آیا فشار خون بالا به کلیه‌ها آسیب وارد می‌کند؟

پروتئین موجود در ادرار یکی از اولین علائم آسیب کلیوی ناشی از فشار خون بالا است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فشار خون بالا تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت کلی فرد دارد، این اختلال میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و یکی از علل اولیه بیماری مزمن کلیوی است. کلیه‌ها اندام‌های ضروری بدن هستند که مواد زائد و مایعان اضافی بدن را تصفیه می‌کنند. فشار خون بالا می‌تواند به شریان‌های خونی کلیه‌ها آسیب وارد کند، عملکرد آن‌ها را دچار اختلال می‌کند و باعث بروز مشکلات جدی می‌شود.

چه عواملی باعث بروز اختلال در عملکرد کلیه‌ها می‌شود؟

زمانی که نیروی خون در برابر دیواره رگ‌ها به صورت مداوم بیش از حد باشد، به قلب و عروق خونی فشار وارد می‌کند، این اتفاق باعث می‌‎شود رگ‌های خونی سفت و باریک شوند. فشار خون بالا می‌تواند از روش‌های مختلف باعث بروز آسیب به کلیه می‌شود. آسیب کلیوی یکی از رایج‌ترین عوارض فشار خون بالا است و می‌تواند منجر به بروز بیماری مزمن کلیوی و در موارد شدید نارسایی کلیه شود. کلیه‌ها از شریان‌های خونی میکروسکوپی به نام نفرون تشکیل شده‌اند که مواد زائد و مایع اضافی را از خون فیلتر می‌کنند. فشار خون بالا می‌تواند به مرور زمان به این شریان‌های خونی آسیب وارد می‌کند و توانایی کلیه‌ها برای عملکرد صحیح را محدود می‌کند. این اتفاق می‌تواند باعث تجمع مواد زائد در خون شود و خطر بروز آسیب به کلیه‌ها و دیگر اندام‌ها را افزایش می‌دهد.

علائم اولیه آسیب‌های کلیوی چیست؟

پروتئین موجود در ادرار یکی از اولین علائم آسیب کلیوی ناشی از فشار خون بالا است. این اتفاق به دلیل آسیب وارد شدن به رگ‌های خونی کلیوی است که به پروتئین اجازه می‌دهد وارد ادرار شود. با بدتر شدن شرایط نارسایی کلیه، توانایی تصفیه مواد زائد و مایعات اضافی از خون را از دست می‌دهند، در نتیجه مواد سمی در بدن تجمع می‌کنند.

چگونه می‌توان فشار خون بالا را کنترل کرد؟

سبک زندگی نقش مهمی در مدیریت فشار خون بالا و کاهش خطر آسیب به کلیه‌ها دارد. اولین قدم برای کنترل فشار خون از طریق تغییر سبک زندگی و مصرف دارو است. پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم کم نمک و کم چرب، حفظ وزن در محدوده مناسب، انجام دادن فعالیت‌های بدنی منظم و ترک کردن سیگار به کنترل فشار خون بالا کمک شایانی می‌کند.

چگونه می‌توان فشار خون بالا را تشخیص داد؟

داشتن یک سبک زندگی سالم خطر بروز فشار خون بالا و عوارض ناشی از آن را کاهش می‌دهد. افراد مبتلا به فشار خون بالا باید به صورت منظم به پزشک مراجعه کنند تا فشار خون آن‌ها و عملکرد کلیه‌ها را کنترل کنند. در صورتی که آسیب کلیوی به موقع تشخیص داده شود، درمان زودهنگام می‌تواند به کند کردن یا حتی توقف پیشرفت بیماری کمک شایانی می‌کند.

مترجم: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 661959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.