از رسم خویشاوندی تا امتداد دوستی به قلب قاهره‌

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه یازدهم خردادماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «غفلت از پیوست‌های خانواده‌محور» نوشت: سوم شهریور ۱۳۹۵ رهبر معظم انقلاب در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی «خانواده» را ابلاغ کردند. مطابق بند ۲ سیاست‌های کلی خانواده، ضروری است خانواده در قوانین و مقررات، برنامه‌ها، سیاست‌های اجرایی و تمام نظام‌های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی محور قرار گیرد و برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها مطابق با اقتضائات نظم خانوادگی انجام شود.

یکی از ضلع‌های اصلی حمایت از خانواده، تدوین قانون و سپس دستورالعمل‌های اجرایی آن بوده و حضور مشاوران در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها نشان‌دهنده عزم جدی دولت‌ها برای تحقق اجرای سیاست‌های کلی خانواده است. اما به نظر می‌رسد هنوز این اقدامات کافی نیست و اگر قرار است بند ۲ سیاست‌های کلی خانواده در همه حوزه‌ها اجرا شود، باید تمهیدات لازم برای اجرای صحیح این سیاست‌ها اندیشیده شود. به عنوان نمونه در بیشتر وزارتخانه‌ها، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و حتی بخشداری‌ها مشاور امور زنان و خانواده حضور دارد، این در حالی است که بیشتر این مشاوران امکانات کافی به لحاظ نیروی انسانی و منابع مالی ندارند، در نتیجه بدون داشتن سازوکار مناسب نمی‌توانند اهداف پیش‌بینی شده را در راستای حمایت از خانواده محقق کنند. بنابراین ما قوانین و برنامه‌های بسیار خوبی در حمایت از خانواده و خانواده‌محوری داریم اما تا زمانی که سازوکار اجرای آن‌ها فراهم نشود، تأثیرگذار نخواهند بود.

از رسم خویشاوندی تا امتداد دوستی تا قلب قاهره‌

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «امتداد دوستی تا قلب قاهره‌» نوشت: وقتی توافق چند ماه پیش ایران و عربستان برای ازسرگیری مناسبات دوجانبه علنی شد، انتظار می‌رفت که این رویداد آغازگر موج تازه‌ای از تحولات دیگر در منطقه باشد. شاید مهم‌ترین نشانه آن را باید در ایستگاه مذاکرات تهران و قاهره جست‌وجو کرد؛ جایی که به نظر می‌رسد مقام‌های مصر رویکرد مبتنی بر همکاری دولت سیزدهم در ترتیبات سیاسی منطقه را امکان مناسبی برای ترمیم رابطه با تهران و بازگشت به معادلات منطقه یافته‌اند و در بطن موضعگیری‌های اخیر خود در قبال جمهوری اسلامی چهارچوبی برای تغییر رفتار و همکاری‌های منطقه‌ای را با اعتنا به نقش اثرگذار کشورمان در منطقه جست‌وجو می‌کنند.

پس از آنکه مقامات عالی جمهوری اسلامی نسبت به تلاش‌هایی که مصر برای ترمیم رابطه با تهران به جریان انداخته است، بر ایده همکاری درون منطقه‌ای خود تأکید ورزیدند، منابع آگاه مصری در گفت‌وگو با یک روزنامه عربستانی از تمایل قاهره برای توسعه روابط دوجانبه با ایران خبر دادند.

نبیل فهمی، وزیر خارجه سابق مصر در این رابطه به الشرق‌الاوسط گفته است: «گزارش‌های اخیر در مورد تمایل قاهره برای بهبود روابط خود با تهران یک موضع اصولی است و هر دو طرف علاقه‌مند به توسعه روابط هستند.» «فهمی» با بیان اینکه طی سال‌های گذشته تماس‌هایی با مقامات ایرانی داشته است، افزود: «مقامات درباره اهمیت توسعه روابط دوجانبه گفت‌وگو کرده و از آن حمایت کردند.» او توافق عربستان و ایران و تماس‌های مصر و ایران را مقدمه‌ای برای گفت‌وگو در مورد احیای روابط بویژه پس از سفر سران عمان به قاهره و تهران دانسته است.

نشانه‌های جدی از به جریان افتادن روند مناسبات دوجانبه ایران و مصر در دولت سیزدهم پدیدار شد. سال‌ها پیش از آن، تلاش‌هایی هرچند اندک که برای آغاز گفت‌وگو میان مقام‌های ایران و مصر در دوره دولت دهم در جمهوری اسلامی و دولت محمد مرسی، رئیس‌جمهور پیشین مصر صورت گرفت، با ناکامی روبه‌رو شده بود. «مرسی» پس از سقوط «حسنی مبارک» با تأکید بر پایبندی قاهره به پیمان «کمپ دیوید» و همچنین معرفی سفیر مصر در تل‌آویو مانع پیشروی مذاکرات برای کاستن از اختلافات در روابط دوجانبه شد.

