بازگشت اتحادیه عرب به سوریه؛ پیروزی جبهه مقاومت / آغاز شکست بزرگ آمریکا

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از ۱۲ سال بدون قید و شرط، نشان‌دهنده پیروزی ملت سوریه و محور مقاومت است و موجب نادیده گرفتن ملاحظات واشنگتن و کاهش نفوذ آمریکا در منطقه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۱۲ سال از آغاز بحران و شکست پروژه براندازی و فروپاشی دولت قانونی سوریه گذشت اما باقی ماندن بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در قدرت، اتحادیه عرب را بر آن داشت تا در نشستی در سطح وزیران، درباره رفع تعلیق کرسی دمشق و بازگشت سوریه به این اتحادیه تصمیم‌گیری کند.

این تلاش‌ها از دو سال پیش آغاز شد و در این مدت موضوع برگشت دمشق به اتحادیه عرب همواره تکرار شده بود. نکته مهم و قابل توجه در این میان این است که این اتحادیه عرب بوده که خواهان بازگشت سوریه به این اتحادیه شده است.

سوریه‌ای که یک دهه حضور، هجوم، غارت و کشتار ده‌ها هزار تروریست جانی چندملیتی و خونخوار را به جان خرید، پس از عبور از بحران و کشتار کم‌سابقه و البته با هدایت و فرماندهی سردار سلیمانی‌ها و ابومهدی المهندس‌ها طعم شیرین پیروزی، آن هم بیخ گوش مستعمره شیطان بزرگ، اسرائیل غاصب و کودک‌کش را چشید.

گروهک‌ها و عناصر تروریستی غرب وحشی از جمله داعش و جبهه النصره در فاصله سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ با حمایت‌های بی‌سابقه مالی، نظامی و مهماتی ائتلاف عبری، عربی، غربی توانستند بخش‌های وسیعی از استان‌ها و مناطق شمالی (حلب، ادلب، لاذقیه، حماه الرقه و حس‌که) را از کنترل دولت سوریه خارج کنند و به اشغال درآورند.

بازگشت اتحادیه عرب به سوریه؛ پیروزی جبهه مقاومت/ آغاز شکست بزرگ آمریکا

آزادی حلب از نقاط قوت و قدرت‌نمایی جبهه مقاومت بود که باعث شد نیروهای سوری و مقاومت عملیات‌های تهاجمی را ادامه دهند و در کوتاه‌مدت (شرق و جنوب شرق استان حلب) و در میان‌مدت و بلندمدت هم مناطق غربی استان را از اشغال گروهک‌های تروریستی خارج کنند.

پس از گذشت یک دهه و کمی بیشتر از هجوم تروریست‌های چند ملیتی تحت فرمان ائتلاف غربی- عبری-عربی، این نیروهای ارتش سوریه بودند که در موضع تهاجمی قرار گرفتند و سوریه را از وجود خون‌خواران به سرکردگی اربابان غرب نجات دادند.

امروز که درخت مقاومت سردار دل‌ها و یاران باوفایش پله به پله و مرحله به مرحله در حال میوه دادن است، سوریه پس از سفر رئیس‌جمهور ایران اسلامی، بار دیگر در زمره کشورهای اتحادیه عرب نقش‌آفرین قرار خواهد گرفت و این نکته را که سازش راهکار نیست و مقاومت چاره کار است را باز هم به بازیگران منطقه‌ای یادآوری خواهد کرد.

بازگشت اتحادیه عرب به سوریه؛ پیروزی جبهه مقاومت/ آغاز شکست بزرگ آمریکا

حنیف غفاری، کارشناس مسائل منطقه‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: از دیرزمانی پیش، شاهد بحران‌سازی‌ها و توطئه‌های مستمر و زیربنایی از سمت غرب و رژیم صهیونیستی بودیم که محصول و خروجی آن پیدایش تروریسم تکفیری و هدایت سازماندهی شده آن‌ها به شامات و کشور سوریه بود.

وی می‌افزاید: متأسفانه برخی از کشورهای عربی نه تنها اقدامی در راستای صیانت از حیثیت سوریه به‌عنوان کشور عربی صورت ندادند و هیچ اقدامی نکردند، بلکه خودشان در این بازی و سیاست‌گذاری کلان با غرب و اسرائیل همراه و همسو شدند.

به گفته کارشناس مسائل منطقه در این مدت شاهد تکثیر تروریسم تکفیری مزمن در سوریه یا حذف و سرنگونی حکومت بشار اسد بودیم اما با دوام و استحکام حکومت سوریه و شخص بشار اسد و در وسعتی کلان‌تر، پیروزی جبهه مقاومت در سوریه از یک طرف منجر به اضمحلال و انهدام خلافت خودخوانده داعش شد و از سوی دیگر نظام بین‌الملل را به سمت و سوی این گذاره سوق داد که نظام سوریه ماندنی است.

