مصرف آنتی‌بیوتیک، انسان را مستعد افسردگی می‌کند؟

بررسی جدید پژوهشگران هلندی نشان می‌دهد که مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند به آسیب‌پذیری در برابر احساسات منفی و بروز افسردگی منجر شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رژیم غذایی پرچرب و کوچک شدن مغز، احتمال ۱۰ درصدی سقوط زباله‌های فضایی روی سر انسان، یادگیری ماشینی و پیش بینی کارآیی ایمنی‌درمانی سرطان، تأیید ارتباط ابتلاء به آلزایمر با باکتری‌های دهان، مصرف آنتی‌بیوتیک، انسان را مستعد افسردگی می‌کند، تشخیص ناهنجاری‌های مغز با الماس‌های لیزری، برداشتن گامی بزرگ در جهت ساخت قلب مصنوعی، ساخت ماهیچه مصنوعی، قوی‌تر و منعطف‌تر از ماهیچه طبیعی و نقش چاقی در بروز زوال عقل در صدر اخبار پربازدید سرویس علم و فناوری ایمنا درهفته‌ای که گذشت قرار گرفته است که در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

رژیم غذایی پرچرب مغز را کوچک می‌کند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف غذاهای پرچرب در طولانی مدت نه تنها باعث افزایش وزن شود، بلکه به مغز نیز آسیب می‌رساند. براساس یک مطالعه بین‌المللی به سرپرستی پروفسور "شین فو ژو"(Xin-Fu Zhou) دانشمند علوم اعصاب دانشگاه استرالیای جنوبی(UniSA)، ارتباط واضحی بین ابتلاء به دیابت و به دنبال آن زوال توانایی‌های شناختی و ابتلاء به اضطراب، افسردگی و شدت گرفتن بیماری آلزایمر در موش‌هایی که به مدت ۳۰ هفته رژیم غذایی پرچرب مصرف کردند، وجود دارد.

علاوه بر آن موش‌هایی که عملکرد شناختی آنها مختل شده بود به دلیل کاهش سوخت‌وساز ناشی از تغییرات مغزی، به احتمال بیشتری دچار اضافه وزن می‌شدند. لاریسا بوبروسکایا (Larisa Bobrovskaya)، عصب‌شناس و بیوشیمی‌دان دانشگاه استرالیای جنوبی می‌گوید که این تحقیقات بر شواهد رو به رشدی که ارتباط چاقی مزمن و دیابت را با بیماری آلزایمر نشان می‌دهند، می‌افزاید. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ تعداد مبتلایان به این بیماری ۱۰۰ میلیون مورد برسد.

پروفسور بوبروسکایا می‌گوید: چاقی و دیابت سیستم عصبی مرکزی را مختل و اختلالات روانپزشکی و زوال شناختی را تشدید می‌کنند. ما این را در مطالعه خود با موش‌ها نشان دادیم. در این مطالعه، موش‌ها به دو دسته تقسیم شدند و به‌مدت ۳۰ هفته به‌طور تصادفی تحت یک رژیم غذایی استاندارد یا یک رژیم غذایی پرچرب قرار گرفتند. وزن بدن و سطوح گلوکز در فواصل زمانی مختلف و علاوه بر آن اختلال عملکرد شناختی در آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

احتمال ۱۰ درصدی سقوط زباله‌های فضایی روی سر انسان!

زباله‌های فضایی در حال خارج شدن از کنترل هستند و این در حالی است که می‌توانند مرگبار باشند، چرا که دانشمندان هشدار می‌دهند که احتمال ۱۰ درصد وجود دارد که یک فضاپیما ظرف یک دهه آینده روی سر یک نفر سقوط کند و وی را بکشد.

دانشمندان هشدار داده‌اند که احتمال اینکه یک موشک یا فضاپیمای خارج از کنترل در یک دهه آینده یک نفر را بکشد، ۱۰ درصد است. آنها خطر سقوط اجسامی که پس از ورود مجدد به جو زمین به سطح زمین می‌افتند را برای زندگی انسان مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

محققان بر اساس شیوه‌های فعلی دریافتند که اگر یک موشک معمولی، زباله‌های فضایی را در یک منطقه به وسعت ۱۰ مترمربع پخش کند، تقریباً ۱۰ درصد احتمال دارد که یک یا چند تلفات در ۱۰ سال آینده رخ دهد.