پس از آن نیز تمرکز دولت‌های یازدهم و دوازدهم بر پرونده هسته‌ای و نادیده گرفتن سیگنال‌های مثبت از سوی کشورهای منطقه که می‌توانست به ترمیم و ارتقای رابطه آنها با جمهوری اسلامی بینجامد، سمت و سوی رابطه تهران و قاهره را همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار داد. به این ترتیب پرونده این رابطه تا پیش از دولت سیزدهم مسکوت مانده و به کاهش معنادار سطح روابط دیپلماتیک انجامیده بود.

از رسم خویشاوندی تا امتداد دوستی تا قلب قاهره‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انقلاب ۶۰ ساله شد پیر خمین بود و مراد جهان شد» نوشت: در قیام خونین ۱۵ خرداد، سه عنصر کلیدی مردم، رهبری و انگیزه دینی وجود داشت که نطفه انقلاب اسلامی با این سه عنصر بسته شد و در تمام طول شصت سالی که از آن قیام می‌گذرد، هر توفیقی که برای ملت حاصل شده از تجمیع این سه عنصر بوده است.

قیام پانزده خرداد تجلی خواست واقعی یک ملت بود. نه کودتای مسلحانه بود و نه شورش اقلیتی که از خارج مرزها خط بگیرند، پانزده خرداد حرکتی بود که در عین حقانیت، صراحت پیام و مردمی بودن، از جانب رسانه‌های فرامرزی ضریب نیافت. هزاران نفر در خیابان‌ها به خون غلتیدند ولی صدایی از سازمان‌های مدعی حقوق بشر بلند نشد. آری‌، پانزده خرداد نشان داد اگر ملتی برخلاف خواسته‌های امپراتوران زر و زور و تزویر قیام کند، نخواهند گذاشت صدایش شنیده شود ولی اگر اقلیتی خودبزرگ پنداشته همسو با منافع مستکبران جنبشی از خود نشان دهد، صدایش را در هر کوی و برزن انعکاس می‌دهند.

دستاوردهای ملت ایران همگی مبتنی بر سه عنصری است که ۱۵ خرداد تجلی آنها بود. از آن زمان تاکنون راه درازی طی شده است و نهالی که با خون شهدای آن قیام آبیاری شد، ثمرات ارزشمندی به ملت ایران، جهان اسلام و بلکه بشریت هدیه کرده است. البته فاصله تا قله‌های بلند همچنان بسیار است و این فاصله دل‌های آرمان‌خواه را رنج می‌دهد. اما نباید فراموش کرد این فاصله با همان عزمی که در قیام ۱۵ خرداد وجود داشت و با استعانت از خداوند متعال طی شدنی است.

از رسم خویشاوندی تا امتداد دوستی تا قلب قاهره‌

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «به رسم خویشاوندی» نوشت: رهبر انقلاب در دیدار رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو کشور بر آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌ها بویژه در بخش راه و حوزه انرژی تأکید کردند.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار آقای «قربانعلی بردی محمداف» رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان، ایران و ترکمنستان را خویشاوند و دارای اشتراکات فرهنگی بسیار خواندند و تاکید کردند: این اشتراکات فرهنگی زمینه مهمی برای گسترش بیش از پیش روابط در بخش‌های مختلف ب‌ویژه در حوزه‌های انرژی و راه است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وجود صدها دانشمند و شخصیت نام‌آور در حدفاصل رودخانه‌های اترک و جیحون در دو کشور و همچنین وجود مقبره «مختومقلی فراغی» شاعر پرآوازه ترکمن در ایران افزودند: این زمینه‌های فرهنگی را نباید دست کم گرفت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تقدیر از توجه ویژه رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان به مسائل فرهنگی و دینی و اهتمام برای گسترش مراکز فرهنگی و مساجد خاطرنشان کردند: در زمینه مسائل تجاری، ظرفیت‌های بیشتری برای گسترش همکاری‌ها بویژه در بخش راه و حوزه‌های مربوط به آب، برق و گاز وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری در این بخش‌ها است.

ایشان با اشاره به درخواست رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان برای حضور متخصصان و کارشناسان ایرانی جهت احداث یک بزرگراه از نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان تا دریای خزر افزودند: وزارت راه ایران توانایی احداث این بزرگراه را دارد، ضمن آن که با توجه به جایگاه مهم ارتباطات زمینی و ریلی در اقتصاد جهانی، ما مصمم به تکمیل مسیر ترانزیتی شمال به جنوب هستیم که می‌تواند ترکمنستان و کشورهای اطراف آن را به دریای عمان متصل کند. رهبر انقلاب اسلامی گسترش روابط را به نفع دو کشور دانستند و با اظهار خوش‌بینی نسبت به آینده روابط تاکید کردند: همکاری بیش از پیش جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان زمینه‌ساز ارتقای جایگاه دو کشور در دنیای در حال تحول خواهد بود.

از رسم خویشاوندی تا امتداد دوستی تا قلب قاهره‌

کد خبر 664719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.