وی تاکید می‌کند: در چنین شرایطی چاره‌ای جز پذیرش این واقعیت از سوی بازیگران و نقش‌آفرینان منطقه‌ای و بین‌المللی وجود نداشت و ندارد. برای همین بود که برخی از کشورهای عربی زودتر رابطه خود با سوریه را کلید زدند و متعاقب آن کشورهایی که در محور تنش‌آفرینی علیه سوریه و بشار اسد بودند، ناچار به پذیرش این واقعیت شدند.

غفاری تصریح می‌کند: در اینجا باید مصدر این پیروزی و فتح بزرگ را جبهه مقاومت و گفتمان مقاومت دانست و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را پیروزی این گفتمان حتی در اضلاع و ابعاد فرهنگی و خروجی‌های عملیاتی و میدانی قلمداد کرد. این مهم نشان داد که ایستادگی چقدر می‌تواند مؤثر باشد و چه محاسباتی را در اردوگاه دشمنان و مخالفان به‌هم بزند و تغییر دهد.

بازگشت اتحادیه عرب به سوریه؛ پیروزی جبهه مقاومت/ آغاز شکست بزرگ آمریکا

بازگشت به سوریه پس از ۱۲ سال

این کارشناس مسائل منطقه تصریح می‌کند: امروز در زمانی که بازیگران منطقه‌ای در حال پرورش و تکثیر تروریست‌های تکفیری در سوریه بودند، هرگز تصور نمی‌کردند روزی بیایند و موضوع پذیرش سوریه در اتحادیه عرب را اعلام کنند؛ در حالی که همچنان بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور عربی و تأثیرگذار در منطقه است.

وی ثمره مقاومت و گرایش اتحادیه عرب به سوریه را نقطه آشکار پیروزی جبهه مقاومت می‌داند و می‌گوید: این موضوع ثمراتی برای سوریه و جبهه مقاومت خواهد داشت و باید گفت این بازگشت اتحادیه عرب به سوریه است نه بازگشت سوریه به اتحادیه عرب.

غفاری با اشاره به نادیده گرفتن فتوحات و دستاوردهای بزرگ جبهه مقاومت از سوی برخی جریان‌های داخلی کشور اظهار کرد: هر وقت گفتمان مقاومت تبلور و تجلی پیدا می‌کند افراد و گروه‌هایی که با این گفتمان و تفکر، مشکل ذاتی دارند و طرفدار سازش با دشمنان و غربی‌ها به هر قیمتی هستند، ابتدا عیار و وزن خودشان را نشان می‌دهند و سپس برخلاف ادعایشان که مدعی واقع‌بینی و واقع‌گرایی در فضای بین‌الملل هستند، خودشان از این واقعیت دور هستند.

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، نشان‌دهنده حقانیت مقاومت است

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به بازگشت سوریه به اتحاد عرب اظهار می‌کند: با شروع حملات تروریستی علیه ملت و نظام سیاسی سوریه، متأسفانه کشورهایی که حرف از همبستگی میان کشورهای عربی می‌زدند، انتقام خود را از ملت و دولت سوریه با اخراج این کشور از اتحادیه عرب گرفتند.

وی می‌افزاید: در حقیقت ناراحتی و خشم کشورهای عربی از مقابله ملت سوریه با رژیم صهیونیستی پس از سال‌ها خود را نشان داد و کشور سوریه را از اتحادیه عرب خارج کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه می‌دهد: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از ۱۲ سال نشان داد که کشورهای پیشرو و خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی بودند که می‌توانستند به اتحادیه عرب هویت واقعی دهند.

صدرالحسینی تاکید می‌کند: طی ۱۲ سال گذشته که صندلی سوریه در اتحادیه عرب خالی بود، این اتحادیه از هویت واقعی خود خارج شد و کمترین تأثیر را در معادلات منطقه‌ای بین‌المللی داشت. بنابراین کشورهای عربی به‌ویژه عربستان سعودی تصمیم گرفتند برای بازگشت توان و هویت اتحادیه عرب، از سوریه درخواست بازگشت به آن را داشته باشند.

وی تصریح می‌کند: وزیر خارجه عربستان در سفر به دمشق درخواست بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را مطرح کرد و دولت سوریه نیز با بیان شروطی پذیرفت که به اتحادیه عرب بازگردد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه می‌افزاید: نکته مهم این است که یک‌بار دیگر حقانیت مقاومت در این دعوت و در بازگشت نظام سیاسی سوریه به اتحادیه عرب مشخص شد.

صدرالحسینی خاطرنشان می‌کند: با توجه به رابطه راهبردی ایران و سوریه، به‌طور قطع موقعیت کنونی سوریه می‌تواند زبان گویای بیان واقعیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جبهه مقاومت باشد و در حقیقت پیروزی به‌دست آمده برای ملت سوریه، پیروزی مشترکی برای ایران و جبهه مقاومت است.

کد خبر 659901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.