آنها همچنین گفتند که خطر بیشتری برای کسانی که در جنوب زمین زندگی می‌کنند، وجود دارد، به طوری که زباله‌های خطرناک سه برابر بیشتر احتمال دارد که در عرض‌های جغرافیایی جاکارتا، داکا و لاگوس فرود بیاید تا اینکه در نیویورک، پکن یا مسکو سقوط کند.

یادگیری ماشینی کارآیی ایمنی‌درمانی سرطان را پیش‌بینی می‌کند

پژوهشگران کره جنوبی، یک مدل یادگیری ماشینی را به کار گرفته‌اند تا با کمک آن، کارآیی ایمنی‌درمانی را در بیماران مبتلا به سرطان پیش‌بینی کنند. ایمنی‌درمانی یک روش درمانی برای سرطان است که سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با سلول‌های سرطانی، بدون استفاده از شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی فعال می‌کند. این روش، عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای متداول ضد سرطان دارد زیرا تنها با استفاده از سیستم ایمنی بدن، به سلول‌های سرطانی حمله می‌کند. علاوه بر این، به دلیل استفاده از حافظه و سازگاری سیستم ایمنی، بیمارانی که از اثرات درمانی این روش بهره‌مند شده‌اند، اثرات ضد سرطان پایداری را تجربه می‌کنند.

یک "مهارکننده وارسی ایمنی"(immune checkpoint inhibitor) که اخیراً ساخته شده است، موفق شده تا میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشد. با وجود این، مشکل ایمنی‌درمانی سرطان این است که تنها حدود ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان از اثر درمانی آن بهره‌مند می‌شوند و روش‌های تشخیصی کنونی، واکنش بیمار نسبت به درمان را به طور دقیق پیش‌بینی نمی‌کنند.

تأیید ارتباط ابتلاء به آلزایمر با باکتری‌های دهان

یک مطالعه جدید ارتباط پیشرفت آلزایمر با باکتری‌های موجود در دهان را تأیید کرده است. محققان دریافته‌اند که موش‌های آلوده به نوع خاصی از باکتری‌های دهان در مقایسه با حیوانات غیر آلوده، علائم آلزایمر را سریع‌تر نشان می‌دهند.

یک نوع رایج از باکتری‌های دهان مرتبط با بیماری دهانی با التهاب عصبی و پیشرفت بیماری آلزایمر مرتبط دانسته شده است. این تحقیق که توسط یک تیم بین‌المللی از دانشمندان انجام شده است، براساس شواهد قبلی است که سلامت ضعیف دهان و دندان را با زوال عقل و تخریب عصبی مرتبط می‌کند.

این ایده که بیماری لثه در شروع یا پیشرفت بیماری آلزایمر نقش دارد، فرضیه‌ای است که در حاشیه تحقیقات زوال عقل قرار دارد. اما در چند سال گذشته تعداد فزاینده‌ای از دانشمندان شروع به جدی گرفتن این ایده کرده‌اند و مطالعات به آرامی شروع به بررسی این ارتباط کرده‌اند.

اغلب تحقیقات تاکنون بر روی راه‌های احتمالی است که یک باکتری به نام پی جی(Porphyromonas gingivalis) که باکتری مسئول بیشتر بیماری‌های لثه است، می‌تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر مغز تأثیر بگذارد. این مطالعه جدید تمرکز خود را بر روی نوع دیگری از باکتری‌های دهان به نام اف ان (Fusobacterium nucleatum) معطوف کرد که حجم آن در حضور بیماری لثه، دهان و دندان افزایش می‌یابد.

مصرف آنتی‌بیوتیک، انسان را مستعد افسردگی می‌کند

بررسی جدید پژوهشگران هلندی نشان می‌دهد که مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند به آسیب‌پذیری در برابر احساسات منفی و بروز افسردگی منجر شود. بررسی‌های "کاترینا جانسون"(Katerina Johnson) و " لورا استینبرگن"(Laura Steenbergen)، پژوهشگران "دانشگاه لیدن"(Leiden University) هلند نشان می‌دهد افرادی که طی سه ماه پیش از آزمایش آنتی‌بیوتیک مصرف کرده‌اند، توجه بیشتری به حالات منفی چهره دارند. این موضوع ممکن است توضیح دهد که آنتی‌بیوتیک‌ها چگونه خطر ابتلاء به افسردگی را افزایش می‌دهند.

