از غزه در آتش نفرت تا دلارسواران علیه دلارزدایی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، بیستم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عبور رسمی بانیان برجام از برجام» نوشت: «هیچ فرصتی دائمی نیست»؛ این یک اصل مسلم در مناسبات میان بازیگران بین‌الملل است که به نظر می‌رسد دولتمردان آمریکا با گذر پنج سال از بدعهدی در قبال توافق هسته‌ای و زیر پا گذاشتن تعهدات خود در چهارچوب این توافق، آن را نادیده گرفته تا ثابت کنند به اندازه کافی از تاریخ درس نیاموخته‌اند. این واقعیت را روز گذشته علی باقری، مسئول مذاکرات رفع تحریم‌ها در پنجمین سالروز خروج آمریکا از برجام یادآور شد.

او خروج آمریکا از توافق را ضربه مهلکی به حاکمیت قانون دانسته که تاکنون اقدامی برای جبران آن به عمل نیامده است. ضربه‌ای که گرچه می‌کوشید ایران را به نقطه سر خط بحران پرونده هسته‌ای بازگرداند اما به اقدامی علیه خود تبدیل شد و تصمیم گیرندگان در واشنگتن را به پایان خط رساند.

تصمیم سال‌ها پیش «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا در خروج از برجام به وضوح یک پیام مشخص را به جامعه جهانی مخابره کرد و آن اینکه هر توافقی در بزنگاه رقابت‌جویی و منفعت‌طلبی، می‌تواند به مسلخ منافع قدرت‌ها برود و کنار گذاشته شود. بدعهدی دولت آمریکا یک گزاره کلیدی هم در بطن خود داشت؛ نیمه‌جان کردن توافق هسته‌ای با هدف به ثمر رساندن راهبرد بلندمدت معطل گذاشتن ایران در موضوعات کلیدی و سرنوشت‌ساز.

ایالات متحده برای محقق کردن این هدف کوشید جایگاه جمهوری اسلامی را به عنوان یک قدرت مهم منطقه متزلزل کرده است و بر کشورها و کمپانی‌های تجاری بین‌المللی فشار وارد کند که سودای تجارت، سرمایه‌گذاری، اقدامات دیپلماتیک یا دیگر ابتکارها با ایران را از سر بیرون کنند.

هدف شبکه تندروهای غرب که بازتاب‌های اصلی آن در فضای پر مناقشه میان ایران و آمریکا نمایان شد، این بود که عقب‌نشینی احتمالی کشورمان را دستمایه‌ای برای مذاکره پیرامون موضوعاتی ورای پرونده هسته‌ای قرار دهند؛ موضوعات سرنوشت‌سازی همچون نقش آفرینی جمهوری اسلامی در خاورمیانه و بررسی فعالیت‌های موشکی که بی‌تردید در قالب دکترین دفاعی‌اش، هدف و مأموریتی جز دفاع از امنیت و منافع ملی خود را جست‌وجو نمی‌کرد. این در حالی بود که پیروی اروپا از سیاست‌های آمریکا در قبال ایران حتی با وجود موضع گیری‌های نمایشی غیر قابل اجتناب به نظر می‌رسید و انتظار شدت گرفتن همکاری میان آنها علیه ایران را تقویت می‌کرد.

هرچند تعلل یک ساله کشور در دولت پیشین در واکنش به موقع و سریع در برابر بدعهدی آمریکا در فاصله خروج از برجام تا یک سال پس از آن، سبب شد به ذهنیت خطرناک «ایران ضعیف و سرگردان» از نگاه آمریکا و شرکای اروپایی‌اش دامن زده شود و این گونه تصور شود که غرب این امکان را دارد که ایران را وجه‌المصالحه منافع سیاسی و اقتصادی خویش قرار دهد اما به تصویب رسیدن قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و روی کار آمدن دولت سیزدهم که تغییراتی شگرف در زمین مذاکرات رفع تحریم‌ها به وجود آورد، ذهنیت شکل گرفته از ایران را زدود.

