از شورش سرآشپز تا ساخت آینده با ماهواره‌های ایرانی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارم تیرماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه وطن امروز در صفحه اول امروز خود با تیتر «سریال نقره‌داغ شدن اپوزیسیون» نوشت: برخلاف روزهای اغتشاش ۱۴۰۱ که شاهد حمایت و پشتیبانی اغلب کشورهای غربی از جریان اپوزیسیون ایرانی بودیم، در روزهای اخیر نه تنها خبری از این حمایت‌ها نبود؛ که غربی‌ها برخورد با گروه‌ها و افراد ضدایرانی را در دستور کار قرار دادند. پس از اقدام دولت فرانسه مبنی بر ممنوعیت برگزاری نشست سالانه منافقین در پاریس و حمله پلیس آلبانی به مقر این سازمان تروریستی در تیرانا که نشان از تغییر رویه اروپایی‌ها، حداقل در زمان حاضر داشت، اکنون دولت دانمارک اپوزیسیون ایرانی را نقره‌داغ کرد.

هفته گذشته مهاجم ضدانقلابی که مهرماه سال گذشته به‌صورت غیرقانونی و مسلح به سلاح سرد وارد محوطه سفارت ایران در کپنهاگ شد و ضمن مجروح کردن یکی از کارمندان محلی و وارد کردن صدمات به خودروهای سفارت، درصدد سوءقصد به «افسانه نادی‌پور» سفیر کشورمان بود، از سوی دادستانی دانمارک متهم شد.

براساس موارد مندرج در بیانیه دادستانی که روز جمعه، دوم تیرماه ۱۴۰۲ منتشر شد، فرد مهاجم که ۳۳ سال دارد، به حمله فیزیکی بسیار خشونت‌آمیز، بی‌رحمانه و خطرناک علیه سفیر ایران متهم شده است. تخریب و آسیب رساندن به خودروها و ساختمان سفارت از دیگر موارد اتهام نامبرده عنوان شده است. طبق بیانیه دادستانی دانمارک، حمله مذکور توسط یکی از کارکنان سفارت و بدون اینکه سفیر دچار آسیب جسمی شود، خنثی شد و مهاجم بلافاصله توسط پلیس کپنهاگ دستگیر شد و از آن زمان در بازداشت بوده و مدت زیادی را در تیمارستان تحت نظر بوده است.

همچنین در بیانیه مطبوعاتی دادستانی دانمارک آمده است: براساس قانون کیفری این کشور، مجازات ارتکاب جرم علیه دیپلمات و نماینده یک کشور خارجی دو برابر جرمی است که درباره شهروندان عادی انجام می‌شود.

دادستان کل دانمارک نیز در ارتباط با این موضوع اظهار کرد: اینکه یک دیپلمات خارجی در دانمارک نتواند وظایف کاری خود را بدون ترس از حمله فیزیکی انجام دهد، موضوع بسیار جدی و غیرقابل قبولی است و بر اساس قانون کیفری دانمارک در این شرایط دیپلمات باید تحت حفاظت قرار گیرد.

پانزدهم مهرماه سال قبل پس از این حمله، سفیر دانمارک در ایران توسط مدیرکل اروپای غربی به وزارت امور خارجه احضار شد. در این دیدار مراتب اعتراض رسمی به عدم تأمین امنیت سفارت و دیپلمات‌های کشورمان به اطلاع سفیر دانمارک رسید و تأکید شد طبق کنوانسیون وین مسئولیت دولت میزبان در این باره روشن است و انتظار می‌رود دولت دانمارک به تعهدات بین‌المللی خود درباره تأمین امنیت اماکن دیپلماتیک پایبند باشد.

