از آزمون شفافیت بهارستان تا رونمایی از ناو هواپیمابر ایرانی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، شانزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ثمره میدان در سبد دیپلماسی» نوشت: پنجشنبه گذشته سفر دو روزه رئیس جمهور به سوریه به پایان رسید و آیت‌الله رئیسی بامداد جمعه وارد تهران شد.

در پایان سفر، آیت‌الله رئیسی با بدرقه بشار اسد در فرودگاه، دمشق را به مقصد کشورمان ترک کرد همچنین رؤسای جمهور ایران و سوریه علاوه بر دیدار و مذاکراتی چهار ساعته در روز اول سفر، در پایان سفر نیز به مدت یک ساعت در فرودگاه دمشق به شکل خصوصی گفت‌وگو کردند.

دستاوردهای این سفر، فقط گسترش مناسبات و امضای ۱۵ سند همکاری عمدتاً اقتصادی میان دو کشور نبود، بلکه رهاورد این رویداد، واقعیتی است که آیت‌الله رئیسی در بازگشت به تهران به آن اشاره کرد: «امروز جبهه مقاومت به جریانی مستحکم و شکست‌ناپذیر تبدیل شده که معادلات را در منطقه و جهان تغییر داده است.» به عبارت دیگر، همان طور که در کلام رئیس جمهور آمده است، این سفر هم نقطه عطفی در گسترش روابط اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی ایران و سوریه بود و هم قدردانی از مقاومت مردم و دولت سوریه در مقابل هجمه‌های سخت دشمنان.

آیت‌الله رئیسی در بازگشت به تهران، اشاره کرد که «امروز مردم سوریه و منطقه باور دارند که جمهوری اسلامی ایران ستونی مستحکم و درختی تناور با ریشه‌هایی عمیق در زمین و شاخه‌هایی بلند در آسمان است که می‌توانند به آن اتکا و اعتماد کنند.»

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: «در نشست با گروه‌های مختلف مقاومت، شاهد بودیم که این گروه‌ها با وجود سلایق مختلف، اما در این سخن اتحاد و اتفاق نظر داشتند که به قول شهید سلیمانی جمهوری اسلامی حرم است و می‌توان به او اعتماد و اتکا کرد؛ همه گروه‌های مقاومت تأکید داشتند که ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با همه وجود از جریان مقاومت دفاع و حمایت کرده است.»

پنجشنبه گذشته، در دومین روز سفر رئیس جمهور به جمهوری عربی سوریه، هم جنبه‌های مرتبط با همکاری‌های چندجانبه دو کشور، از طریق ملاقات با مقام‌های سوری و هم مسائل و موضوعات مرتبط با محور مقاومت، از طریق دیدار با رهبران گروه‌های مقاومت، بررسی و درباره آنها تبادل نظر شد.

زیارت حرم حضرت رقیه (س) در دمشق و بازدید از بازار تاریخی و مسجد جامع اموی در منطقه دمشق قدیم، از دیگر برنامه‌های آیت‌الله رئیسی در این سفر بود.

رئیس جمهور در روز دوم سفر خود و در صبح پنجشنبه، در نشست‌هایی جداگانه با جمعی از رهبران و فرماندهان مقاومت اسلامی و اندیشمندان فلسطینی در شهر دمشق، با بیان اینکه مسأله فلسطین و آزادی قدس مهم‌ترین مسأله امروز جهان اسلام است و نباید به دست فراموشی سپرده شود، اظهارکرد: جمهوری اسلامی موضوع فلسطین را همواره به عنوان اولویت در سیاست خارجی خود دنبال می‌کند و معتقدیم تمامی معادلات جهان اسلام ذیل این موضوع تعریف می‌شود.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه دشمنان با راه‌اندازی جنگ ترکیبی به‌دنبال این هستند تا به فلسطینی‌ها القا کنند بقای رژیم صهیونیستی باید مورد پذیرش مسلمانان قرار بگیرد، انعقاد قراردادهای کمپ دیوید و پیشنهادات برای عادی‌سازی روابط با کشورهای اسلامی را در این راستا ارزیابی کرد و افزود: آنان برخی دولت‌ها را وادار به از سرگیری روابط با صهیونیست‌ها کردند، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد، پیمان‌شکنی این رژیم و تداوم تجاوز به حقوق فلسطینی‌ها و قتل و غارت بود.

