انجام داد تا نشان دهد که برای تنبیه متجاوزان دست بسته نیست و بارها هشدار داده است که اگر دشمنان به اشغالگری و جنایات‌شان ادامه دهند عمق عربستان و امارات را هدف قرار خواهد داد.

اعترافات دیرهنگام مقامات ارشد سعودی به تلفات شب عملیات موشکی چهار سال پیش، حکایت از این دارد که این حمله چقدر مخرب بوده است و سعودی‌ها را سردرگم کرده بود.

مقامات ریاض بارها نسبت به قدرت موشکی انصارالله ابراز نگرانی کرده بودند و در دو سال گذشته تلاش کردند از باتلاق خودساخته در یمن خارج شوند بنابراین می‌توان گفت که ضرب شست انصارالله در آرامکو که شاهرگ اقتصادی عربستان در آن قرار دارد، سعودی‌ها را به این ارزیابی رساند که باید در سیاست‌های خود در منطقه تغییراتی انجام دهند تا از تکرار چنین مصائبی در آینده جلوگیری کنند به همین خاطر بود که در ماه‌های اخیر عربستان برای کاستن از تلفات خود، ناگزیر مذاکرات صلح با انصارالله را از سر گرفت تا به جنگ خانمان‌سوز پایان دهند.

از خط و نشان دولت برای بانک‌ها تا گدای تلاویو

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گدای تل‌آویو» نوشت هر روز بعد جدیدی از حقارت و رذالت جریان اپوزیسیون برای مردم ایران روشن می‌شود.اغتشاشاتی که سال گذشته به بهانه فوت مهسا امینی با رمز زن، زندگی، آزادی در کشور به راه افتاد، محل رویارویی تمام‌عیار گروه‌های ضدایرانی با جمهوری اسلامی و مردم ایران بود. اپوزیسیون ایرانی به قدری در توهمات خود غرق شده بود که با اطمینان از فردای پسابراندازی جمهوری اسلامی در ایران سخن می‌گفت.

رضا پهلوی، دیکتاتورزاده پهلوی نیز با حضور در شبکه ضدایرانی من‌وتو خود را رهبر مخالفان جمهوری اسلامی خواند و از مردم و دیگر گروه‌های ضدایرانی خواست برای ادامه مبارزه با نظام جمهوری اسلامی به او وکالت دهند. پس از این بود که گروه‌های سلطنت‌طلب با راه‌اندازی پویش‌های توئیتری و حمایت رسانه‌ای «منوتو»، دیکتاتور زاده پهلوی را به عنوان رئیس خود برای دوران پسابراندازی جمهوری اسلامی معرفی کردند. افرادی مثل علی کریمی و حمید فرخ‌نژاد که جمهوری اسلامی را متهم به دیکتاتوری می‌کردند نیز به حمایت از دیکتاتورزاده پهلوی برخاستند و حتی شروع به تخریب گروه‌های مخالف این کارزار تمسخرآمیز کردند.

رضا پهلوی در مواضع و اقداماتی دیگر نیز همواره سعی کرده خود را به‌عنوان لیدر اصلی جریان اپوزیسیون ایران معرفی و نقش پدر را برای سایر گروه‌های ضدایرانی، از جمله تجزیه‌طلبان بازی کند اما هیچکدام از تلاش‌های او به نتیجه نرسیده است و گروه‌های ضد ایرانی زیر بار رهبری او نرفته‌اند، کمااینکه در ماجرای پویش وکالت نیز برخی گروه‌ها به انتقاد از پهلوی پرداختند.

دیکتاتورزاده به دنبال اسپانسر جدید می‌گردد. اختلافات درونی گروه‌های ضدایرانی با یکدیگر که اخیراً نیز با افشاگری‌های متقابل همراه شده از یک طرف و توافقات اخیر جمهوری اسلامی ایران با عربستان سعودی به عنوان یکی از حامیان مالی و رسانه‌ای اپوزیسیون از طرف دیگر، باعث شده است گروه‌های مخالف ایران برای پیشبرد پروژه براندازانه خود به دنبال راه چاره باشند. از همین رو به نظر می‌رسد رضا پهلوی نیز چاره کار را در دراز کردن دست گدایی به سمت رژیم صهیونیستی دیده است.

از خط و نشان دولت برای بانک‌ها تا گدای تلاویو

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «راهبردهایی برای شبکه‌سازی کشورهای تحریم‌شده» نوشت: طی روزهای گذشته سخنگوی دولت در اظهار نظری از در دستور کار قرار گرفتن تدوین لایحه جامع مقابله با تحریم‌های غیرقانونی خبر داد.

بر اساس اظهارات بهادری جهرمی، کاهش آثار تحریم و طراحیِ چارچوب حقوقی با هدف اقدام‌های متقابل علیه رفتارهای متخلفانه بین‌المللی همچنین حمایت از اتباع ایرانی متضرر از تحریم از جمله محورهای این لایحه خواهد بود. اما در مقام عمل پیش از این ایجاد باشگاه تحریمی‌ها از جمله ابتکارات کشورمان برای مبارزه با یکجانبه‌گرایی غرب بوده که البته تاکنون دستاورد چشمگیری نداشته است.

در همین باره مصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با قدس درباره اقدام‌های انجام شده برای مقابله با تحریم‌ها و ضرورت پیگیری راهبرد فعال در این زمینه، گفت: بیش از دو دهه است که جمهوری اسلامی ایران ایده همکاری بین کشورهای تحریم شده یعنی باشگاه تحریمی‌ها را مطرح کرده و البته پیگیری‌هایی بسیار اندک، محدود و موقتی نیز داشته در حالی که بیش از ۲۸ کشور توسط آمریکا به صورت کلی یا بخشی مورد تحریم قرار گرفته‌اند و هر کدام از این‌ها قابلیت‌هایی دارند که می‌توانند از آن برای کمک به دیگری بهره ببرند.

با این حال گرچه ایده همکاری کشورهای تحت تحریم قدمت نسبتاً طولانی دارد اما اقدام‌ها در این ارتباط به برگزاری چند همایش و دیدار محدود مانده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به حوزه آمریکای لاتین و امکان همکاری‌های فراوان در حوزه خدمات فنی و مهندسی، انرژی، معدنی و کشاورزی در این حوزه افزود: علاوه بر این در ارتباط با روسیه و دیگر کشورهای تحت تحریم، ایران می‌توانست اقدام‌ها و برنامه‌هایی را در راستای گسترش روابط بانکی، مبادلات ارزی و ارتباطات دو یا چندجانبه داشته باشد تا دستاوردهای بیشتری در حوزه تجارت خارجی به دست آید و در نتیجه آن شدت فشارهای تحریمی کمتر شود اما در این زمینه شاهد انفعال و غفلت دستگاه‌های متولی از جمله وزارت خارجه هستیم. بخش‌های تحریم شده کشورهای تحت تحریم می‌تواند به صورت مکمل و در راستای کمک به یکدیگر مورد توجه قرار بگیرد و هم‌افزایی زیادی ایجاد کند.

وی معتقد است: در صورتی که روابط چندجانبه میان کشورهای تحریمی برقرار شود، بدون شک در کاهش هژمونی و فشار آمریکا روی این کشورها بسیار مؤثر خواهد بود. البته به نظر می‌رسد دستیابی به این امر مهم نیازمند تعیین و ایجاد راهبردی مشخص توسط ایران است که پیش از سایران و در سطوح نسبتاً شدیدتری تحت فشارهای تحریمی آمریکا بوده است.

از خط و نشان دولت برای بانک‌ها تا گدای تلاویو

کد خبر 655399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.