از شورش سرآشپز تا ساخت آینده با ماهواره‌های ایرانی

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آسیب‌های هراس‌انگیز دانش‌آموزان» نوشت: بی‌شک نوشتن و تهیه گزارش درباره آسیب‌های اجتماعی، آن هم درباره دانش‌آموزان یعنی فرزندان خودمان، از سخت‌ترین کارهای یک خبرنگار است. چگونه می‌توان نوشت سن اعتیاد، مصرف سیگار و مشروبات الکلی به زیر ۱۵ سال رسیده است. همه ما حتماً در کوچه و خیابان بارها دیده‌ایم، پسرکان و دخترکانی را که برخی از آنها احتمالاً ۱۳-۱۲ سال بیشتر ندارند و هر یک دود سیگار هوا می‌کنند و معلوم نیست آیا در ماجراجویی‌هایشان به همین سیگار بسنده می‌کنند یا نه؟!

۱۱ آسیب، دانش‌آموزان را تهدید می‌کند

قطعاً پاسخ این پرسش، منفی است؛ چون همه تقریباً با آسیب‌هایی که متوجه این نسل است، آشناییم و بلکه دیده، شنیده یا خوانده‌ایم. همان طور که روز گذشته هم باقرزاده معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش این گونه اظهار نگرانی کرد: وضعیت شیوع آسیب‌های اجتماعی میان دانش‌آموزان نگران‌کننده است و ۱۱ آسیب آن‌ها را تهدید می‌کند که کرونا و فضای مجازی سبب تشدید آسیب‌ها شد.

از کاهش تاب‌آوری تا انواع اعتیاد

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفته است: به‌طور مثال کاهش تاب‌آوری، اعتیاد به مواد مخدر، اعتیاد به دخانیات، بزه، خشونت، بی‌اخلاقی فردی و اجتماعی در میان دانش‌آموزان تشدید شده است که بی‌توجهی والدین، فقر، موضوعات اقتصادی، کاهش ایمان، امید و هویت از دلایل آن است. او این آمارش را روی هوا نمی‌گوید؛ چراکه این آمارها نتایج یک غربالگری است: «در طول سال تحصیلی در سه سرفصل، پیشگیری و خودمراقبتی، فرهنگ‌سازی و شناسایی و درمان ۱۶ میلیون دانش‌آموز را به همراه اولیا و معلمان آموزش داده‌ایم. امسال حدود ۳ میلیون دانش‌آموز غربالگری شدند و سطح آن‌ها در زمینه آسیب‌های اجتماعی مشخص شده است. ۱۰ هزار سوال دانش‌آموزان از طریق سامانه شاد ثبت شده است و پاسخ به این پرسش‌ها زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌کند.»

از شورش سرآشپز تا ساخت آینده با ماهواره‌های ایرانی

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ساخت آینده با ماهواره‌های ایرانی» نوشت: صنعت فضایی ایران طی سال‌های گذشته همیشه خبرساز بوده است. در حالی که کشور ما به خاطر تحریم‌های بین‌المللی در سال‌های گذشته امکان همکاری بین‌المللی را نداشته دانشمندان ایرانی در تمامی حوزه‌ها خودشان همه چیز را از صفر ساختند. حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران در گفت‌وگویی اختصاصی با همشهری می‌گوید که اکنون با طرح‌ریزی برنامه ۱۰ ساله فضایی، ایران خیز جدیدی در این حوزه برداشته است.

به گفته سالاریه ایران بعد از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره خیام، به یک منبع عظیم و ارزشمند تأمین داده و به تصاویر ماهواره‌ای دست پیدا کرد و اکنون ۲ ماهواره دیگر در انتظار پرتاب تا پایان سال جاری قرار دارند. علاوه بر این برای اولین بار پای شرکت‌های خصوصی به صنعت فضایی کشور باز شده است و در طرح راهبردی منظومه ماهواره‌ای ایران قرار است دانش‌بنیان‌ها نقشی مهم ایفا کنند. رئیس سازمان فضایی تاکید دارد که مردم باید با منافع صنعت فضایی برای زندگی‌شان آشنا شوند و باید همه بدانند که نمی‌توان آینده را بدون اطلاعات حیاتی ماهواره‌ای ساخت.

به گفته سالاریه ساخت پرتابگر اکنون اولویت اصلی فضایی ایران است اما برنامه‌های دیگری از جمله آموزش فضانورد و برنامه ساخت کپسول زیستی بومی با مشاوره‌های بین‌المللی پیگیری می‌شود. او در حالی که ماکت «خیام» روی میز گفت و گو قرار دارد می‌گوید: وقتی پرتابگرهای ما به قابلیت اعتماد بالا برسد به فرستادن فضانورد فکر می‌کنیم.

