عصر هایپرسونیک ایرانی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، بیست‌ویکم آبان‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گروکشی در بازار دارو» نوشت: بلبشوی کمبود آنتی‌بیوتیک و سرم در داروخانه‌ها در یک ماه گذشته به دغدغه جدی دولت و نظام سلامت کشور بدل شده است.

این التهاب در بازار داروهای آنتی‌بیوتیک در شرایطی رخ داده که بررسی اظهارات مسئولان و دستگاه‌های نظارتی نشان می‌دهد؛ عوامل مختلفی در موضوع کمبود دارو دخیل است؛ به طور مثال عواملی نظیر احتکار دارو و کاهش خط تولید.

در کنار مصرف و تجویز بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها و کاهش تولید شربت‌های آنتی‌بیوتیک از سوی شرکت‌های دولتی اما گزارش سازمان بازرسی حاکی از آن است که تولیدکننده باوجود داشتن مواد اولیه در انبارها، اما از تولید امتناع کرده است.

اتفاقی که افتاده این است؛ برخی شرکت‌های دارویی با گروکشی برخی اقلام دارویی به‌ویژه در حوزه کودکان و امتناع از تولید و عرضه آن به بازار دارویی کشور، به ایجاد بحران دارویی دامن زده‌اند.

در چنین شرایطی که مسئله دارو روز به روز جدی‌تر شده، رئیس‌جمهور در کمتر از یک ماه دو بار به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار رسیدگی به بحران کمبود دارو در کشور و برخورد با عاملان آن شده است.

کمبود داروهای ویژه کودکان باعث شد بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو بعد از یک سال در تاریخ سوم آبان‌ماه از ریاست سازمان غذا و دارو استعفا دهد اما با وجود این استعفا و ورود تمام قد رئیس‌جمهور و وزارت بهداشت و واردات ۵۰ تن دارو، بیماران همچنان درگیر تأمین نسخه‌های دارویی‌شان هستند.

بررسی‌های به عمل آمده و ورود سایر دستگاه‌ها همچون مجلس شورای اسلامی و سازمان بازرسی کشور نشان می‌دهد که در پشت پرده بحران دارویی کشور دلایل دیگری هم نهفته است.

فصل مشترک بررسی‌های سازمان بازرسی کل و نیز اظهارات برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این بود که ناآرامی بازار دارو از احتکار مواد اولیه انواع آنتی‌بیوتیک‌ها و خاک خوردن برخی اقلام دارویی در انبار شرکت‌های تأمین کننده دارو نشئت گرفته است.

عصر هایپرسونیک ایرانی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عصر هایپرسونیک ایرانی» نوشت: یازدهمین سالگرد شهادت شهید حسن طهرانی‌مقدم که از او به عنوان «پدر موشکی» یاد می‌شود، با یک خبر مسرت‌بخش در حوزه دفاع موشکی جمهوری اسلامی ایران همراه بود. «ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.»

سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در حاشیه مراسم یازدهمین سالگرد شهادت سردار حسن طهرانی‌مقدم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما سال‌ها است که در سایه تحریم‌های ظالمانه و سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ بشریت، کارهای خود را در حوزه هوافضا به پیش می‌بریم.

حاجی‌زاده با بیان اینکه در همین مجلس شهید طهرانی‌مقدم و شهدای نیروی هوافضا خبری مهم و خوشحال‌کننده را به مردم ایران تقدیم می‌کنم، گفت: «ما به لطف الهی موفق شدیم که به موشک بالستیک هایپرسونیک پیشرفته دست پیدا کنیم. این سامانه قادر است در فضایی که مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین سامانه‌های سپر دفاع موشکی وجود دارد از آن‌ها عبور کند و همان سامانه‌ها را که جزو مهم‌ترین ارکان دفاعی دشمن است، مورد هدف قرار دهد.»

فرمانده نیروی هوافضا سپاه درباره ویژگی‌های این موشک عنوان کرد: «این سامانه از سرعت بسیار بسیار بالا و توان مانورپذیری در جو و بیرون جو برخوردار است؛ یعنی هم سامانه‌های پدافندی که در داخل جو دفاع می‌کنند و هم سامانه‌های فوق‌العاده گران‌قیمتی که در بیرون جو با موشک‌ها مقابله می‌کنند، این موشک جدید جمهوری اسلامی ایران از همه آن‌ها عبور می‌کند و فکر نمی‌کنم تا ده‌ها سال بعد هم هیچ‌گونه فناوری پیدا شود که بتواند با آن مقابله کند.