این فضا سبب شد دولت «جو بایدن» که نوعی دیپلماسی نمایشی را برای بازگشت به توافق و ازسرگیری تعهدات برجامی آمریکا به راه انداخته بود، در بزنگاه تصمیم‌گیری در برابر ابتکار عمل تهران جهت تعیین تکلیف مذاکرات دچار سردرگمی شود اما حاصل کار فقط به تردید و سردرگمی او ختم نشد بلکه گام‌های تلافی‌جویانه بهنگام جمهوری اسلامی برای متوقف کردن تعهداتش در چهارچوب برجام، چنان مؤلفه قدرت و توان چانه‌زنی‌اش در زمین مذاکرات را قدرت بخشید که سبب شد در نهایت دولتمردان امریکایی با ایرانی روبه‌رو شوند که علاوه بر قرار گرفتن روند فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش در مسیر پیشرفت، در موقعیتی بی‌سابقه از منظر قدرت منطقه‌ای قرار گیرد.

از غزه در آتش نفرت تا دلارسواران علیه دلارزدایی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فرار صهیونیست‌ها از وحشت انتقام» نوشت: رژیم صهیونیستی سحرگاه سه شنبه در عملیاتی هدفمند با ۴۰ جنگنده به غزه حمله کرد؛ عملیاتی که منجر به شهادت ۱۳ فلسطینی از جمله سه فرمانده ارشد جهاد اسلامی و سه کودک شد.

این عملیات با هلهله و شادی وزرای دست‌راستی کابینه بنیامین نتانیاهو از جمله ایتمار بن‌گویر، وزیر امور امنیت داخلی روبه‌رو شد؛ رویدادی که در کوتاه‌مدت از جدایی بیشتر جریان تندرو کابینه از بنیامین نتانیاهو جلوگیری خواهد کرد. مقاومت غزه و کرانه باختری وعده کرده‌اند انتقام عملیات دو شنبه را خواهند گرفت.

در سرزمین‌های اشغالی، فرمان آماده‌باش صادر شده و شهرک‌های حاشیه غزه به طور سازماندهی شده در حال تخلیه شهرک‌نشینان هستند.

بنیامین نتانیاهو برای فرار از فروپاشی کابینه خود که چند روز است با تحریم وزرای حزب دست‌راستی «عوتسما یهودیت» و در رأس آن‌ها ایتمار بن‌گویر، وزیر امور امنیت داخلی روبه‌رو شده، به انتحار در غزه روی آورد.

حدود دو هفته قبل بود که منابع عبری فاش کردند «بن‌گویر» از سرویس‌های امنیتی اسرائیل خواسته ترور هدفمند فرماندهان مقاومت را در دستور کار قرار دهند؛ استراتژی‌ای که دیروز با یک عملیات ویژه که ۴۰ جنگنده اسرائیلی در آن مشارکت داشتند، عملیاتی شد.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، بامداد دو شنبه در حمله‌ای غافلگیرانه که نام «سپر و پیکان» روی آن گذاشته شد، سه منطقه در باریکه غزه (شهرهای غزه، رفح و خان‌یونس) را هدف قرار دادند که در جریان آن ۱۳ فلسطینی شهید و دست‌کم ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند.

منابع فلسطینی در اولین ساعات صبح سه شنبه تأیید کردند که در این عملیات سه فرمانده ارشد جهاد اسلامی، یعنی «جهاد الغنام» دبیر شورای نظامی «سرایا القدس»، «خلیل البهتینی» فرمانده منطقه شمال و «طارق محمد عزالدین» از فرماندهان عملیات نظامی در کرانه باختری شهید شده‌اند.

در این عملیات هاجر البهتینی و همچنین میار و علی عزالدین فرزندان کودک طارق عزالدین نیز شهید شدند. در این حمله که علیه خانه و ساختمان‌های محل اقامت سه فرمانده جهاد اسلامی انجام شده چند زن نیز شهید شدند.