در طول یک سال گذشته در صنعت فضایی کشور چه گذشته و چه کارهایی صورت گرفته است؟

از شاخص‌ترین اقدامات انجام‌شده در یک سال گذشته در حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کلان فضایی، فعال‌سازی دبیرخانه شورای‌عالی فضا، شورای عالی فضایی و برگزاری جلسات تخصصی برای طرح‌ریزی برنامه ۱۰ ساله کشور بود. ماحصل فعال‌سازی این دبیرخانه، تهیه و تصویب برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور توسط شورای‌عالی فضا و ابلاغ آن توسط رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس شورای‌عالی فضایی کشور بود. برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور جزئیات متنوع و اهدافی دارد که قرار است در این بازه زمانی محقق شود. در حوزه‌های فنی هم اقدامات بسیار ارزشمندی انجام گرفت که جزئیات آن را توضیح خواهم داد.

این جزئیات شامل چه برنامه‌هایی است؟

حوزه‌های مختلف صنعت فضایی کشور اعم از طراحی و ساخت پرتابگر، ساخت ماهواره و زیرساخت‌های توسعه پرتابگر و ماهواره همچنین حوزه‌های مرتبط به بهره‌برداری از داده‌های فضایی و مباحث مرتبط با علوم و اکتشافات فضایی در این برنامه گنجانده شده‌است. اهداف کمی و عملیاتی نیز به‌طور شفاف مشخص شده‌است. اهداف برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی به‌تدریج و براساس میزان پیشرفت و تحقق بودجه به سمت جلو پیش می‌رود. از سال گذشته قراردادهای مختلفی نیز در این زمینه‌ها با بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی و خصوصی منعقد شده‌است. این موارد به بخش سیاستگذاری و اقدامات یک سال گذشته مربوط می‌شود.

پرتاب ماهواره‌ها در یک سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. می‌توانید آمار دقیق‌تری در این رابطه بگویید؟

در حوزه پرتاب، اتفاقات بسیار درخشانی طی یک‌سال گذشته افتاده است. پرتاب‌های بومی در بازه یک سال گذشته به همت متخصصان صنعت فضایی ایران افزایش داشته‌اند. ما هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت سیزدهم داشته‌ایم که به‌نوعی رکورد جدیدی محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال، در پرتاب‌های عملیاتی، ماهواره سنجشی نور۲ در اسفندماه ۱۴۰۰ با موفقیت در مدار قرار گرفت. یکی از پرتاب‌های شاخص مربوط به ماهواره خیام بود که در مردادماه سال گذشته توسط پرتابگر سایوز انجام شد. تعدادی هم پرتاب‌های زیرمداری و آزمایشی داشتیم که هرکدام اهداف و دستاوردهای فنی خاص خودش را داشت. به‌طور مثال پرتاب زیرمداری بلوک انتقال‌مداری سامان همچنین پرتاب‌های ماهواره‌برهای ذوالجناح و قائم صورت گرفت.

از شورش سرآشپز تا ساخت آینده با ماهواره‌های ایرانی

روزنامه رسالت در صفحه اول امروز خود با تیتر «چالش تنظیم‌گری نمایش خانگی» نوشت: مدیریت و نظارت بر صوت و تصویر فراگیر، میدان نبردی است که هر از گاهی سر و صدایی از آن بر می‌خیزد. اوج این جدال در زمان دولت دوازدهم و تصدی محمدجواد آذری جهرمی بر وزارت ارتباطات بود. در آن زمان دعوای نظارت بر پلتفرم‌های آنلاین نشر محتوا، به خصوص وی‌اودی‌ها (فیلیمو و…) و یوجی‌سی‌ها (آپارات و....) سه طرف داشت.

