امیرعبداللهیان روند از سرگیری روابط ایران و عربستان را تشریح کرد

سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط دانشجویان ایرانی خارج از کشور، مناسبات تهران-باکو، محور مقاومت، مطالبات ایران در کشورهای خارجی و آب‌های مرزی با وزیر مطرح شد. ارتقای رویکرد دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی مهمترین مطالبه اعضای فراکسیون از وزیر امور خارجه بود.

ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نشست روز گذشته مجمع عمومی فراکسیون و با حضور وزیر امور خارجه اظهار کرد: جلسه مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس روز گذشته به منظور بررسی آخرین تحولات دیپلماسی کشور به ویژه در حوزه پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه برگزار شد.

وی با اشاره به صحبت‌های امیرعبداللهیان تصریح کرد: وزیر امور خارجه در این جلسه مروری بر روندهای تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای داشت و گفت که دنیا به سمت تکثر بازیگران مؤثر و برآمدن قدرت‌های منطقه‌ای در حال حرکت است و با تغییر نظم بین‌المللی، اعمال هژمونی آمریکایی در مناطق مختلف جهان از جمله منطقه ما با چالش اساسی مواجه شده است.

سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر امور خارجه به تقویت نقش آفرینی نهادهای چندجانبه در همکاری کشورهای جنوب، از جمله همکاری شانگهای و بریکس در جهان پیش رو اشاره کرد و از تصویب سریع اسناد عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای در مجلس تشکر و ابراز امیدواری کرد که در اجلاس تیرماه این سازمان در دهلی، عضویت کامل و قطعی ایران در این سازمان اعلام شود.

به گفته وی، در این جلسه به سیر روند ازسرگیری روابط ایران و عربستان به عنوان شاخصی از تقویت همکاری منطقه‌ای در دولت سیزدهم هم پرداخت و گفت: ما علاوه بر جنبه دوجانبه و سیاسی این رابطه از جمله موضوع از سرگیری حج عمره و راه‌اندازی کامل سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها، به تقویت دورنمای اقتصادی توافق میان دو کشور اسلامی هم توجه داریم.

عمویی افزود: در این جلسه ۱۱ نفر از نمایندگان عضو فراکسیون در سخنان خود با تقدیر فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی در ماه‌های گذشته، دیدگاه‌هایشان در خصوص موضوعات مرتبط با مسئولیت وزارت امور خارجه از جمله شرایط دانشجویان ایرانی خارج از کشور، مناسبات تهران-باکو، شرایط محور مقاومت، مطالبات جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارجی، و آب‌های مرزی با وزیر مطرح کردند. ارتقای رویکرد دیپلماسی اقتصادی در سیاست خارجی مهمترین مطالبه اعضای فراکسیون از وزیر امور خارجه در این جلسه بود.

بر این اساس، در ادامه این جلسه مجمع عمومی فراکسیون، مروری هم روند فعالیت آتی فراکسیون انقلاب اسلامی صورت گرفت و اعلام شد که جلسه مجمع عمومی برای انتخاب و معرفی نامزدهای هیئت رئیسه برای اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم، روز دوشنبه، یکم خردادماه برگزار خواهد شد.

کد خبر 660122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.