مراسم تشییع پیکر شهدای فلسطینی، ظهر سه‌شنبه در نوار غزه با حضور گسترده مردمی برگزار شد. همسر «طارق محمد عزالدین» عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین که در حمله بامدادی مجروح شد، برای وداع با همسر و دو فرزندش در این مراسم حضور پیدا کرد. عصر دیروز هم نظامیان رژیم صهیونیستی شرق شهر خان‌یونس واقع در جنوب نوار غزه را هدف حمله قرار دادند که در پی آن، دو نفر به شهادت رسیدند.

علاوه بر ترور هدفمند سه فرمانده مقاومت، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد که به ۱۰ سایت تولید سلاح و مجتمع‌های نظامی جنبش جهاد اسلامی در غزه حمله کرده است.

منابع اسرائیلی می‌گویند که این عملیات نتیجه همکاری مشترک ارتش اسرائیل و شین‌بت است و از چند روز قبل برنامه‌ریزی شده است.

منابع فلسطینی فاش کرده‌اند که فرماندهان جهاد اسلامی در حالی هدف قرار گرفتند که قصد داشتند در یک نشست امنیتی در مصر شرکت کنند. مصر به طور سنتی، میانجی و میزبان مذاکرات امنیتی تل‌آویو با گروه‌های مقاومت در موضوعاتی مانند تبادل اسرا و جنگ است و بیشتر مذاکرات نیز بر اساس یک توافق امنیتی نانوشته بر سر در امان بودن مذاکره‌کنندگان انجام می‌گیرد.

از غزه در آتش نفرت تا دلارسواران علیه دلارزدایی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نظم جدید تک‌قطبی نیست» نوشت: سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح که در صدر یک هیئت عالی‌رتبه نظامی به عمان سفر کرده بود، در جمع اساتید و فرماندهان دانشگاه علوم راهبردی و دفاعی عمان به ایراد سخن پرداخت.

سرلشکر باقری در ابتدای سخنان خود ضمن تشکر از رئیس دانشگاه علوم راهبردی و دفاعی عمان، با اشاره به شکل‌گیری نظم نوین جهانی اظهار کرد: امروز بسیاری از اندیشمندان تأیید می‌کنند که جهان به سمت استقرار یک نظم جدید در حال حرکت است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا مدعی نظم تک‌قطبی شد و برای استقرار آن تلاش زیادی کرد که موفق هم نشد.

وی افزود: یکی از وجوه مشخص نظام‌های معاصر جهانی ناعادلانه بودن آن بوده و بر اساس فلسفه این نظام حق با کسی است که صاحب قدرت باشد و این نه‌تنها با آموزه‌های دینی ما بلکه با اصول انسانی نیز مغایرت دارد و به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران همواره با آن مخالفت کرده است. معیار اساسی برای ساخت جهانی بهتر را عدالت می‌دانیم. تأملی اجمالی بر سرنوشت و علل فروپاشی امپراتوری‌ها و نظام‌های جهانی قبلی نشان می‌دهد فقدان عدالت، عامل مهمی در فروپاشی آنها بوده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به شکست طرح ننگین صلح آبراهام تصریح کرد: طرحی که امروز به عنوان طرح آبراهام توسط دولت آمریکا در منطقه دنبال می‌شود برای تثبیت اشغال و تداوم ظلم و ستمی است که بیش از ۷ دهه بر مردم مظلوم فلسطین رفته است اما یقین داریم که پیروزی نهایی با حق است.

وی ادامه داد: سلطه‌جویی (هژمونی) برخاسته از نظام ناعادلانه جهانی به یک رفتار بیمارگونه برای برخی قدرت‌ها تبدیل شده است که گویی گریزی از آن ندارند ولی نشانه‌های افول قدرت آمریکا از مدت‌ها پیش نمایان شده است و یقین داریم نظم جدید مبتنی بر هژمون تک‌قطبی نخواهد بود.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های نظم جدید این است که این نظم یک نظم منطقه‌ای خواهد بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر شکل‌گیری ترتیبات امنیت منطقه‌ای بدون دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای بوده است، تاکید کرد: البته از این مهم با مخالفت سلطه‌جویان ممانعت شده است و در این مسیر از ابزار ایران‌هراسی در منطقه استفاده کرده‌اند؛ دقیقاً به همان نحو که در غرب از حربه اسلام‌هراسی بهره برده‌اند.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است زمینه‌های قطعی و وسیع همگرایی در ملت‌های منطقه وجود دارد و آنها دیر یا زود بر اختلافات تصنعی و عوامل واگرایی غلبه خواهند کرد.

