وقتی موشک هایپرسونیک با شعار «ما می‌توانیم» محاسبات را برهم‌می‌زند

محمدجواد ظریف وزیر خارجه دولت اعتدال اخیرا در یادداشتی گفته باید به اندازه توانایی‌هایمان آرزو کنیم، این یادداشت با استقبال رسانه‌های ضدایرانی و واکنش منفی کاربران فضای مجازی همراه بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، باز هم سکوت ظریف شکست، شکستی در میانه پیروزی‌ها و میدان‌داری‌های مقتدرانه و عزتمندانه این روزهای سیاست خارجی دولت انقلابی که مسیر ارتباط با همسایگان را پرقوت در پیش گرفته و نتایج آن در ترافیک این روزهای دستگاه دیپلماسی کشورمان آشکار شده است.

حالا محمدجواد ظریف وزیر خارجه دولت یازدهم و دوازدهم که در دوران وزارت او اعتماد به غرب و آمریکایی‌ها در حد بالای خودش بود و نهایتاً هم نتیجه‌ای جز عهدشکنی از سوی طرف‌های مقابل عاید ایران نشد؛ اخیراً طی یادداشتی در صفحه شخصی‌اش گفت: باید به اندازه توانایی‌هایمان آرزو کنیم.

وقتی وزیر خارجه اعتدال حرف‌های قبلی‌اش را فراموش می‌کند!

این یاداشت ظریف که با استقبال رسانه‌های ضدایرانی همراه بود در حالی بیان می‌شود که وی ۸ بهمن ۱۳۹۷ در مجلس، با تاکید بر اینکه قرارداد ترکمنچای نقطه مقابل افتخارات ملی است، تاکید کرده بود: «چرا افتخارات ملی را ترکمانچای می‌نامید؟ چرا بدعهدی رژیم جنایتکار آمریکا را به اسم جمهوری اسلامی تمام می‌کنیم و افتخار کشور را ترکمانچای می‌نامیم؟ از دولتی که به اصول بین‌الملل پای‌بند نیست چه توقعی داریم؟ … این ترامپ است که باید به برجام، ترکمنچای بگوید، نه شما»

پس از این اظهارات بسیاری از کاربران توییتری به این یادداشت واکنش نشان دادند. کاربری با اشاره به قراردادهای گلستان و ترکمنچای ظریف را شکست خورده‌ای می‌داند که چاره‌ای جز اعطای بخشی از مملکت ندارد.

کاربر دیگری با بازگو کردن تاریخ نوشت: روزی که عباس میرزا سردار دلاور ایران زمین از داخل معرکه جنگ با روس‌ها به فتحعلی شاه نامه نوشت و اطمینان داد اگر در تدارکات لشکر تأخیری نشود شکست روس‌ها حتمی است، ایلچی کبیر امضاکننده معاهده ننگین ترکمنچای در گوش شاه می‌خواند؛ باید به اندازه توانایی‌هایمان آرزو کنیم.

وقتی وزیر خارجه اعتدال حرف‌های قبلی‌اش را فراموش می‌کند!

وقتی وزیر خارجه اعتدال حرف‌های قبلی‌اش را فراموش می‌کند!

وقتی وزیر خارجه اعتدال حرف‌های قبلی‌اش را فراموش می‌کند!

وقتی وزیر خارجه اعتدال حرف‌های قبلی‌اش را فراموش می‌کند!

این اظهارات ظریف در حالی است که بررسی توفیقات کشور در عرصه‌های مختلف از جمله صنعت دفاعی دقیقاً آنجایی را نشان می‌دهد که با امکانات محدود و البته تحریم دستاوردهای بزرگ برای کشور حاصل شد؛ حسن طهرانی مقدم پدر موشکی ایران است؛ می‌گفت: فقط انسان‌های ضعیف به اندازه امکاناتشان کار می‌کنند و نتیجه سال‌ها تلاش او اقتدار و استقلال موشکی ایران و توان بازدارندگی کشور است، که امروز با رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح» نتیجه زحمات و تلاش‌های او و یارانش به بار می‌نشیند تا خواب را از چشم دشمنان ایران بگیرد.

«مایکل گریفین» معاون سابق تحقیقات و دفاع مهندسی، وزارت دفاع آمریکا چندی قبل در جلسه استماع کنگره گفته بود که ایالات متحده سامانه‌هایی ندارد که بتواند دارندگان موشک هایپرسونیک را به شیوه‌ای مشابه در معرض خطر قرار دهد. وی خطاب به قانونگذاران آمریکایی اظهار داشت: «ما دفاعی برابر این سامانه‌های موشکی نداریم.»

وقتی وزیر خارجه اعتدال حرف‌های قبلی‌اش را فراموش می‌کند!

محمد صادق کوشکی، تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: وزیر خارجه دولت سابق، متأسفانه شناخت دقیقی از توانایی‌های ایران اسلامی ندارد و تصاویری از ۳۰ یا ۴۰ سال پیش به هنگام حضور در آمریکا در ذهن و فکر او نقش بسته است و هنوز واقعیت‌های جهانی را در دو دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی را در ذهن دارد و به آن تصاویر به شدت وابستگی و دلبستگی نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: ممکن است رسانه‌های فارسی زبان معاند روی سخنان او مانور بدهند، اما یک سیاستمدار برجسته یا رسانه معتبر جهانی نسبت به این مواضع و سخنان نسنجیده واکنشی نشان نمی‌دهد چرا که حرف‌ها بسیار قدیمی است و دوران چنین نگرش‌هایی به عرصه روابط بین‌الملل گذشته است؛ از همین رو نباید این گفته‌ها و نوشته‌ها را جدی گرفت.

کد خبر 665513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.