ابراهیم همتی فرمانده نامی ناوچه پیکان

در روز هفتم آذر 1359 و طی عملیات مروارید «ناوچه پیکان» با فرماندهی شهید همتی با وارد شدن در جنگ تمام عیار بیش از پنج ناوچه عراقی را به قعر آبهای خلیج فارس فرستاد اما پس از پایان این عملیات ناوچه پیکان در مسیر بازگشت هدف موشک قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عملیات مروارید یک عملیات نیروی دریایی ایران در دفاع مقدس است که در ۷ آذر سال ۱۳۵۹ با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش برای بمباران بندر ام‌قصر و دو سکوی نفتی مهم عراق؛ البکر و الامیه در ساحل اروندرود انجام شد. این عملیات تکمیل کننده دو عملیات پیشین بود که توسط «نیروی رزمی ۴۲۱» به نام‌های «اشکان» و «شهید صفری» اجرا شده بود.
در جریان این عملیات ۴ فروند قایق موشک‌انداز عراقی کلاس «اوزا» و ۷ فروند شناور دیگر عراقی غرق شده و ۶ فروند میگ-۲۳، یک میگ-۲۱ و یک فروند بالگرد سوپر فریو نیروی هوایی عراق نیز سرنگون شدند. ناوچه پیکان در این عملیات توسط نیروی دریایی عراق منهدم شده و یک فانتوم ایرانی نیز سرنگون شده و یکی دیگر هم آسیب دید. نیروی دریایی عراق در این عملیات آسیب قابل توجهی دید و تا پایان جنگ قادر به ایفاء نقش موثری نبود.
در آنروز دریادار شهید محمد ابراهیم همتی فرمانده ناوچه پیکان افتخاری آفرید که با گذشت 36 سال از آن حماسه آفرینی هنوز که هنوز است مایه مباهات نظام مقدس جمهوری اسلامی و الگویی برای افسران و فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی تاکنون شده است و به همین سبب برآمدیم تا بخشی از زندگی این شهید والا مقام را مرور کنیم.
دريادار محمد ابراهیم همتی فرزند عباسعلی در شامگاه چهاردهم فروردین 1329در در خانواده ای متدین و مذهبی و دوست دار اهل بیت (ع) و در عین حال ساده و بی آلایش در محله کدیور سمنان چشم به جهان گشود.

دوران تحصیل
در سال1335پس از رسیدن به سن 6سالگی برای تحصیل به تهران مهاجرات کرد. در طول دوران تحصیل همیشه جزو بهترین شاگردان مدرسه بود، به طوری که او را دانش آموز نابغه و مغز ریاضی می دانستند.
در خرداد سال 1348 در رشته ریاضی از دبیرستان رودکی موفق به اخذ دیپلم شد و در همان سال، در یکی ازرشته های مهندسی دانشگاه تهران قبول شد؛ در عین حال با توجه به عشق و علاقه وافری که به خدمت در نیروی دریایی و دریا داشت به همه فرصت های پیش رو پشت پا زده و در مهر ماه همان سال بعد از قبولی در آزمون ورودی، وارد نیروی دریایی ارتش می شود. در دانشکده، همه ابراهیم را می شناختند. به دلیل هوش و استعداد زاید الوصف، برای طی نمودن دوره های ناوبری و فرماندهی کشتی بعد از آموزش دو ماهه زبان آلمانی به همراه چهار نفر از هم دوره ای هایش جهت تحصیل در دانشکده ی دریایی به آلمان اعزام شد. آنجا در میان دانشجویان 70 کشور جهان رتبه اول را به خود اختصاص داد. پس از اتمام دوره های تخصصی ناوبری و فرماندهی کشتی به ایران بازگشت و در منطقه دوم دریایی بوشهر مشغول به خدمت شد. مدتی از بازگشتش به میهن نمی گذشت که برای گذراندن دوره تکمیلی به فرانسه اعزام شد. سال 1357 و در اواخر دوران سلطنت پهلوی زمانی که محمد ابراهیم 27 ساله بود، با اتمام دوره ی تکمیلی اش ، با ناوچه ای به نام «پیکان» که به سفارش ایران در فرانسه ساخته شده بود به ایران می آید و در منطقه ی دوم دریایی مستقر می شود.

آغاز جنگ تحمیلی
در روز 31 شهریور 1359 و شنیدن خبر آغاز حمله رژیم بعث به کشور و شروع جنگ تحمیلی در عین حالی که محمد ابراهیم در مرخصی به سر می برد سریع آماده رفتن می شود. خانواده وی که بی خبر از حوادث مرزی، آماده تدارک ماه مهر و بازگشایی مدارس اند، متعجب از عجله و اضطراب فرزندشان مانع رفتنش می شوند. اما محمد ابراهیم  برای تهیه بلیط هواپیما به مقصد بوشهر از خانه بیرون رفته و به سمت فرودگاه می رود. اما چند ساعت بعد با ناراحتی به خانه برگشته و می گوید: به علت حمله به فرودگاه تمام پروازها لغو شده و هیچ پروازی صورت نمی گیرد.
محمد ابراهیم آرام و قرار نداشت و اصرار داشت که شبانه به سوی بوشهر حرکت کند چرا که می گفت: در بوشهر به کمک او نیاز دارند.
سرانجام همان شب با اتوبوس به شیراز رفت و از آنجا با اتومبیل خود را به بوشهر رسانید.
اما پس از حضورش در ناو پیکان، خبر ناگواری سرتاسر عرشه را متحول ساخت. دشمن با گلوله ی مستقیم، چند شناور ایران را در بندر خرمشهر غرق کرده است. محمدابراهیم بلافاصله به نیروها اعلام می کند: دشمن فعلاً جرات خودنمایی در خلیج فارس را ندارد. احتمالاً با لشکر زرهی و پیاده مکانیز، از سمت خرمشهر شروع می کند. به یاری خدا دشمن بعثی را از این تجاوزها پشیمان خواهیم کرد. در حال حاضر نیروی دریایی در بهترین شرایط است.

شهادت
در روز هفتم آذر 1359 و طی عملیات مروارید که یکی از بزرگترین عملیات های نیروی دریای ارتش بود "ناوچه پیکان" با فرماندهی شهید همتی با وارد شدن در جنگ تمام عیار بیش از پنج ناوچه عراقی را به قعر آبهای خلیج فارس فرستاد و با به آتش کشیدن اسکله های نفتی البکر و الامیه مانع از صادرات نفت عراق از طریق خلیج فارس و دریای عمان شد اما پس از پایان این عملیات ناوچه پیکان در مسیر بازگشت هدف موشک قرار گرفت و محمد ابراهیم طی اصابت گلوله به درجه رفیع شهادت نائل آمد. به مناسبت جان فشانی پرسنل دلیر این ناوچه خصوصا شهید ناخدا همتی، امام خمینی (ره) این روز را به نام روز نیروی دریایی نام گذاری کرد.
08193/988/10
کانال اطلاع رسانی: https://telegram.me/imnanews
 
کد خبر 257330

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.