وی همچنین با اشاره به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در یورش به مسجدالاقصی و کشتار معتکفین و نمازگزاران روزه‌دار، ادامه داد: کار به جایی رسید که طرفداران عادی‌سازی روابط با اعتراض و سوال مردم خود مواجه و متوجه شدند هیچ راهی جز مقاومت و ایستادگی مقابل این رژیم وجود ندارد.

رئیس جمهور در ادامه با تأکید بر اینکه امروز ثابت شده مقاومت تنها راه مقابله با اسرائیل و پیشبرد جهان اسلام است، به شکست هیمنه آمریکا و رژیم صهیونیستی در جهان اسلام اشاره و تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری وحدت و انسجام نیروهای مقاومت، منطقه و جهان اسلام برای تسریع شکست رژیم صهیونیستی و آزادی قدس شریف و حاکمیت فلسطینی‌ها بر سرنوشت‌شان ضروری است.

از آزمون شفافیت بهارستان تا رونمایی از ناو هواپیمابر ایرانی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یک پهپاد تا جنگ مستقیم!» نوشت: در پی حمله پهپادی اوکراین به کاخ کرملین، مقامات مسکو انگشت اتهام را به سمت آمریکا گرفته و این کشور را مقصر اصلی این تهاجم اعلام کردند. لاوروف گفته که حمله پهپادی به کرملین محال است بدون اطلاع واشنگتن باشد و ریابکوف هم هشدار داد که مسکو و آمریکا در آستانه یک درگیری مسلحانه آشکار هستند، اما روسیه برای جلوگیری از وقوع آن تلاش می‌کند.

با وجود هشدارهای مکرر روس‌ها درباره تقابل مستقیم با آمریکا، ماجراجویی‌های غرب در اوکراین، این دو کشور را به سمت تقابل مستقیم سوق می‌دهد. پس از حمله پهپادهای اوکراین به کاخ کرملین که روس‌ها می‌گویند هدف آن ترور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بوده، تنش بین روسیه و آمریکا تشدید شده است.

اگرچه مقامات امریکایی هرگونه دست داشتن در این تهاجم ناکام را رد کرده‌اند، اما روس‌ها متقاعد نشده و تأکید دارند که واشنگتن در پشت این ماجراجویی قرار داشت.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه طی یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگ‌های در هند اظهار کرد: «اگر معتقدید، چون آمریکا و اوکراین صرفاً حملات پهپادی به کرملین را رد می‌کنند و در نتیجه ما هم باید از آن بگذریم، باید بگویم که چنین چیزی کارساز نیست.»

لاوروف تأیید کرد که روسیه با تدابیری به حمله پهپادی به کرملین پاسخ خواهد داد و ارزیابی ما این است که حمله دو پهپاد به کرملین بدون اطلاع واشنگتن غیرممکن است.

وزیر خارجه روسیه اظهار کرد: «روسیه از چشم‌انداز حل و فصل مسالمت آمیز استقبال می‌کند، اما صبر آن هم حد و حدودی دارد.» وزیر خارجه روسیه همچنین با بیان اینکه مسکو آماده گفتگو با غرب است، توضیح داد که به‌رغم پمپاژ تسلیحات به اوکراین، کشورش همواره برای حل بحران تلاش کرده است.