مدیریت و نظارت بر صوت و تصویر فراگیر، میدان نبردی است که هر از گاهی سر و صدایی از آن بر می‌خیزد. اوج این جدال در زمان دولت دوازدهم و تصدی محمدجواد آذری‌جهرمی بر وزارت ارتباطات بود. در آن زمان دعوای نظارت بر پلتفرم‌های آنلاین نشر محتوا، به‌خصوص وی‌اودی‌ها (فیلیمو و…) و یوجی‌سی‌ها (آپارات و….) سه طرف داشت.

یک طرف فعالان بخش خصوصی این حوزه، یک طرف صداوسیما و طرف دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد. وزارت ارتباطات هم با به رسمیت نشناختن ساترا بازیگر مهمی در این میان بود. با تغییر دولت، این دعوا دوسویه شد بین وی‌اودی‌ها و صداوسیما. البته هنوز تکلیف نظارت بر وی‌اودی‌ها به طور کامل مشخص نبود، اما چالش رقیق‌تر شده بود و حالا این صداوسیما بود که سعی در اعمال قدرت خود بر وی‌اودی‌ها داشت.

کار به جایی رسید که سال گذشته، صداوسیما از چند وی‌اودی شکایت کرد؛ شکایتی که به جایی نرسید. حالا شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه‌ای نظارت صداوسیما بر وی‌اودی‌ها را تأیید کرده است.

عده‌ای در واکنش به نوع تعامل این سازمان با پلتفرم‌های ویدئوآنلاین، بر این مسئله تأکید می‌کنند که سازمان خود یک رسانه است و ذی‌نفع به حساب می‌آید. گذشته از این سازمان خود یک پلتفرم آنلاین ویدئو دارد؛ تلوبیون. با این حساب صداوسیما یک رقیب دولتی برای دیگر کسب‌وکارهای خصوصی است و منطقی نیست که رقیب، رئیس شود؛ چراکه احتمال بروز رفتارهای ظاهراً نظارتی که به نفع سازمان تمام شود وجود دارد.

اما فقط این نیست. صداوسیما و وی‌اودی‌ها علاوه بر اینکه هر دو رسانه‌اند، از جهت مهم‌تری هم با یکدیگر در رقابت‌اند. یکی برودکست است و دیگری برودبند. به بیان دیگر ما با دو فناوری مختلف طرفیم، یکی در حال انقراض و دیگری در حال رشد. این رقابت، رقابت بین امواج تلویزیون و اینترنت است؛ رقابتی از پیش باخته. رشد وی‌اودی‌ها در سراسر جهان به سرعت و قوت ادامه دارد و در آینده، شبکه‌های تلویزیون به مثابه یک رسانه از جایگاه ضعیفی برخوردارند. اگر غیر از این بود، چرا شبکه‌های بزرگ و پرفروشی همچون اچ‌بی‌او، رو به تأسیس سرویس‌های استریم می‌آورند؟ حال وقتی یک رقیب کهنسال را مسئول و ناظر رقیب جوان و تازه‌نفس می‌کنیم، آیا احتمال بدبینی ذاتی پیر به جوان وجود ندارد؟

با این احوال قانون نهاد ناظر بر صوت و تصویر فراگیر را صداوسیما دانسته و می‌داند. در اینجا حرف و سخن فراوان است. اما برای حل این چالش نهادی، سازمان باید در تعریف خود بازنگری کند. لازم است سازمان دیگر خود را یک رسانه صرف نبیند و به تبع خود را به تلویزیون محدود نداند. سازمان حالا یک نهاد نظارتی است. اگر این بلوغ در نگاه مدیران پدید نیاید، نمی‌توان منتظر یک همکاری خوب بین رسانه ملی و بخش خصوصی بود.

شامگاه سی‌ام خردادماه خبری در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شد که مورد توجه اهالی رسانه قرار گرفت، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی جلسه‌ای به‌ریاست سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان تشکیل داد؛ در این جلسه به سیاست‌ها و ضوابط حوزه صوت و تصویر فراگیر (ساترا) پرداخته شد.

براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وظیفه نظارت در حوزه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی طبق قانون اساسی و قوانین موضوعه، به‌عهده سازمان صداوسیماست.

