سه اصلی که سکوهای خارجی برای فعالیت در ایران باید رعایت کنند

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به مصوبه ۳۲بندی شورای عالی فضای مجازی و انطباق آن با قانون برنامه هفتم پیشرفت گفت: سکوهای خارجی که در ایران فعالیت می کنند باید سه الزام حقوقی، فنی و محتوایی را رعایت کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد رستمی در رابطه با فعالیت پیام رسان‌های خارجی در کشورمان اظهار کرد: بر طبق مصوبه ۳۲ بندی شورای عالی فضای مجازی، این سکوها ملزم به رعایت الزاماتی مشخص برای دردسترس بودن در کشور هستند.

وی با ذکر اینکه این مصوبه منطبق با قانون برنامه هفتم پیشرفت بوده و متعاقباً الزام آور است، افزود: سه الزام حقوقی، فنی و محتوایی مواردی هستند که این پیام رسان‌ها باید رعایت کنند.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در رابطه با الزام «حقوقی» این سکوها به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران، گفت: به این شکل هر سکویی که بخواهد در کشور فعالیت کند باید در ایران نمایندگی داشته باشد، احکام قضائی ایران را بپذیرد، پاسخگوی موضوعات داخلی کشور باشد تا در نتیجه امکان پیگیری موارد مختلف در این زمینه وجود داشته باشد.

رستمی با اشاره به الزام این سکوها به رعایت نکات فنی بیان داشت: ارائه دسترسی به داده‌های ضروری برای مدیریت بحران، پایبندی به مقررات حفاظت از داده کاربران، ارائه گزارش دوره‌ای در رابطه با نوع محتوا، الگوریتم‌ها و تعامل با کاربران ایرانی، رعایت امنیت اطلاعات در این چهارچوب قرار می‌گیرند که این سکوها باید به آن پایبند باشند.

این نماینده مجلس همچنین درباره الزام «محتوایی» سکوهای اینترنتی اظهار داشت: مدیریت و حذف محتوای مجرمانه بر اساس قوانین داخلی کشور، ارائه ابزارهای گزارش دهی و کنترل محتوا از جمله مواردی است که در خصوص محتوا این پیام رسان‌ها باید رعایت کنند.

رستمی در ادامه با اشاره به پیام رسان چینی «وی چت» تصریح کرد: بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر در چین در هفت حوزه اساسی خود در طول روز با این پیام رسان کار می‌کنند.

وی گفت: مواردی همچون گرفتن تاکسی، غذا، بلیط قطار از جمله این موارد است که یک فرد چینی بدون وی‌چت تقریباً نمی‌تواند زندگی عادی خود را به راحتی انجام دهد.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با گله‌مندی از وضعیت پیام رسان‌های داخلی گفت: قرار بود ما هم در کشورمان همین کار را انجام بدهیم که این موضوع آنطور که باید و شاید به سرانجام نرسید.

رستمی با طرح این سوال که اگر پیام رسان‌های داخلی با کیفیت بالا خدمات متنوع ارائه می‌کردند آیا باز هم مردم به سراغ خارجی‌ها می‌رفتند؟، بیان داشت: در این رابطه هم نهادهای حاکمیتی مسئول هستند هم خود پیام رسان‌ها باید تلاش کنند تا به بلوغ در این زمینه برسند.


‌منبع: فارس

کد خبر 930207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.