جهان در حیرت رونمایی «فتاح» / قدرت‌نمایی ایران با موشک هایپرسونیک

رونمایی از موشک‌ هایپرسونیک فتاح، واکنش‌های مختلفی را از سراسر جهان در پی داشته است و کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه نظامی از دستیابی ایران به فناوری ساخت چنین موشکی شگفت‌زده شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هایپرسونیک فتاح، نام و نشان موشک ایرانی است که حداقل با سرعت ۱۳ ماخ پرواز می‌کند و اهداف خود را تا برد ۱۴۰۰ کیلومتر به‌صورت دقیق منهدم خواهد کرد.

موشک بالستیک هایپرسونیک فتاح که توسط متخصصان نیروی هوا فضای سپاه تولید شده است، هفته گذشته در مراسمی با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و جمعی از فرماندهان نظامی از جمله سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران و سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه رونمایی شد.

این موشک با قابلیت‌های تاکتیکی، به دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین به منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد.

جهان در حیرت رونمایی «فتاح» /قدرت نمایی ایران با موشک هایپرسونیک

رونمایی از این موشک پرسرعت و غیرقابل انهدام در رسانه‌های عرب‌زبان منطقه و جهان، بازتاب گسترده‌ای داشته است.

این تحول بزرگ و فناوری موشکی نو در حالی رخ داده است که به گفته یکی از رسانه‌های کشور هند در بحبوحه تنش‌های فزاینده بر سر برنامه هسته‌ای ایران صورت می‌گیرد. در ماه مارس، ژنرال ارشد آمریکایی ادعا کرد: اگر ایران تصمیم به ساخت سلاح هسته‌ای داشته باشد، می‌تواند ظرف چند ماه سلاح هسته‌ای بسازد.

وزارت امور خارجه انگلیس هم نتوانست خشم خود از این دستاورد ملی ایران اسلامی را نشان ندهد و با صدور بیانیه‌ای به رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واکنش نشان داد و با تکرار ادعاها علیه برنامه دفاعی ایران، مدعی شد که این اقدام تهدیدی برای امنیت جهانی به‌شمار می‌رود.

دولت لندن در ادامه بیانیه یادشده ادعا کرده است که در کنار شرکای خود، گام‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بر خواهد داشت.

جهان در حیرت رونمایی «فتاح» /قدرت نمایی ایران با موشک هایپرسونیک

سرجنگی موشک فتاح از یک پیشران کروی سوخت جامد با نازل متحرک برخوردار است که توان کنترل تراست خروجی و فرمان‌دهی به آن برای حرکت در جهات مختلف را دارد. به این ترتیب سرجنگی موشک با بالک‌های کنترلی که روی آن تعبیه شده است، همچنین موتور با فناوری نازل متحرک، قابلیت اجرای مانور به طرفین، مانورهای ارتفاعی و مانورهای مدور را پیدا کرده است و این قابلیت در کنار سرعت هایپرسونیک، امکان رهگیری و مقابله سامانه‌های موشکی با آن را تقریباً غیرممکن می‌سازد و این یک چالش بزرگ برای سامانه‌های پدافندی آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهد بود.

برد ۱۴۰۰ کیلومتری موشک فتاح که به گفته سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، امکان افزایش آن نیز وجود دارد، آن را در دسته موشک‌های موسوم به «اسرائیل‌زن» ایران قرار می‌دهد که می‌توانند سرزمین‌های اشغالی را به‌راحتی هدف قرار دهند.

ایران؛ بازیگر نقش اول منطقه

محمود عباس‌زاده مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: وقوع انقلاب اسلامی و برپایی حکومتی بر مبنای دین اسلام در ایران، معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی را تغییر داد و دنیای دوقطبی شرق و غرب را به حاشیه برد.

به گفته وی، این نظام مردمی و مقتدر، با پایمردی مردم روز به روز در دو زمینه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به دستاوردهایی کسب کرد که برای غربی‌ها باورکردنی نبود. رونمایی از موشک هایپرسونیک دستاورد مهمی است که هیچکدام از سپرهای موشکی مطرح و شناخته شده جهان، توان رهگیری و انهدام آن را ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: این موشک فوق پیشرفته می‌تواند خارج و داخل جو کره زمین، با سرعت ۱۳ تا ۱۵ ماخ حرکت کند؛ این موضوع نشان‌دهنده پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه دفاعی است.

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران گرانیگاه امنیت منطقه و قدرت دفاعی آن در خدمت صلح و امنیت پایدار است. دیروز ایران کشوری بود که از دادن سیم خاردار به آن خودداری می‌کردند و امروز اذعان می‌کنند که ایران به روسیه پهپاد صادر کرده است و این پهپادهای ایرانی به ادعای خودشان در آخرین جنگ رسمی بین روسیه و اوکراین تعیین‌کننده بوده است.

جهان در حیرت رونمایی «فتاح» /قدرت نمایی ایران با موشک هایپرسونیک

عباس‌زاده گفت: جمهوری اسلامی با این اقتدار و عزت، یک بازیگر مهم جهانی است و در معادلات بین‌المللی تأثیرگذار است.

وی تاکید کرد: قدرت نرم ایران از قدرت سخت آن بیشتر است. باید روی قدرت نرم مردم بیشتر سرمایه‌گذاری کرد و به این مسئله آگاه بود که جمهوری اسلامی ایران به یک گرانیگاه منطقه‌ای تبدیل شده است.

موشک ایرانی فتاح پیام‌آور صلح، ثبات و امنیت در منطقه است

عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: موشک فتاح نه فقط بازدارندگی بلکه بسیاری از مفاهیم و موضوعات دیگر را در کنار خود دارد و این موضوع نشان‌دهنده پیشرفت ایران در حوزه‌های مختلف است.

وی افزود: در واقع ابعاد نظامی یا دفاعی موشک یک مبحث است و دستیابی ایران به قدرتی فراتر از قدرت‌های موجود، هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف علمی، فنی، نهادهای دانش‌بنیان و فراتر رفتن از مرزهای دانش، مسئله دیگر است.

مقتدایی تصریح کرد: موشک فتاح نشان‌دهنده حد بالای پیشرفت‌های ایران است. این پیشرفت هم فقط در عرصه‌های نظامی نیست بلکه درر همه زمینه‌های مرتبط با صنایع موشکی اتفاق افتاده است. موشک فتاح نشان‌دهنده نماد استقامت ایرانیان است.

جهان در حیرت رونمایی «فتاح» /قدرت نمایی ایران با موشک هایپرسونیک

وی ادامه داد: فتاح نماد بهره‌وری و بهره‌مندی ایرانیان از داشته‌های بومی خود است که توانسته است این توانمندی را به اثبات برساند. همچنین فتاح پاسخ تهران به چهار دهه تحریم صنایع نظامی و تلاش برای عقب نگه‌داشتن جمهوری اسلامی درر این حوزه است.

وی خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد می‌توان عرصه دیپلماسی ایران را به پیش و پس از رونمایی این موشک تقسیم کرد. رونمایی از فتاح قدرت عظیم و نوظهور ما را در عرصه بین‌المللی نشان می‌دهد. بنابراین، ایران امروز قادر است که حرف و اراده خود را به دیگران به‌خصوص کشورهای سلطه‌گر دیکته کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موشک ایرانی فتاح پیام‌آور صلح، ثبات و امنیت در منطقه است، این موشک کمک‌کننده و تأمین‌کننده صلح مثبت خواهد بود.

کد خبر 665891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.