لاوروف روز جمعه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین را به عروسک خیمه‌شب‌بازی کشورهای غربی توصیف کرد. لاوروف در گفتگو با رسانه‌ها در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگ‌های گفت: «حل‌وفصل مناقشه در اوکراین فقط به خط تماس بستگی ندارد. ماهیت این بحران، عمیق‌تر از آن است.»

از سوی دیگر، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه هم در سخنانی هشدار داد که مسکو و آمریکا در آستانه یک درگیری مسلحانه آشکار هستند.

به گزارش خبرگزاری تاس، ریابکوف پنج شنبه گفت: «ما تلاش می‌کنیم تا از افتادن روابط ما با آمریکا به ورطه یک مناقشه مسلحانه باز جلوگیری کنیم. ما در حال حاضر در آستانه این پرتگاه هستیم.»

این دیپلمات بلندپایه روس تأکید کرد که مقام‌های امریکایی تلاش می‌کنند تا فرض عدم مداخله واشنگتن در حمله تروریستی اخیر به کاخ کرملین و سوءقصد به جان رئیس‌جمهور روسیه را اشاعه دهند همچنین، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که اظهارات مقام‌های اوکراینی و امریکایی مبنی بر عدم مداخله در این حمله پهپادی خنده‌دار است.

وی تأکید کرد: «اوکراین ابزارها و اهداف حملات خود را دقیقاً بر اساس چیزهایی که واشنگتن به کی‌یف می‌گوید، انتخاب می‌کند.»

از آزمون شفافیت بهارستان تا رونمایی از ناو هواپیمابر ایرانی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رونمایی از ناو هواپیمابر ایرانی در آینده نزدیک» نوشت: در سال‌های اخیر نیروهای مسلح کشورمان حضور پررنگی در خلیج‌فارس و آب‌های بین‌المللی داشته‌اند.

از اسکورت و پشتیبانی نفتکش‌ها و قایق‌های ایرانی گرفته تا برخورد و مقابله قاطع با دشمنان، از جمله وظایف نیروهای دریایی سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده است.

حضور قدرتمند ایران در آب‌های خلیج‌فارس و البته آب‌های بین‌المللی به قدری حائز اهمیت است که تجهیزات به‌روز و پیشرفته‌ای را می‌طلبد. از همین رو نیروهای مسلح کشورمان نیز در چند سال اخیر، توسعه تجهیزات دریایی را به عنوان راهبردی در راستای تقویت حضور خود در دریا، در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در جدیدترین مورد، فرمانده نیروی دریایی سپاه از رونمایی از یک ناو هواپیمابر در آینده نزدیک خبر داد.

سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پنجشنبه هفته گذشته در جمع دانشجویان راهیان پیشرفت در نمایشگاه دستاوردهای این نیرو اظهار کرد: در آینده ناو هواپیمابری را شاهد خواهیم بود که در دنیا وجود ندارد.

وی توضیح داد: این ناو هم قابلیت حمل هواپیما و هم قابلیت حمل تعدادی شناور موشک‌انداز را درون خود را دارد که مشابهی در دنیا برای آن وجود ندارد.

به گفته سردار تنگسیری، شناورهای شهید مهدوی و شهید رودکی تجربه موفق ورود به این عرصه و ساخت شناورهایی برای ارتقای توان دریاروی طولانی است که نسل‌های جدیدتر شناورهایی با قابلیت‌های بیشتر را در آینده نیز شاهد خواهیم بود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه همچنین از شناور کاتاماران شهید سلیمانی به عنوان تجربه موفقی یاد کرد که توانایی انجام بیش از ۵۵۰۰ مایل دریایی مأموریت مستقل را دارد و چون از دانش خاصی در فرآیندهای ساخت آن برخوردار شده، می‌تواند در دریاهای مواج پیش برود و با کمترین تکان، بیشترین کارایی را در انجام عملیات نظامی از خود نشان دهد.