البته این جمله را چندی پیش عبدالحسین خسروپناه به‌عنوان دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم اعلام کرده بود که همه دستگاه‌های حاکمیتی باید با صداوسیما دراین‌باره هماهنگ باشند چون تعدد حاکمیتی آسیب می‌زند و بایستی وحدت رویه حفظ شود.
به‌خلاف همه حواشی‌ای که در فضای مجازی مطرح می‌شد و موضوع اختلافات میان وزارت ارشاد و صداوسیما را دراین‌باره مطرح می‌کردند، اما اصل ۱۷۵ قانون اساسی، سازمان صداوسیما را به‌عنوان مسئول انحصاری صوت و تصویر فراگیر در کشور مشخص کرده است. تفسیر شورای نگهبان قانون اساسی که به‌منزله قانون اساسی است و به همان اندازه اعتبار دارد در سال ۱۳۷۹ دستورالعمل‌ها را به‌صورت مطلق تفسیر کرده است و در واقع حکمرانی در آنجا هم به‌عهده صداوسیماست.

آئین‌نامه تخلفات نمایش خانگی در راه

اما این نقص در موضوع تخلفات و آئین‌نامه تخلفات وجود دارد، تکلیف این نقیصه را هم پیمان جبلی، رئیس صداوسیما در اولین اظهارنظر خود بعد از تثبیت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روشن کرد. او گفت: ساترا به‌نمایندگی از صداوسیما مسئول تنظیم‌گری در حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است؛ مشخصاً در حوزه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر کاربرمحور و ناشرمحور به‌ویژه نمایش خانگی مسئولیت تنظیم‌گری و صدور مجوز تولید و انتشار به‌عهده صداوسیماست، این مبنا به‌علاوه مبانی قانونی دیگری که دارد، باید دنبال شود. ما در حال پیگیری آئین‌نامه تخلفات در مجلس و دولت هستیم که ان‌شاءالله دستگاه قضائی هم برای برخورد با تخلفات مسیر روان‌تر و سهل‌تری را طی کند.

از شورش سرآشپز تا ساخت آینده با ماهواره‌های ایرانی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چارلز سوم، تایتان دوم واگنرها، خرگوش‌ها و آدم‌ها» نوشت: روز تاج‌گذاری چارلز سوم در انگلیس، خبر دیگری هم منتشر شد که در پوشش خبری گسترده اخبار پادشاه، دیده نشد. این یک ترفند جاری برای خبرهایی است که نباید خوب دیده و ساخته و پرداخته شوند. در آن خبر آمده بود: «دولت بریتانیا پس از ۲۵ سال ممنوعیت، اکنون اجازه آزمایش محصولات آرایشی روی حیوانات را از سرگرفته است.» مطلب ساده است: «مردم حواسشان به تاج پادشاه است و می‌توان پوست خرگوش‌ها را کند!»

در روزهای اخیر زیردریایی «تایتان» که دو میلیاردر را برای تماشای بقایای کشتی معروف تایتانیک به اعماق اقیانوس برده بود، به سرنوشت تایتانیک دچار و غرق شد. جهانی از نیروهای امدادی درپی نجات آنان بودند و جهانی از رسانه‌ها نیز در اخبار این غرق‌شدگی غرق شدند. میلیاردها انسان فهمیدند که دو پاکستانی میلیاردر سرنشین تایتان به‌همراه سه‌نفر از عوامل دیگر غرق شدند، اما فقط کسر کوچکی از آن میلیاردها انسان باخبر شدند که دو سه‌روز قبل از غرق تایتان، ۳۰۰ پاکستانی از جمله ۱۰۰ کودک در میان ۶۰۰ پناهجوی غرق‌شده یک قایق پناهجویان در آب‌های یونان بودند! اینجا هم رسانه‌ها می‌گویند که چرا «دو پاکستانی» مهم‌تر از «۳۰۰ پاکستانی» اند.

«واگنر» ها که در ازای پول برای روسیه می‌جنگند، دیروز علیه کرملین شوریدند.

