تابستان داغ الیزه‌نشینان در چند قاب+ویدئو

اعتراض در فرانسه به کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله توسط پلیس، در شهرهای بزرگ این کشور به‌ویژه پایتخت، مارسی، گرونوبل، لیون و سنت‌اتین به شکل گسترده، همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کشته شدن «نائل مرزوق» نوجوان ۱۷ ساله فرانسوی-الجزایری‌تبار در حومه شهر «نانتر» در غرب شهر پاریس‌، بار دیگر از ابعاد خشونت پلیس فرانسه به عنوان خشن‌ترین نیروی نظامی اروپا رونمایی کرده است.

دادستان نانتر با بیان اینکه افسر پلیسی که به این نوجوان شلیک کرده، به اتهام «قتل شبه‌عمد» مورد بازجویی قرار خواهد گرفت، گفته است: «با توجه به وضعیت فعلی تحقیقات، مأمور مذکور شرایط قانونی برای استفاده از سلاح را رعایت نکرده است.»

دادستان این منطقه گفته است که، این جوان صبح روز سه‌شنبه، بیست‌وهفتم ژوئن با دو سرنشین در نانتر با سرعت زیاد در حال رانندگی از خط اتوبوس عبور کرده بود. نخستین تلاش دو افسر پلیس با موتور برای متوقف کردن او در چراغ راهنمایی ناکام ماند.

دفتر دادستانی عمومی اعلام کرده، این نوجوان از چراغ قرمز عبور کرده است و در پیاده‌رو به رانندگی و فرار ادامه داد. زمانی که مأموران کمی بعد او را متوقف کردند، هر دو اسلحه خود را در راستای درهای خودرو به سمت این نوجوان نشانه می‌روند و از او می‌خواهند موتور خودرو را خاموش کند.

در این بیانیه آمده است، وقتی مظنون به طور ناگهانی شروع به رانندگی کرد، یکی از افسران تیراندازی کرد. پلیسی که به «نائل» در منطقه نانتر در غرب پاریس شلیک کرده و جان او را گرفته است، پیش‌تر مدعی شده بود که این فرد قصد زیر گرفتن آنها را بعد از متوقف کردن خودرو داشته است!

اما تصاویر منتشر شده از حادثه نشان می‌دهد، دو پلیس در حالی که به پنجره خودرو مقتول نزدیک می‌شوند، کلت کمری خود را به سمت راننده نشانه گرفته و با حرکت خودرو، یکی از آنها اقدام به شلیک می‌کند. در این ویدئو صدایی به گوش می‌رسد که می‌گوید: «با گلوله‌ای در سر می‌روی.»

دادستان نانتر تاکید کرده است که در بازرسی از خودرو قربانی هیچ‌گونه مواد مخدر و مشروبات الکلی کشف نشده است.

مادر نائل هم روز سه‌شنبه با انتشار فیلمی اعلام کرد: «یک بچه ۱۷ ساله را از دست دادم، تنها او را داشتم. او هنوز بچه بود و به مادرش نیاز داشت. امروز صبح او مرا بوسید و گفت مادر دوستت دارم. یک ساعت بعد، به من چه می‌گویند؟ پسرم تیر خورده است.»

وکلای خانواده نائل اعلام کرده‌اند که دو شکایت در ارتباط با این پرونده ثبت خواهند کرد؛ یکی علیه پلیس تیرانداز به جرم قتل و همکارش به جرم همدستی و دیگری جعل در اظهارات مأموران پلیس که مدعی بودند نائل قصد ضربه‌زدن به آنها را داشته است.

انتشار همین اخبار و تصاویر کافی بود که فرانسوی‌ها بار دیگر به خشم بیایند و به خیابان‌ها بریزند. شهرها و مناطق مختلف فرانسه از سه‌شنبه هفته گذشته تاکنون صحنه شدیدترین اعتراض‌ها به قتل این نوجوان بوده است.

تابستان داغ الیزه نشینان

پلیس فرانسه در بیانیه‌ای شمار بازداشت‌شدگان در ناآرامی‌های روزهای گذشته در این کشور را ۸۷۵ نفر اعلام کرد. با توجه به ادامه آشوب‌ها بر تعداد بازداشتی‌ها نیز لحظه به لحظه اضافه می‌شود. برخی گزارش‌ها حاکی است طی چهار روز گذشته دست‌کم ۴۵۰۰ بازار، مرکز خرید، بانک، هتل، اماکن دولتی، مدرسه و تأسیسات شهری در آتش خشم معترضان سوخته است.

تابستان داغ الیزه نشینان

تصاویر و فیلم‌های منتشر شده، قطاری از خودروهای در حال سوختن و حتی اتوبوس‌ها و ترامواهای سوخته را در خیابان‌های فرانسه به تصویر می‌کشند. تصاویر بلند شدن ستون‌های دود در شهرهای مختلف فرانسه، بازخورد بسیار زیادی در فضای مجازی داشته است.

بیش از ۳ هزار خودرو به آتش کشیده شده است. و دست‌کم ۲۴۹ پلیس و ژاندارم نیز زخمی شده‌اند. دولت فرانسه ۴۰ هزار نیروی پلیس را برای کنترل اعتراضات بسیج کرده است. از این تعداد تنها پنج هزار پلیس مسئول تأمین امنیت پاریس پایتخت فرانسه هستند.

تابستان داغ الیزه نشینان

رئیس‌جمهور فرانسه طی این مدت همه ابزارها را برای کنترل اعتراضات به کار گرفته است. ماکرون که هنوز از اعتراضات قبلی به افزایش سن بازنشستگی کمر راست نکرده روز پنجشنبه با تداوم آشوب‌ها با صدور پیامی ضمن ابراز همدردی با خانواده نوجوان قربانی، معترضان را دعوت به آرامش کرد.

در حالی که رسانه‌هایی همچون ایران اینترنشنال من و تو و بی‌بی‌سی فارسی همچنان اخبار مربوط به اغتششات سال گذشته ایران را به شکلی پرحجم در دستور کار دارند، در روز گذشته تنها چهار خبر (آن هم اخبار رسمی فرانسه)، درباره فرانسه منتشر کرده‌اند.

تابستان داغ الیزه نشینان

مامه فاتو نیانگ، مدیر مرکز مطالعات سیاه اروپا و اقیانوس اطلس در دانشگاه کارنگی ملون می‌گوید: «بیگانه بودن» اغلب چیزی است که از خون به ارث رسیده است. به گفته او، ما در حال صحبت با افرادی هستیم که ۱۰۰ سال یا نیم‌قرن در فرانسه بوده‌اند، اما با وجود اینکه شهروند فرانسه هستند، هنوز خارجی و غریبه با فرانسه هستند.

سی‌ان‌ان هم روز گذشته در گزارشی نوشت که فعالان مدت‌ها است مدعی شده‌اند که پلیس با فرانسوی‌های رنگین‌پوست متفاوت از همتایان سفیدپوست خود رفتار می‌کند، ولی دولت این ادعا را رد می‌کند که نژادپرستی در نیروی پلیس یک مشکل است.

به نوشته سی‌ان‌ان، فلسفه رسمی فرانسه این است که همه شهروندان اولاً فرانسوی هستند و دولت باید قاطعانه از ایجاد تفاوت بین آن‌ها اجتناب کند، حتی تا جایی که کارمندان دولت باید از پوشیدن نمادهای مذهبی خودداری کنند.

کد خبر 670838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.