عادت‌هایی که برای سلامتی مضر است

ماندن در اتاق تاریک، نامنظم بودن زمان خواب و بیداری، ورزش نکردن، حذف صبحانه، مصرف زیاد شیرینی‌جات، قطع خودسرانه مصرف دارو و خیره شدن به صفحه‌نمایش برای سلامتی مضر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه بیشتر مردم می‌دانند که سیگار کشیدن برای سلامتی مضر است و خوردن غذاهای ناسالم تأثیر نامطلوبی بر سلامتی بدن می‌گذارد ولی عادت‌های بد کوچک و نامحسوس فراوان دیگری نیز وجود دارد که باعث آسیب زدن به سلامت می‌شود.

در ادامه به بررسی عادات روزانه مضر برای سلامتی می‌پردازیم:

ماندن در اتاق تاریک

روشنایی روز در تنظیم ساعت درونی بدن نقش دارد؛ تنظیم ساعت درونی بدن به خواب بهتر و کاهش التهاب کمک می‌کند. از سوی دیگر، هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید ویتامین D در پوست افراد تولید می‌شود بنابراین توصیه شده است که در طول روز در محیط تاریک باقی نمانید.

نامنظم بودن زمان خواب و بیداری

احتمالاً شب‌هایی که وقت کافی دارید تمایل دارید دیرتر بخوابید، اما باید بدانید که اگر هر شب در ساعت مشخصی بخوابید و صبح‌ها در ساعت مشخصی از خواب برخیزید، در طولانی مدت کیفیت خواب شما بهبود پیدا می‌کند. بهتر است برای آخر هفته‌ها و دیگر روزهای هفته برنامه مشخصی برای خواب خود داشته باشید.

ورزش نکردن

یکی از عادات بد و رایجی که می‌تواند برای سلامتی مضر باشد، نداشتن فعالیت بدنی است. ورزش کردن به بهبود کیفیت خواب، کنترل وزن، بهبود خلق و خو و سلامت قلب کمک می‌کند. اگر در ابتدای روز فعالیت بدنی داشته باشید، احتمال پایبندی شما به برنامه ورزشی‌تان بیشتر است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که انجام فعالیت بدنی در زمان صبح، اشتها را در مابقی ساعات روز کنترل می‌کند و به کاهش وزن کمک می‌کند.

حذف صبحانه

در افرادی که به طور مرتب صبحانه می‌خورند، عملکرد مغز مطلوب‌تر و میزان چربی ذخیره‌شده در بدن و احتمال ابتلاء به دیابت نوع دوم و بیماری قلبی کمتر است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که صبحانه مصرف می‌کنند، بیشتر ورزش می‌کنند و از تغذیه سالم‌تری برخوردار هستند؛ پس روز خود را با یک صبحانه سالم شروع کنید.

مصرف زیاد شیرینی‌

مصرف زیاد خوراکی‌های شیرین مانند کیک و دونات که حاوی شکر و آرد سفید هستند برای سلامتی مضر است و باعث افزایش ناگهانی قند خون می‌شود. افزایش قند خون سبب ترشح و افزایش هورمون انسولین و به دنبال آن افت قند خون می‌شود. در نتیجه بعد از مدت کوتاهی که از مصرف شیرینی‌جات گذشت، احساس خستگی و گرسنگی خواهید داشت. بهتر است برای وعده صبحانه از نان سبوس‌دار، جو دوسر و منابع خوب پروتئین مانند شیر، پنیر و تخم‌مرغ استفاده کنید. این مواد غذایی باعث افزایش سریع قند خون نمی‌شود و افراد را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند.

قطع خودسرانه مصرف دارو

برخی افراد زمانی که احساس می‌کنند بیماری‌شان برطرف شده است، خودسرانه مصرف دارو را قطع می‌کنند، اما باید بدانند که این کار بسیار خطرناک است؛ قطع خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها و کامل نکردن دوره درمان، می‌تواند موجب بروز باکتری‌های مقاوم در بدن شود، این باکتری‌ها را نمی‌توان به راحتی از بین برد. در برخی موارد نیز مشاهده شده است که افراد به صورت خودسرانه داروهای مربوط به کنترل فشار خون بالا را کنار می‌گذارند، این کار باعث می‌شود خطر سکته مغزی افزایش پیدا کند.

خیره شدن به صفحه‌نمایش برای کل روز

نور نمایشگر گوشی، لپ‌تاپ و دیگر دستگاه‌های الکتریکی می‌تواند به سلامت چشمانتان آسیب وارد کند. نور آبی که از این محصولات منتشر می‌شود، باعث کاهش دید شدید می‌شود. همچنین قرار گرفتن در معرض این نور منجر به خستگی دیجیتالی چشم می‌شود که به شکل تاری دید، چشمان قرمز و خشک و همچنین سردرد خود را نشان می‌دهد. بعد از کار و تمرکز بر صفحه‌نمایش لازم است برای مدت کوتاهی در بازه‌های ۲۰ دقیقه‌ای به چشمانتان استراحت دهید. این استراحت می‌تواند در حد دو تا سه دقیقه باشد.

کد خبر 610113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.