از شورش سرآشپز تا ساخت آینده با ماهواره‌های ایرانی

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۵.۱۲ میلیون ایرانی بیمه رایگان شدند» نوشت: درمان و استفاده از خدمات درمانی جزو اصلی‌ترین بخش زندگی شهروندان یک جامعه محسوب می‌شود که همواره با هزینه‌های سرسام‌آوری همراه است، به همین جهت پای بیمه در زندگی و درمان افراد باز می‌شود تا بتوانند با هزینه اندک و گاهی رایگان از خدمات بهداشت و درمان کشور بهره‌مند شوند. با روی کار آمدن بیمه سلامت یا همان بیمه همگانی، آن بخش از جامعه که فاقد پوشش بیمه اجتماعی و درمانی بودند تحت پوشش قرار گرفتند و نسبت به شرایط مالی و وضعیت زندگی، مبلغی را برای اعتبار دفترچه بیمه هزینه کردند. با توجه به دهک‌بندی جامعه، دولت در راستای حمایت از افراد کم‌درآمد و اقشار ضعیف، پرداخت حق بیمه برای سه دهک اول جامعه را رایگان اعلام کرد.

طبق گفته مسئولان، دهک‌های درآمدی یک تا ۳ که بر اساس آزمون ارزیابی وسع به بیمه سلامت معرفی می‌شوند، به شکل رایگان تحت پوشش قرار می‌گیرند. بنا بر گفته‌های ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور، در سال ۱۴۰۱ حق بیمه سالانه هر نفر یک میلیون و ۱۰۴ هزار تومان بوده که با توجه به حق بیمه تعیین شده در سال جاری، ۳۰ درصد رشد در این بخش اتفاق افتاده است و هم‌اکنون افراد دهک درآمدی چهارم در سال جاری باید ۱۰ درصد مبلغ حق بیمه سالانه، دهک درآمدی پنجم ۲۰ درصد، دهک درآمدی ششم ۳۰ درصد، دهک درآمدی هفتم ۴۰ درصد، دهک درآمدی هشتم ۶۰ درصد و دهک درآمدی نهم ۸۰ درصد از حق بیمه یک میلیون و ۴۳۵ هزار و ۲۰۰ تومانی را پرداخت کنند.

از شورش سرآشپز تا ساخت آینده با ماهواره‌های ایرانی

روزنامه قدس در صفحه اول امروز خود با تیتر «شورش سرآشپز» نوشت: روز گذشته و در حالی که نگاه رسانه‌ها به خط مقدم جنگ میان روسیه و اوکراین دوخته شده بود و منتظر انعکاس اخبار جدیدی از پیشروی احتمالی کی‌یف در ضدحمله علیه مسکو بودند، ناگاه آنچه رسانه‌های غربی از آن به «کودتا» و «شورش» علیه پوتین تعبیر کردند توجهات را به خود جلب کرد.

ماجرا به زخم کهنه درگیری و اختلاف میان یوگنی پریگوژین، فرمانده ارتش خصوصی «واگنر» با فرماندهان نظامی روسیه بازمی‌گردد که اکنون سر باز کرده و بحران بزرگی را رقم زده است. ارتش روسیه این گروه را به فروش اطلاعات جنگی به ارتش اوکراین متهم کرده است. فرمانده واگنر اما مدعی است سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه «درباره جنگ اوکراین به پوتین اطلاعات غلط می‌دهند و باید آن‌ها را مجازات کرد» و از مردم روسیه خواست برای «اجرای عدالت» و محاکمه این دو نفر با او همراهی کنند. در نهایت، شامگاه روز جمعه پریگوژین مدعی شد ارتش روسیه با دستور شویگو و گراسیموف مقر نیروهای واگنر در خاک اوکراین را هدف حملات موشکی قرار داده و نزدیک دو هزار نفر از آن‌ها را کشته‌اند.

