آزادی اسدی؛ دستاورد دیپلماسی اقتدار

روز گذشته بود که وزارت امور خارجه عمان در آستانه سفر سلطان این کشور به ایران اعلام کرد که با وساطت این کشور تبادل زندانی بین ایران و بلژیک انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسدالله اسدی دیپلمات به ناحق گروگان گرفته شده ایران در بلژیک پس از یک هزار و ۷۸۹ روز اسارت بی‌شرمانه و در سایه دیپلماسی عزتمندانه دولت مردمی، روز گذشته آزاد شد و به خاک وطن بازگشت.

اسارتی که ۱۰۰ روزش در زندان اعصاب و روان، ۲۸ روز آن عریان و در بونکر و ۹۰ روزش در سلول انفرادی بدون پنجره در سایه حقوق بشر غرب وحشی، به دشواری و تلخی هرچه تمام‌تر گذشته است.

آن هم به بهای مزدوری منافقانی که پلیدتر و کثیف‌تر از آنها در منطقه وجود ندارد و همین غرب وحشی مدعی باغ و بوستان، مامن و محل امن این جانیان خبیث و خونریز است.

این دیپلمات ایرانی، دبیر سوم سفارت کشورمان در کشور اتریش بود که یازدهم تیرماه ۱۳۹۷‌، همزمان با سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور سابق به اروپا، با طراحی رژیم منفور صهیونیستی و عاملیت برخی سرویس‌های امنیتی اروپایی به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در نشست گروهک تروریست منافقین‌، در حالی در آلمان گروگان گرفته و پس از آن به بلژیک منتقل شد که مقامات دولت قبل تا آخرین روز دوره مسئولیتشان کمترین تلاشی برای پیگیری پرونده وی از خود نشان ندادند.

این در حالی است که مطابق با قوانین دیپلماتیک، همه کشورها می‌توانند در مقابل اقدام دیپلماتیک کشور دیگر، «اصل عمل متقابل» را اجرا کنند. این عمل به عنوان کمترین واکنش محسوب می‌شود. بنابراین دولت روحانی که مدعی بلد بودن زبان دنیا بود و بازگشت اعتبار به پاسپورت ایرانی را وعده داده بود در کمترین واکنش می‌بایست، دیپلمات همتراز اسدی در ایران را بازداشت می‌کرد اما این کار را نکرد تا این مهم در دولت عزت و اقتدار محقق شود.

علاوه بر بی‌عملی دستگاه دیپلماسی دولت غرب‌گرا، در واکنش قاطع به گستاخی برخی کشورهای اروپایی، سفارتخانه‌های ایران در آلمان، اتریش، بلژیک و فرانسه در وزارت خارجه ظریف نیز کاملاً در موضعی منفعلانه قرار گرفته و هیچ اقدامی در رابطه با احقاق حقوق دیپلمات ایرانی انجام ندادند. این بی‌عملی موجب شد تا گروهک تروریستی و بی‌هویت منافقین در پایتخت برخی کشورهای اروپایی به شدت به فضاسازی درخصوص بازداشت دیپلمات کشورمان مشغول شود و آنچه را که نباید پیش ببرد.

خبر دیگری هم در راه است؟

حمید نوری هم از دیگر افراد دربند دولت‌های غربی است که روز گذشته اخباری مبنی بر آزادی او نیز مطرح شد. مجید نوری، فرزند حمید نوری دیروز در توئیتی، احتمال آزادی پدرش را مطرح کرد و نوشت: «خبر آمد خبری در راه است.»

نوری نهم نوامبر ۲۰۱۹ با تبانی نظام قضائی سوئد و گروهک تروریستی منافقین دستگیر شد. دو نفر از اعضای این گروهک، آبان‌ماه ۹۸ از طریق یک دفتر حقوقی در انگلیس، گزارشی حاوی ادعاها و اتهامات واهی علیه نوری به مقام‌های سوئدی ارائه می‌کنند و هم‌زمان به بهانه حل‌وفصل اختلافات خانوادگی دخترخوانده نوری، وی را به سوئد می‌کشانند.

در ده‌ها جلسه دادگاه که علیه حمید نوری برگزار شد، غیر از شهادت اعضای گروه شیطانی منافقین، هیچ مستند قابل توجه دیگری علیه او اقامه نشد.