وی تاکید کرد: نیروی دریایی سپاه با مجموعه چند قایق راکت انداز تشکیل شد اما امروز مجهز به انبوهی از تجهیزات متنوعی است که در حوزه موشکی، شناوری، پهپادی و غیره همگی ساخت داخل هستند و هر روز فرآیند ارتقای این تجهیزات با دقت بیشتری دنبال می‌شود، به طوری که شناورهای راکت‌انداز نیروی دریایی سپاه اکنون مجهز به موشک‌های نقطه‌زن شده‌اند.

سردار تنگسیری همچنین گفت: در حوزه رزم دریا نیز با دقت به هر سناریویی فکر شده تا متناسب با تهدید، جنگ‌افزار مطلوب نیز در اختیار رزمندگان وجود داشته باشد و در زمینه ایجاد سامانه‌های پدافندی دریاپایه نیز کارهای فراوانی شکل گرفته است که شناورهای رزمی بتوانند در صورت ایفای مأموریت از پوشش مستمر پدافندی برخوردار باشند و اینها در موقعیت میدانی بخوبی آزمایش خود را پس داده‌اند.

از آزمون شفافیت بهارستان تا رونمایی از ناو هواپیمابر ایرانی

روزنامه قدس در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آزمون شفافیت پیش روی بهارستان» نوشت: اگرچه جریان رسیدگی به طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در روز ۱۰ اردیبهشت در صحن علنی مجلس، تحت‌الشعاع اظهارات احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس در خصوص واگذاری بیش از ۱۰۰ دستگاه خودرو شاسی‌بلند به نمایندگان قرار گرفت، اما هنوز هم ماجرا با وجود موافقت نمایندگان مجلس با استیضاح فاطمی امین به پایان نرسیده و داستان واگذاری خودرو رانتی به تعدادی از نمایندگان مجلس ادامه دارد که این خود آزمون شفافیتی است که پیش روی بهارستان که پرونده قانون شفافیت آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده، گذاشته است.

در ابتدای تابستان ۱۴۰۰ یعنی تنها چند هفته پس از انتخابات ریاست جمهوری و در زمانی که هنوز دولت جدید مستقر نشده بود، معاون اجرایی وقت مجلس پیشنهاد تفاهمی را با خودروسازی بهمن موتور مطرح کرد تا خودروهای فیدیلیتی و دیگنیتی به‌صورت خرید لیزینگی در اختیار نمایندگان و کارمندان مجلس قرار گیرد.

تفاهم‌نامه مزبور در تابستان ۱۴۰۰ در حال پیگیری و بنا بود روند اجرایی آن از ابتدای پاییز شروع شود. تفاوت قیمت این خودروها در زمان ثبت‌نام از خودروساز با بازار حدود ۳۰۰ میلیون بوده است.

چندی بعد اعتراضات نمایندگان به این اقدام شروع شد که با ورود رئیس مجلس، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و دیگر نهادهای نظارتی و گزارش‌هایی که به مسئولان دولتی ارسال شد، در نتیجه این روند متوقف شد.

پس از این ماجرا، روندی در خارج از مجلس برای ادامه این ماجرا شکل می‌گیرد و از اینجا به بعد طرف‌حساب شرکت خودروساز یک شرکت واسط است که در مستندات منتشر شده از سوی علیرضا بیگی نیز این مسئله قابل تشخیص است.

برخی از نمایندگان مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا بالاخره نمایندگانی این خودروها را دریافت کرده‌اند یا نه؟ گفتند: تا جایی که ما می‌دانیم کسی از نماینده‌ها این خودروها را دریافت نکرده است. هرچند این تفاهم به سرانجام نرسید و برخورد اول را خود رئیس مجلس با عزل معاون اجرایی وقت انجام داد، اما برخورد با اصل پیگیری این رانت و شکل‌گیری چنین امتیازات خاصی حتماً باید از سوی نهادهای نظارتی پیگیری شود.

از آزمون شفافیت بهارستان تا رونمایی از ناو هواپیمابر ایرانی

کد خبر 659326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.