این آغاز «شورش مسلحانه» واگنرها و اعلام جنگ علیه مسکو بود. همزمان با این تحولات، وزارت دفاع روسیه روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای ادعای پریگوژین را رد و او را به «شورش و خیانت» متهم کرد. سرویس امنیت فدرال روسیه هم یک پرونده قضائی با عنوان «دعوت به شورش مسلحانه» علیه پریگوژین باز کرده است. اما با بالا گرفتن تنش‌ها صبح روز گذشته «ایوگنی پریگوژین» در پیامی مدعی تسلط شبه‌نظامیان بر «روستوف» واقع در جنوب غربی روسیه شد. نظامیان واگنر سپس در بیانیه‌ای که در کانال تلگرامی خود قرار دادند، مدعی شدند کنترل تأسیسات نظامی در شهر «وورونژ» روسیه را نیز به دست گرفتند. همزمان با حرکت نظامیان واگنر به سمت پایتخت، رسانه‌ها تصاویری از آماده‌باش کامل ارتش و پلیس روسیه و ایجاد سنگرهای دفاعی در ورودی مسکو منتشر کردند. در این بین، برخی کانال‌های خبری هم مدعی شدند هواپیمای رئیس‌جمهور روسیه از مسکو به مقصد نامعلومی پرواز کرده است. این ادعا اما به سرعت از سوی کرملین رد شد.

پوتین: شاهد خیانت داخلی هستیم

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه صبح روز گذشته در واکنش به تحولات کشورش «همه شهروندان روسیه، نیروهای مسلح، نیروهای اجرایی قانون و نیروهای ویژه» را مخاطب اظهارات خود قرار داد و با اشاره به اقدامات شبه‌نظامیان گروه واگنر، این اقدامات را «خیانت داخلی» توصیف کرد. او با اشاره به صدور دستورات لازم برای خنثی کردن سازمان‌دهندگان «شورش مسلحانه» فعلی در روسیه با لحنی تند هشدار داد: آن‌ها از پشت به ما خنجر زدند و این مستحق مجازات است. ما پاسخ سختی به این شورش مسلحانه می‌دهیم. پوتین با بیان اینکه منافع شخصی به خیانت به کشور منجر شد، از اعضای گروه شبه‌نظامی واگنر و حامیانش خواست اسلحه‌های خود را کنار بگذارند و از انجام اقدامات اشتباه دست بردارند.

سخنرانی کوتاه و تند رئیس‌جمهور روسیه حکایت از آن دارد که اقدام نیروهای واگنر تحت امر «یوگنی پریگوژین» از نظر مسکو خیانت است و عزمی برای مصالحه با وی وجود ندارد. با این حال، رهبر گروه شبه‌نظامی واگنر که زمانی سرآشپز مخصوص پوتین بوده، پس از این اظهارات نه تنها از رویکرد خود ابراز پشیمانی نکرده بلکه در بیانیه‌ای شدیداللحن به اظهارات پوتین واکنش نشان داد. پریگوژین در پیامی که در تلگرام منتشر کرد، گفت آماده مرگ است و از تلاش خود برای سرنگونی دولت روسیه خبر داد. وی گفت: «همه ما آماده مرگ هستیم. تمامی ۲۵ هزار نفر و ۲۵ هزار نفر دیگر.

ما آماده‌ایم برای مردم روسیه بمیریم. ما در حال نجات روسیه هستیم». پریگوژین همچنین ادامه داد: «درباره خیانت به کشور، رئیس‌جمهور به‌شدت در اشتباه است. ما وطن‌دوست هستیم. ما (برای روسیه) مبارزه کردیم و در حال مبارزه هستیم.» پریگوژین همچنین مدعی شد نیروهای این گروه یک فروند هواپیمای نظامی «آنتونوف ۲۶» و جنگنده «سوخ و۳۵» ارتش روسیه را سرنگون کرده‌اند.

از شورش سرآشپز تا ساخت آینده با ماهواره‌های ایرانی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مسابقه مدعیان اصلاحات با دشمن در یأس‌آفرینی» نوشت: سیاست کثیف دشمنان ملت ایران، یعنی سانسور نقاط قوت‌، برجسته‌سازی نقاط ضعف و در نتیجه یأس‌آفرینی و پمپاژ نومیدی از سوی برخی جریانات سیاسی و رسانه‌ای داخلی نیز دنبال می‌شود.

