تأکید مخبر و نخست وزیر قزاقستان بر اراده جدی دو کشور برای ارتقاء همکاری های اقتصادی

معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر جمهوری قزاقستان در مصاحبه مطبوعاتی مشترک ضمن مرور توافقات صورت گرفته، بر اراده جدی طرفین برای گسترش روابط تهران و آستانه و ارتقاء سطح همکاری های تجاری فیمابین تأکید کردند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهور، محمد مخبر پس از برگزاری مراسم امضاء یادداشت‌های تفاهم همکاری میان ایران و قزاقستان در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر این کشور اظهار کرد: ارتقاء روابط منطقه‌ای و توسعه مناسبات با کشورهای همسایه از سیاست‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران است و قزاقستان از جمله کشورهایی است که روابط صمیمانه و نزدیکی با آن داریم بطوری که در همین مدت سپری شده از دولت سیزدهم، روسای جمهور دو کشور سه بار ملاقات و دیدار داشته‌اند.

وی افزود: مناسبات تجاری دو کشور علیرغم اینکه با رشد ۲۰ درصدی همراه بوده و حجم مبادلات تجاری به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است اما این سطح از مناسبات اقتصادی با روابط صمیمانه و نزدیک سیاسی دو کشور تناسب ندارد. بنابراین باید تلاش کنیم با برنامه ریزی مناسب سطح مبادلات تجاری خود را به هدف گذاری انجام شده یعنی سه میلیارد دلار در سال برسانیم.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: در مذاکرات امروز تصمیم گرفتیم که نقشه راهی برای توسعه روابط فیمابین تدوین کنیم و علاوه بر آن توافقاتی در حوزه‌های مختلف نظیر انرژی، اتصال شبکه برق دو کشور، صنعت، معدن، تهاتر غلات و صیفی جات، صنعت خودرو و همکاری‌های کشاورزی اتخاذ شد.

مخبر با اشاره به مذاکرات و توافقات انجام شده برای توسعه ترانزیت، همکاری‌های دانش بنیان و فعال کردن گردشگری میان دو کشور، افزود: اجرای این برنامه‌ها نیازمند افزایش پرواز مستقیم میان دو کشور و تشکیل شرکت مشترک کشتیرانی است که در این خصوص نیز توافق صورت گرفته است.

مخبر بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای نظیر اتحادیه اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای و اکو تأکید کرد و گفت: به دنبال ایجاد توافقنامه‌های همکاری چهار جانبه ایران- قزاقستان- ترکمنستان – روسیه و ایران -قزقستان- ترکمنستان و چین هستیم تا بتوانیم خطوط ترانزیتی را تقویت کنیم که در این زمینه توافقات کلی انجام شد.

معاون اول رییس جمهور فعال شدن بخش خصوصی ایران و قزاقستان را از دیگر موضوعات مطرح شده در مذاکرات دو کشور برشمرد و گفت: مقدمه اصلی این اتفاق ایجاد تسهیلات بیمه‌ای و بانکی میان دو کشور است.

مخبر ادامه داد: پیمان پولی میان دو کشور و استفاده از ارز ملی برای مبادلات تجاری از دیگر موضوعات مطرح شده بود که در این زمینه به تفاهم نسبی دست پیدا کردیم.

علی خان اسماعیلف نخست وزیر قزاقستان نیز در این مصاحبه مطبوعاتی مشترک روند مذاکرات امروز را مثبت و سازنده ارزیابی کرد و گفت: گفتگوهای سازنده سیاسی میان دو کشور فعال شده و روابط اقتصادی فیمابین نیز در حال توسعه است و اطمینان داریم که این همکاری‌ها رو به گسترش خواهد بود چرا که تمام شرایط برای تحقق توسعه روابط فراهم است.

وی، با بیان اینکه بررسی وضعیت روابط موجود و چشم انداز تعمیق همکاری‌ها محور اصلی مذاکرات امروز بود، خاطرنشان کرد: تبادل نظر پرباری در موضوعات مهم میان دو کشور انجام شد و گسترش روابط تجاری و اقتصادی و همچنین سرمایه گذاری مشترک مورد تأکید قرار گرفت.

وی از ایران به عنوان یک شریک تجاری مهم برای قزاقستان یاد کرد و تقویت و ارتقاء سطح همکاری‌های حوزه انرژی، حمل و نقل، کشاورزی و صنعت میان دو کشور را خواستار شد.

نخست وزیر قزاقستان افزود: ما علاقمند به تبادل تجربیات و توسعه همکاری‌ها در بخش‌های مختلف هستیم، نسبت به آینده همکاری‌های تهران و آستانه خوشبینیم و برای تقویت همه این بخش‌ها نماینده‌ای ویژه تعیین خواهیم کرد.

کد خبر 657270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.