این موشک، هر هدفی را که انتخاب کردیم به‌ویژه سامانه‌های سپر دفاع موشکی دشمن را مورد هدف قرار می‌دهد که این یک موفقیت بزرگ و یک جهش نسلی در حوزه موشکی است که سطح امنیت کشور را افزایش خواهد داد.» سردار حاجی‌زاده درباره زمان رونمایی از این دستاورد جدید دفاعی گفت: آزمایش‌های این موشک انجام شده و در آینده و در یک فرصت مناسب رونمایی خواهد شد.

عصر هایپرسونیک ایرانی

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اژه‌ای پای انتقادهای صریح دانشجویان» نوشت: بی تردید یکی از پیامدهای مثبت حوادث اخیر، حضور روزافزون مسئولان در دانشگاه‌ها و شنیدن انتقادهای صریح دانشجویان است.

اقدام تحسین برانگیزی که این روزها به جد توسط سخنگوی دولت پیگیری شده و به تازگی نیز رئیس قوه قضائیه که خود یکی از پیشگامان گفت‌وگوی بدون واسطه با مردم است، در قامت اولین رئیس قوه‌ای که با دانشجویان پس از بروز ناآرامی‌های اخیر گفت‌وگو می‌کند در جمع دانشجویان دانشگاه بیرجند حاضر شد و پای اعتراضات صریح و بدون لکنت دانشجویان این دانشگاه نشست.

دانشجویان در این دیدار از هر دری سخن گفتند. یکی از دانشجویان گریزی به موضوع اینترنت زد و با انتقاد از عملکرد شورای عالی فضای مجازی گفت: «پیام‌رسان‌های داخلی ضعیف عمل می‌کنند و دیگر پیام‌رسان‌ها نیز برای مردم محدود شده و این موضوع اشتغال بخشی از مردم را به مخاطره انداخته است.»

دانشجوی دیگری با انتقاد از اینکه بسترهای ابراز اعتراض در کشور فراهم نیست، خطاب به رئیس قوه قضائیه اعلام کرد: «وِرد این روزهای ما این است که اعتراض آری و اغتشاش خیر؛ آیا مسئولان نقشی در ایجاد بسترها و ارتباط‌سازی عمیق با مردم ندارند؟ آقای محسنی‌اژه‌ای، از شما خواهش می‌کنیم به مسئولان خراسان جنوبی بگویید آستانه تحمل خود را بالا ببرند.»

لزوم شفافیت، مافیای کنکور، تعلل مسئولان به صدور مجوز کرسی‌های آزاداندیشی و برخورد با مسئولان ناکارآمد که مسببان وضعیت امروزند، بخش دیگری از اظهارات دانشجویان را به خود اختصاص داد.

پس از پایان انتقادهای دانشجویان خطاب به قاضی‌القضات، محسنی‌اژه‌ای پشت میکروفن رفت و خطاب به دانشجویان گفت: «تک تک موارد مطرح شده از جانب شما دانشجویان عزیز را یادداشت کردم و در خصوص بررسی، انتقال و رفع آنها، اهتمام دارم.»

رئیس دستگاه قضا در ادامه با انتقاد از بَنری که تصویر خود در آن درج شده بود و در دانشگاه وجود داشت، گفت: «با عکس و بنر مسئله و مشکلی حل نمی‌شود اگر نیت و اعمال ما درست باشد خودش بیانگر و مبین خواهد بود.»

اژه‌ای سپس در مقام پاسخ به انتقادهای دانشجویان با اشاره به سخنان مطرح شده از جانب برخی دانشجویان مبنی بر ضرورت تمیز قائل شدن میان معترضان و اغتشاشگران، اظهار کرد: «کل حرف ما هم همین است که صف معترضان از اغتشاشگران جدا شود… ببینید چه کسانی قرآن، پرچم ایران و اموال مردم را به آتش می‌کشند… چطور این خشونت رخ می‌دهد که ۲۰ نفر یک نفر را می‌زنند و او جانش را از دست می‌دهد…ضعف‌های خودمان را بشناسیم، درددل مردم را گوش کنیم… حتی کسی که اغتشاش می‌کند، واقعاً ممکن است فریب‌خورده باشد.»

وی با کارآفرینان این استان نیز دیدار کرد و در بخشی از سخنان خود به انتقاد علنی از زیرمجموعه خودش پرداخت که در فضای مجازی وایرال شده و واکنش مثبت کاربران فضای مجازی را به همراه داشت.

رئیس دستگاه قضا درباره ممنوع‌الخروج کردن‌ها گفت: «این که کسی ممنوع‌الخروج می‌شود و تازه در فرودگاه متوجه ممنوع‌الخروجی می‌شود، تقصیر دستگاه قضائی است.»

عصر هایپرسونیک ایرانی

کد خبر 618642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.