از غزه در آتش نفرت تا دلارسواران علیه دلارزدایی

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دلارسواران علیه دلارزدایی» نوشت: «قطع وابستگی به دلار و کار کردن با پول‌های محلی» یکی از محورهای سخنان رهبر معظم انقلاب در نخستین روز سال جدید بود.

پیش از این هم بارها ایشان تأکید کرده‌اند که باید آقایی دلار شکسته شود. دیروز سیداحسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت از کاهش سهم دلار در تسویه‌های تجاری به ۱۰ درصد خبر داد. همچنین اتصال شبکه شتاب پرداخت بانک‌های کشور به کشورهای دیگر، اقدامات مبادلات پایاپای و توسعه پیمان‌های پولی از دیگر فعالیت‌های دولت در دو سال گذشته بوده است که بنا بر پیش‌بینی‌های خاندوزی تلاش می‌شود به تدریج سهم دلار از کل مبادلات خارجی کشور به زیر ۱۰ درصد برسد.

به‌طور کلی کشورهای جهان از روش‌های مختلفی برای پایان دادن به‌سلطه دلار بهره برده‌اند که پیمان‌های منطقه‌ای، پیمان‌های پولی دوجانبه یا چندجانبه، استفاده از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی و تا حدودی بهره‌گیری از رمز ارزها ازجمله این روش‌هاست. به‌نظر می‌رسد ایران هم از این قاعده مستثنا نیست.

میلاد ترابی‌فرد، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص الزامات دلار زدایی از اقتصاد و اینکه آیا اساساً این امر شدنی است، گفت: زمانی که از دلار زدایی در سطح جهانی صحبت می‌کنیم درواقع باید بدانیم به‌دلیل قابلیت قدرتمندی که این ارز جهانی دارد، فعلاً حذف آن امکان‌پذیر نیست، هرچند نشانه‌هایی وجود دارد و حدود ۳۰ درصد از تجارت جهانی با «یوان» تسویه می‌شود که تهدیدی بزرگ برای دلار است.

وی تأکید کرد: این نکته را باید در نظر داشته باشیم که وقتی درباره نقش ارز در اقتصاد جهان صحبت می‌کنیم درواقع باید کارکردهای پولی را هم در نظر بگیریم که یکی از این کارکردها «ذخیره ارزش» است؛ درست است «یوان» حدود ۳۰ درصد تجارت جهانی را پوشش می‌دهد، اما همچنان ۶۰ تا ۷۰ درصد تجارت جهانی در دستان دلار است.

ترابی‌فرد ضمن بیان اینکه در عرصه بین‌المللی یک نزاع جدی وجود دارد برای اینکه دلار از قابلیت هژمونیک خودش فاصله گیرد و تنزل درجه داشته باشد، تاکید کرد: به نسبتی که دلار در جهان تضعیف شود اهرم‌های جهانی سیاست‌گذاری آمریکا که یکی از این اهرم‌ها تحریم است، در جهان تضعیف می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به راهبردهایی که می‌تواند اقتصاد ایران را از سلطه دلار خارج کند، خاطرنشان کرد: با توجه به‌اینکه ایران در یک شبکه تجاری قرار دارد و این شبکه تسویه‌های خودش را با درهم امارات که یک ارز میخکوب شده بر دلار است، انجام می‌دهد؛ این امر نشان می‌دهد درصد اثرگذاری از تجارت ایران به‌وسیله دلار انجام می‌شود و باید به‌این سمت برود که تسویه تجارت خودش را به‌وسیله ارزهایی غیر از دلار انجام دهد که البته اقدامی مشکل، اما شدنی است.

از غزه در آتش نفرت تا دلارسواران علیه دلارزدایی

کد خبر 660133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.