تداوم اقتدار؛ پیام رونمایی از ناو هواپیمابر سپاه

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هفته گذشته خبر از رونمایی از ناو هواپیمابری را داد که در دنیا مدل مشابهی برای آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این تصویر واقعی جمهوری اسلامی ایران است. تصویری که گوشه‌ای از آن پهپادها و موشک‌ها زمین را از پهنه آسمان بی منتها رصد می‌کنند و در گوشه دیگر آن جای یک ناو هواپیمابر در عکس خالی است؛ جایی که البته به زودی پر خواهد شد و ناو هواپیمابری که به‌تازگی خبر آن رسانه‌ای شده است، به‌زودی رونمایی خواهد شد.

امروز ایران اسلامی در اوج عزت و اقتدار است. عزت و اقتداری که بن مایه آن برگرفته از رشادت‌ها و شهادت‌ها و در ادامه دانش‌ورزی و خلاقیت جوانانی است که نام ایران را پرآوازه‌تر از هر روز و هر زمانی بر سر زبان‌ها انداخته‌اند.

اقتدار و سرافرازی بیش از همه مدیون خون شهیدان عزیز وطن و حریم ولایت است و در قرن نو، دشمنان و بدخواهانش را به زانو درآورده است.

علاوه بر ناو هواپیمابری که سردار تنگسیری خبر داده است، پیش از آن شناورهای شهید مهدوی، شهید رودکی همچنین کاتاماران شهید سلیمانی، تجربه موفق ورود به این عرصه و ساخت شناورهایی برای ارتقای توان دریاروی طولانی بود که در نوع خود روزآمد و سرآمد است.

همه این‌ها در کنار توان موشکی، هوافضا و دیگر تجهیزات الکترونیک، پدافندی، دریایی و هوایی، ایران را به عنوان یک قدرت سرآمد منطقه‌ای بیش از هر زمانی مطرح کرده است.

جایگاه ایران در نظام بین‌الملل

حمید محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رونمایی از ناو هواپیمابری که فرمانده نیروی دریایی سپاه آن را رسانه‌ای کرد، از ابعاد و نظرگاه‌های متعددی قابل توجه و تحلیل است.

وی افزود: آنچه که در این حوزه بیشتر قابلیت مانور و تحلیل دارد، نگاه و بررسی این مهم از منظر نظریه نوواقع‌گرایی روابط بین‌الملل است.

کارشناس مسائل نظامی تصریح کرد: اگر حوزه وسیع منطقه خاورمیانه یا غرب آسیا را رصد کنیم، شاهد رویدادها و تحولات متعددی هستیم که هر کدام جای واکاوی دارند. نظریه نوواقع‌گرایی مفهومی، در واقع بیانگر و هم‌نام نظم شبکه‌ای، اوپتیشن یا عنوان نظم همکاری در عین رقابت یا رقابت در عین همکاری است.

تداوم اقتدار؛ پیام رونمایی از ناو هواپیمابر سپاه

به گفته وی، نظریه نوواقع‌گرایی می‌گوید که "کشورها، دولت‌ها و قدرت‌ها برای اینکه بتوانند در نظم جدیدی که در حال شکل‌گیری است نقش داشته باشند، تلاش‌ها و اقداماتی می‌کنند. ما نیز در حال گذار از نظم تک‌قطبی به سمت نظم چندقطبی هستیم، بنابراین ایران اسلامی باید به نحوی حرکت کند که در عرصه سیاست خارجی هم همکاری دوسویه با سایر کشورها داشته باشد و هم با آن‌ها رقابت کند.

محمدی اظهار کرد: کشورهای مختلف همواره بر سر مسائل یا مواضع متعدد، در حال کش و قوس، بحث و جدال با یکدیگر هستند، بر همین مبنا برای اینکه بتوانند در همکاری‌هایشان امتیازی بگیرند، دست به موازنه‌سازی می‌زنند.

وی ادامه داد: موازنه‌سازی در دو عرصه اتفاق می‌افتد؛ عرصه داخلی و عرصه بین‌المللی. در عرصه داخلی کشورها و دولت‌ها که مهمترین بازیگران عرصه روابط بین‌الملل هستند، قدرتشان را افزایش می‌دهند، اقتدارشان را به نمایش می‌گذارند و افزایش می‌‎دهند؛ همچنین از تجهیزات و امکانات نظامی و پیشرفته خود رونمایی می‌کنند. در این رابطه شاهد نمایش و الحاق مجموعه‌ای از پهپادها به ارتش جمهوری اسلامی ایران بودیم.

کارشناس مسائل نظامی افزود: در روز ارتش با الحاق پهپادها و به نمایش گذاشتن آن‌ها در رژه همان روز، این امر مهم رسانه‌ای شد و امروز به فاصله کمتر از یک ماه سردار تنگسیری، رونمایی از ناو هواپیمابر سپاه را رسانه‌ای کرد.

وی تصریح کرد: کشورها به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای به دنبال این است که در نظم آینده جهان جایگاه خود را تثبیت کند و به نوعی سهمی از نظم آینده و آنچه به نوعی در آینده نه‌چندان دور رخ می‌دهد، داشته باشد.

محمدی با بیان اینکه نظام اسلامی برای تثبیت قدرت خود از یک زاویه و از زاویه دیگر برای اینکه در مقابل رقبای خود در همان عرصه همکاری بتواند امتیاز بگیرد این اقدامات را پیش می‌برد، اظهار کرد: زمانی که توافق با عربستان سعودی نهایی شد، وارد همکاری و برقراری رابطه شدیم و امروز با نمایش اقتدار می‌توانیم قدرتمان را عرضه کنیم. همچنین این موضع مهم که جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته مقتدرانه راه و مسیرش را ادامه می‌دهد را به همه اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه خلأ قدرتی در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس در حال ایجاد شدن است، خاطرنشان کرد: وقتی ایالات متحده آمریکا از منطقه خاورمیانه و خلیج فارس خارج می‌شود، جمهوری اسلامی ایران بر اساس همان نظریه نوواقع‌گرایی که اشاره شد، باید این خلأ را پر کند.

تداوم اقتدار؛ پیام رونمایی از ناو هواپیمابر سپاه

امنیت خلیج فارس با جمهوری اسلامی است

کارشناس مسائل نظامی گفت: بر همین مبنا باید به این نکته مهم تاکید داشت که اگر ما این خلأ را پر نکنیم، طبیعی است که دیگران این کار را خواهند کرد؛ این عرصه کیاتیک و آنارشیک روابط بین‌الملل است.

گزارش از: محمود افشاری خبرنگار سرویس سیاسی ایمنا

کد خبر 659394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.