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها بر جمعیت میکروبی روده تأثیر منفی می‌گذارد. جانسون گفت: استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند اثرات بدی بر سلامتی ما داشته باشد. ما می‌دانیم که میکروبیوم روده در حیوانات و انسان‌ها نه تنها بر سلامت جسمانی تأثیر می‌گذارد، بلکه با مغز نیز در تعامل است و بر احساسات و شناخت تأثیر دارد.

جانسون و استینبرگن به بررسی این موضوع پرداختند که آیا با توجه به این که شرکت‌کنندگان اخیراً یک دوره آنتی‌بیوتیک مصرف کرده‌اند، تفاوت‌هایی در نحوه پردازش محرک‌های عاطفی آنها وجود دارد یا خیر.

شرکت‌کنندگان، دانشجویان جوان و سالمی بودند که برای بیماری‌های نسبتاً جزئی تحت درمان قرار داشتند. زمانی که آنها برای این پژوهش انتخاب شدند، عفونت بهبود یافته بود.

این پژوهش نشان داد افرادی که آنتی‌بیوتیک مصرف کرده‌اند، توجه بیشتری به حالات منفی چهره دارند. شرکت‌کنندگان به ویژه به حالات غمگین چهره توجه بیشتری داشتند.

تشخیص ناهنجاری‌های مغز با الماس‌های لیزری

یک حسگر جدید می‌تواند ناهنجاری‌های اولیه مغز را با الماس‌های مبتنی بر لیزر تشخیص دهد و به تشخیص زودهنگام بیماری‌هایی نظیر زوال عقل، آلزایمر و صرع کمک کند.

پژوهشگران مؤسسه فناوری سلطنتی ملبورن (RMIT) و مؤسسه فرانهوفر در آلمان، در یک تلاش مشترک چند ملیتی، حسگر الماسی جدیدی مبتنی بر لیزر ساخته‌اند که می‌تواند میدان‌های مغناطیسی را تا ۱۰ برابر بهتر از ابزارهای امروزی اندازه‌گیری کند.

اندازه‌گیری میدان مغناطیسی امروزه به طور گسترده در زمینه پزشکی کاربرد دارد. تصویربرداری تشدید مغناطیسی یا همان ام‌آرآی (MRI) که ترکیبی از استفاده از آهنربا و امواج رادیویی برای مشاهده اندام‌ها و ساختارهای داخل بدن است، به ابزار مهمی برای بررسی مغز و نخاع و جستجوی علائم اولیه بیماری‌ها تبدیل شده است.

از سوی دیگر، با پیشرفت‌های فناوری پزشکی اکنون می‌توانیم میدان‌های مغناطیسی تولید شده توسط جریان‌های الکتریکی داخل مغزمان را نیز اندازه‌گیری کنیم. با استفاده از تکنیکی به نام مگنتوآنسفالوگرافی (MEG) یا مغناطیس‌نگاری مغزی، پزشکان اکنون می‌توانند فعالیت مغز را نقشه‌برداری و مکان‌هایی را جستجو و کاوش کنند که ممکن است منشأ تشنج‌های بیماری صرع باشند یا نورون‌های ناکارآمد را در طول فعالیت‌های عادی در مغز شناسایی کنند.

گامی بزرگ در جهت ساخت قلب مصنوعی برداشته شد

محققان با ایجاد اولین مدل بیوهیبریدی از بطن قلب انسان با سلول‌های ضربان‌دار مارپیچی ماهیچه قلب، به درک بهتری از ضربان قلب دست یافتند که می‌تواند گامی مهم در جهت ساخت قلب مصنوعی برای پیوند عضو باشد.

بیماری‌های قلبی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده و بسیاری از نقاط جهان هستند، زیرا قلب بر خلاف سایر اندام‌های بدن قادر به ترمیم خود پس از آسیب‌دیدگی نیست؛ به همین دلیل است که مهندسی بافت و در نهایت ساخت قلب انسان به طور کامل برای پیوند عضو، اهمیت زیادی برای آینده علم پزشکی دارد.