مسائل و مشکلات اقتصادی کشور مدت‌هاست به همان اندازه که موجب رنج و سختی مردم شریف ایران می‌شود، تبدیل به دستاویزی برای هجمه غرض‌ورزان علیه نظام اسلامی و پوششی برای بیان ادعاهای گوناگون و طرح خواسته‌های نامشروع از سوی افراد و جریان‌های سیاسی گشته است.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی که در حقیقت تابلوی دیگر حزب منحل‌شده مشارکت است، اخیراً اقدام به صدور بیانیه‌ای کرده که در آن با بیان برخی معضلات اقتصادی‌، نسبت به «بحران در یک قدمی اقتصاد ایران» هشدار داده است.

گرچه در این‌جا بنا نداریم به بررسی و نقد تخصصی گزاره‌های اقتصادی که در بیانیه به آنها استناد شده و تحلیل‌هایی که صورت گرفته بپردازیم، توجه به چند موضوع در متن بیانیه قابل توجه است.

مغالطه همیشگی برای فرار از پاسخگویی

در قسمتی از بیانیه حزب اتحاد ملت آمده است: «عدم تناسب میان رشد نقدینگی با رشد اقتصادی علت اصلی ایجاد تورم در اقتصاد ایران به ویژه در دهه اخیر بوده است. غم‌انگیزتر اینکه طی همین دهه مقامات ارشد نظام همواره شعار افزایش تولید سر داده‌اند! بدین ترتیب می‌توان مدعی شد که موضوع عدم مهار تورم تنها ضعف این دولت و آن دولت نبوده است و شیوه حکمرانی و رویکردهای حاکمیتی سنگ بنا و استمرار وضعیت تورمی در اقتصاد ایران بوده است.»

«شیوه حکمرانی»، «رویکردهای حاکمیتی»، «ساختارهای کلی نظام» و امثال این کلیدواژه‌ها بسیار در گفته‌ها و نوشته‌های مدعیان اصلاحات به چشم می‌خورد و عامل اغلب مشکلات و معضلات جلوه داده می‌شود. بی‌آنکه تعریف دقیقی از آنها ارائه شود.

در حقیقت ریشه تلاش مدعیان اصلاحات برای گفتمان‌سازی این کلیدواژه‌ها به این حقیقت باز می‌گردد که افراد وابسته به این جریان سیاسی به خوبی می‌دانند از میان هشت دولت مستقر پس از جنگ تحمیلی تا انتهای دهه ۹۰‌، شش دولت مورد حمایت آنها بوده‌اند و باید پاسخگوی عملکرد این دولت‌ها در عرصه‌های گوناگون باشند. لذا برای فرار از پاسخگویی‌، ناکامی‌ها و مشکلات را به لایه‌ای بالاتر از دولت‌ها حواله می‌دهند و این‌گونه وانمود می‌کنند که هر دولتی بر سر کار بیاید، به دلیل تصمیماتی که ادعا می‌شود در «حاکمیت» گرفته می‌شود، هیچ توانی برای اصلاح امور نخواهد داشت!

روشن است که دولت‌های گوناگون پس از انقلاب اسلامی رویکردهای مختلفی داشته‌اند و این گزاره که هیچ دولتی در مهار تورم موفق نبوده پس مشکل از حاکمیت است، مغالطه‌ای بیش نیست که برای فرار از پاسخگویی و تحریف حقایق صورت می‌گیرد.

البته خوب است رسانه‌های طیف موسوم به اصلاحات اگر دغدغه ریشه‌یابی مشکلات اقتصادی را در دولت‌های مختلف دارند، به مبانی نظری علم اقتصادی که سال‌ها است در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود و آرا نظریه‌پردازان اقتصادی فارغ‌التحصیل این دانشگاه‌ها یا دانشگاه‌های خارج کشور که هدایتگر دولت‌ها بوده‌اند، بپردازند و آنها را مورد نقد قرار دهند که البته از این امر گریزان‌اند. زیرا نقدهایی اساسی به اقتصاد لیبرال و وام‌گرفته از غرب وجود دارد که حامیان آن مایل نیستند، مطرح شود.

از شورش سرآشپز تا ساخت آینده با ماهواره‌های ایرانی

کد خبر 669048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.