فتاح در «۴۰۰ ثانیه» به اسرائیل می‌رسد

زمانی که گزارش ساخت موشک هایپرسونیک را به مقام معظم رهبری رساندند، ایشان نام فتاح را برای این موشک برگزیدند؛ فتاحی که جو زمین را در می‌نوردد و خواب اسرائیل و دیگر مستبدان و مستکبران را آشفته می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نیروی هوافضای سپاه انقلاب اسلامی بامداد روز گذشته، به‌طور رسمی موشک هایپرسونیک خود با نام «فتاح» را رونمایی کرد؛ اقدامی که پس‌لرزه‌های آن از هم‌اکنون در سرزمین‌های اشغالی قابل مشاهده است.

سرعت موشک‌های هایپرسونیک هنگام حرکت بین پنج تا ۲۵ برابر صوت اعلام شده که در بازه ۱.۶ تا هشت کیلومتر بر ثانیه است. به عبارتی باید گفت که حداقل سرعت موشک‌های هایپرسونیک ۳۵۰۰ مایل بر ساعت (۵۶۳۳ کیلومتر بر ساعت) است، یعنی چیزی در حدود یک مایل بر ثانیه (۱۶۰۰ کیلومتر بر ساعت).

سرعت مافوق صوت (پنج تا ۲۵ سرعت صوت)، مسدودکردن امواج رادیویی، مانورپذیری بالا و تغییر مسیر، رادارگریزی و غیرقابل پیش‌بینی بودن مسیر، بزرگ‌ترین ویژگی موشک‌های هایپرسونیک است.

این موشک‌ها برای انهدام اهدافی به کار می‌روند که در فواصل دور قرار دارند یا اهدافی که باید به سرعت منهدم شوند. جنگنده‌های استراتژیک همچون B-۵۲ و سامانه‌های دفاع موشکی در دوردست جزو این اهداف است.

هایپرسونیک؛ فتح الفتوح ایرانی/ موشکی که در «۴۰۰ ثانیه» به اسرائیل می‌رسد

یک نمونه دیگر از همین نوع، موشک کینژال روسیه است که در لحظه برخورد از هشت ماخ تجاوز نمی‌کند اما فتاح بین ۱۳ تا ۱۵ ماخ دارد. چنین کلاهکی با این مشخصات بسیاری از سیستم‌های پدافندی را فلج خواهد کرد و هدف‌گیری آن در صورت شلیک تعداد بالا، به‌صورت همزمان غیرممکن یا بسیار دشوار خواهد بود.

هایپرسونیک؛ فتح الفتوح ایرانی/ موشکی که در «۴۰۰ ثانیه» به اسرائیل می‌رسد

یکی از قابلیت‌های منحصربه‌فرد «فتاح» این است که در ۴۰۰ ثانیه، هدف خود را در ۱۴۰۰ کیلومتری مورد اصابت قرار می‌دهد؛ موضوعی که بلافاصله با واکنش رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی مواجه شد و جروزالم پست، روزنامه وابسته به جناح راست این رژیم با انتشار تصویری از موشک فتاح نوشت: «موشک هایپرسونیک فتاح در ۴۰۰ ثانیه به اسرائیل می‌رسد.»

وبگاه صهیونیستی اسرائیل هیوم بلافاصله در واکنش به این خبر با بیان اینکه ایران اولین موشک هایپرسونیک در نوع خود را ارائه کرد، نوشته است: «قابلیت نفوذ به سامانه‌های پدافند هوایی دشمن».

سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز پیش از این رونمایی تاکید کرده بود که موشک هایپرسونیک سپاه دکان فروش تسلیحات آمریکا را خواهد بست.

حالا اسرائیلی‌ها باید بدانند سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد دلاری برای ساخت انواع سامانه‌های پدافندی، دیگر به آنها کمکی نخواهد کرد و تنها راهی که برای ادامه حیات پیش روی آن‌ها است، فرار یا تسلیم خواهد بود.

هایپرسونیک؛ فتح الفتوح ایرانی/ موشکی که در «۴۰۰ ثانیه» به اسرائیل می‌رسد

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، در مراسم رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح گفت: در کشور ما دانش و علم صنایع دفاعی، موشکی و نظامی بومی شده است و وارداتی نیست که بتوان با تهدید و دنبال‌کردنِ دشمنان آن را به حاشیه راند.

سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در همین رابطه اظهار کرد: موشک فتاح به دلیل فناوری‌ای که دارد، هیچ ضد موشکی برایش وجود ندارد؛ در حالی که برای سایر سلاح‌ها همچون تانک، ناو یا هواپیما موشک ضد آن وجود دارد و حتی برای سایر موشک‌ها هم ضدموشک‌هایی ساخته شده است، البته سپر موشکی‌ای که موفقیت زیادی داشته باشد، وجود ندارد؛ از سوی دیگر برای زدن یک موشک، باید سه موشک شلیک شود و این در حالی است که تقریباً قیمت یک ضد موشک ۲۰ برابر موشکِ هدف است. موشک فتاح به دلیل نوع حرکت آن که در جهات و ارتفاع مختلف است، توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست؛ برای اینکه موشک‌های ضدموشک طبق یک بردار مشخص حرکت می‌کنند که البته سرعت آن‌ها از سرعت کمی هم برخوردار است.