برای ساختن قلب انسان از پایه، محققان باید ساختارهای منحصربه‌فردی که قلب را تشکیل می‌دهند، شبیه‌سازی کنند. این موارد شامل بازآفرینی ساختارهای مارپیچی است که همزمان با ضربان قلب یک حرکت پیچشی ایجاد می‌کنند. مدت‌هاست که این نظریه مطرح شده که این حرکت پیچشی برای پمپاژ خون در مقادیر بالا حیاتی است، اما اثبات آن دشوار بوده، زیرا ایجاد قلب‌هایی با ساختارهای هندسی مختلف، کاری چالش‌برانگیز است.

اکنون، مهندسان زیست از دانشکده مهندسی و علوم کاربردی هاروارد جان آ. پاولسون (SEAS)، نخستین مدل بیوهیبریدی از بطن‌های انسان را با سلول‌های ضربان‌دار مارپیچی توسعه داده‌اند.

ساخت ماهیچه مصنوعی، قوی‌تر و منعطف‌تر از ماهیچه طبیعی

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس (UCLA) ماده جدیدی را برای تولید ماهیچه‌های مصنوعی ساخته‌اند که قوی‌تر و تا ۱۰ برابر انعطاف پذیرتر از ماهیچه‌های طبیعی است.

دانشمندان علاقه زیادی به شبیه‌سازی ماهیچه‌های بدن دارند، چرا که می‌توان از آن برای ساخت ربات‌های نرم و فناوری‌های لمسی جدید با حس لامسه استفاده کرد. مواد نرم بسیاری وجود دارند که برای دانشمندان جزو مواد شناخته شده هستند و می‌توانند همزمان با ارائه یک خروجی مکانیکی، در شرایط خشن و پرفشار نیز زنده بمانند.

دسته‌ای از مواد به نام " الاستومرهای دی‌الکتریک"(DE) می‌توانند هم انعطاف‌پذیری و هم سختی را ارائه دهند و نه تنها وزن سبکی دارند، بلکه چگالی انرژی الاستیک بالایی نیز دارند. الاستومرهای دی‌الکتریک می‌توانند از ترکیبات طبیعی یا مصنوعی ساخته شوند و پلیمرهایی هستند که با اعمال میدان الکتریکی می‌توانند اندازه یا شکل خود را تغییر دهند. این ویژگی، آنها را به موادی ایده‌آل برای ساخت محرک‌ها تبدیل می‌کند، یعنی ماشین‌هایی که می‌توانند انرژی الکتریکی را به نیروی مکانیکی تبدیل کنند.

آیا چاقی سبب زوال عقل می‌شود؟

بیش از ۱۵ درصد از بزرگسالان ژاپنی بالای ۶۵ سال از زوال عقل رنج می‌برند. به خوبی شناخته شده است که زوال عقل کیفیت زندگی افراد مسن را به شدت کاهش می‌دهد، زیرا این وضعیت باعث عملکرد کند حافظه، تفکر و توانایی‌های اجتماعی در افراد مبتلا می‌شود.

از سوی دیگر، چاقی به عنوان یک بیماری مرتبط با سبک زندگی به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است و اغلب در افراد با توده عضلانی ضعیف رخ می‌دهد و این وضعیتی است که با نام چاقی سارکوپنیک (sarcopenic obesity) شناخته شده و بر اساس شاخص توده بدنی(BMI) و قدرت گرفتن دست ارزیابی می‌شود. در کمال تعجب، این وضعیت با افزایش خطر اختلالات شناختی شناخته شده است. این موضوع باعث تعجب دانشمندان شده که آیا این رابطه در مورد زوال عقل نیز صدق می‌کند یا خیر؟

محققان دانشگاه جونتندو"(Juntendo University) ژاپن به سرپرستی دکتر " یوشیفومی تامورا"(Yoshifumi Tamura) در مطالعه اخیر که در مجله "Clinical Nutrition" منتشر شده است به این سوال پاسخ دادند. تامورا با تاکید بر اهمیت مطالعه‌شان گفت: در صورت اثبات ارتباط بین چاقی سارکوپنیک و زوال عقل، می‌توان اقدامات پیشگیرانه مناسبی را برای کاهش ظهور این بیماری و خطر ابتلاء به زوال عقل در بیماران مسن انجام داد.

کد خبر 588201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.