توفیقات دیپلماسی امروز، نتیجه مقاومت در میدان‌های دیروز

عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی امروز از اقتدار درون‌زا برخوردار است و دولت در طول سال‌ها و ماه‌ها منافع ملت ایران را در صدر برنامه‌های سیاست خارجی خود قرار دهد.

به گفته وی، آنچه امروز اتفاق می‌افتد دیکته شدن خواست جمهوری اسلامی ایران، حتی به کشورهای بیرون از منطقه بویژه غربی‌ها و آمریکایی‌ها است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: امروز آزادی دیپلمات ایرانی را نه به عنوان یک دستاورد برای ایران اسلامی، بلکه به عنوان یک اقدام سیاسی که نتیجه آن تأمین خواسته ایران بود در نظر بگیریم و بدانیم که ایران به دلیل اینکه توان مقابله و رویارویی دارد، طرف‌های مقابلمان مجبور به تمکین در برابر جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی تصریح کرد: این نتیجه قدرتمند شدن ایران اسلامی در ابعاد سیاسی، دفاعی و امنیتی و از سوی دیگر تقویت حضور در مجامع بین‌المللی و بیان آزاد و مبتنی بر منافع ملی است.

مقتدایی تاکید کرد: ایران اسلامی در موضعی است که می‌تواند تعاملات بین‌المللی را متناسب با رویکردهای خود دستخوش تغییر کند و علاوه بر این همکاری میان ایران وشماری از کشورهای همسایه توانسته است الگوی جدیدی از حضور فعال در عرصه بین‌المللی را ارائه کند.

وی اظهار کرد: توفیقات و دستاوردهایی که امروز کسب می‌شوند نتیجه مقاومت‌هایی است که در گذشته رخ داده و امروز به ثمر نشسته است.

امیدواری برای آزادی حمید نوری

فداحسین مالکی، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بازداشت اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت اتریش، در واقع سیاسی‌کاری‌های غربی‌ها و برای به چالش کشاندن جمهوری اسلامی بود که پنج سال قبل طراحی شد.

وی تصریح کرد: طبق پیگیری‌های که انجام شد، دفتر حقوق بشر قوه قضائیه و دستگاه دیپلماسی نشان دادند این یک حرکت سیاسی از سوی دولت بلژیک بود تا اینکه در این چند سال و با پیگیری جدی در دولت کنونی، حقانیت دیپلمات سفارت ایران در اتریش به اثبات رسید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با این دست حرکت‌هایی که غربی‌ها انجام می‌دهند، دیوار بی‌اعتمادی بین ما و خودشان را بلندتر می‌کنند. امروز کشورهای متعددی در منطقه و جهان علاقه‌مندی زیادی به ارتباط و تعامل با ایران دارند و این موضوع را در چند ماهه اخیر بیشتر ابزار کرده‌اند و نشان داده‌اند.

به گفته وی، اگر غربی‌ها خواستار حسن نیت ایران هستند باید خودشان هم حسن نیت نشان بدهند و دست از این شیطنت‌ها و خباثت‌ها بردارند. ایران هم این آمادگی را دارد که در چهارچوب مناسبات دیپلماتیک تعامل و رفتار متقابلی داشته باشد.

مالکی اظهار کرد: برای هر تبعه ایرانی که دچار مشکل شود این وظیفه وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی است که موارد را پیگیری کند و به دنبال حل و فصل مشکلات باشد. امروز شاهد هستیم دولت سیزدهم رویکردی را دنبال می‌کند که می‌کوشد موانع و چالش‌های موجود بر سر روابط با دیگر کشورها را برطرف کند و اقدامات مؤثری انجام دهد.

نماینده مجلس یازدهم با اشاره به موضوع حمید نوری که در زندان‌های سوئد زندانی است، اظهار کرد: موضوع این تبعه ایرانی کمی پیچیده است. غربی‌ها از حوزه‌های مختلفی ورود پیدا می‌کنند که مانع فعالیت ما در این رابطه شوند.

وی تاکید کرد: اگر شاهد با فعالیت دستگاه‌های مرتبط در این رابطه باشیم، این امیدواری وجود دارد که حمید نوری نیز به آغوش خانواده و مام میهن بازگردد.

کد خبر 663664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.