این فرمانده نظامی ادامه داد: برد این ۱۴۰۰ کیلومتر تعیین شده است که در محدوده هدف به‌صورت دقیق اصابت می‌کند. فعالیت‌های ما در این حوزه به ساخت این موشک خاتمه پیدا نمی‌کند، چون این مسیر را همچنان ادامه خواهیم داد تا هیچ دشمنی حتی تصور حمله به ایران را هم نکند.

یک کاربر صهیونیست در واکنش به رونمایی از این موشک نوشته است: شاید در حال حاضر تهدیدی از سوی سرزمین ایران برای اسرائیل وجود نداشته باشد، اما فکرش را کنید که اگر این موشک‌ها به عراق، سوریه یا لبنان که کمتر از ۱۴۰۰ کیلومتر با اسرائیل فاصله دارند، برسد چه اتفاقی می‌افتد؟

سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه نیز در آئین رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح گفت: هیچ‌وقت نمی‌شود حقیقت را کتمان کرد و واقعیت‌ها بالاخره خود را نشان می‌دهند. یک واقعیت بسیار قوی و جدی که در کشور ما وجود دارد، همین پیشرفت‌ها و جهش‌های فوق‌العاده است که در فناوری‌های پیشرفته حاصل می‌شود، به‌خصوص پیشرفت در عرصه محصولات دفاعی از جمله موشک‌ها و پهپادها که با استفاده از فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی و قابلیت‌های فنی در طراحی و ساخت قطعات اجزای حساس وجود دارد.

وی افزود: الحمدلله ما در کشور به دانش و فناوری تنوع‌بخشی به انواع مختلف ساخت سامانه‌ها و تاکتیک‌پذیری آن‌ها در بخش‌های مختلف رسیدیم، از جمله همین موشک فتاح که یک موشک منافق‌ریز و ماورای صوت است که قادر است صفحه حرکت در فضا را به سادگی تغییر دهد و از کمند موشک‌های ضدموشکی عبور کند.

بازدارندگی برای اسرائیل تمام شده است

محمدپارسا نجفی، کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروز قبل از قدرت منطقه‌ای و قدرت زیرسطحی، این اقتدار موشکی ایران اسلامی است که در صدر دیگر عناصر اقتدار نظام اسلامی، قرار دارد.

به گفته وی، توان موشکی عامل بازدارندگی سیاست دفاعی ایران محسوب می‌شود که به موازات قدرت منطقه‌ای و محور مقاومت، باعث ایجاد امنیت برای ایران و بازدارندگی در برابر تهدیدهای هرروزه دشمنان است.

این کارشناس مسائل استراتژیک درباره ناراحتی رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها از رونمایی این موشک گفت: آمریکایی‌ها و غرب هزینه‌های بالایی برای تجهیز اسرائیل صرف کرده‌اند. انواع سامانه‌های پدافندی ضدموشکی نصب کردند اما پاتریوت آن‌ها نمی‌تواند موشک‌های هایپرسونیک را رصد، رهگیری و منهدم کند.

وی با تاکید بر اینکه از این به بعد عامل بازدارندگی برای رژیم صهیونیستی بی‌معنا است، ادامه داد: برخی کشورهای منطقه هم که به‌تازگی سامانه‌های پاتریوت آمریکا را خریداری کرده‌اند، طبیعی است که این بازدارندگی برای آن‌ها هم معنایی ندارد.

هایپرسونیک؛ فتح الفتوح ایرانی/ موشکی که در «۴۰۰ ثانیه» به اسرائیل می‌رسد

نجفی ادامه داد: هایپرسونیک مدل جدیدی از موشک‌های نوین امروزی است که با موشک کروز و بالستیک تفاوت دارد. در مواردی ترکیبی از آن دو بوده و در بخش‌هایی با هر دوی آن‌ها متفاوت است. سامانه‌های ضدموشکی پاد و پاتریوت قادر به رهگیری و رسیدن به این موشک‌ها نیستند.

به گفته وی، ایران جزو چهار کشوری است که در کنار چین، روسیه و آمریکا به این فناوری موشکی دست پیدا کرده است. موشک ساخت داخل است و قدرت درون‌زا آن را ایجاد می‌کند که عامل دفاعی مستحکمی برای کشورمان محسوب می‌شود. اگر این سامانه‌ها روی شناورها سوار شوند، برد آنها باز هم بیشتر خواهد شد.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای و استراتژیک افزود: شاید در اعلام‌های رسمی، برد این موشک‌ها را تا فلسطین اشغالی اعلام کنند، اما موشک‌های هایپرسونیک قادر هستند که سراسر زمین را پوشش دهند. به تجربه ثابت شده که سردار حاجی‌زاده هر آنچه را ادعا یا رسانه‌ای کرده، به اثبات رسیده است. از جمله مهندسی معکوس پهپاد آمریکایی یا ساخت موشک‌های بالستیک، کروز و هایپرسونیک؛ بنابراین اگر سردار حاجی‌زاده موضوعی را مطرح کند طرف‌های غربی و اسرائیل یقین دارند که این تهدید عملیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: همان زمانی که فرمانده هوافضای سپاه از ساخت موشک هایپرسونیک در ایران سخن گفت، بسیاری آن را بزرگ‌نمایی تلقی کردند اما وی به قول خود عمل کرد و روز گذشته هایپرسونیک رونمایی شد.

کد خبر 665562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.