تغذیه مناسب ورزشکاران در زمان ریکاوری چیست؟

لازم است ورزشکاران بعد از تمرین برای بازسازی عضلات خود از گوشت بدون چربی، سبزیجات با برگ سبز، آووکادو، آجیل‌ها، دانه‌ها، توت‌ها و موز استفاده کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با وجود اینکه ورزش یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تناسب اندام است، تغذیه مناسب در زمان ریکاوری نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. ورزشکارانی که تغذیه پس از ورزش را به خوبی اجرا می‌کنند در جلسه تمرینی بعدی خود عملکرد بهتری خواهند داشت و فرآیند عضله‌سازی نیز بهبود پیدا می‌کند. در ادامه به بررسی مواد غذایی مفید در زمان ریکاوری بعد از ورزش می‌پردازیم:

گوشت بدون چربی مانند مرغ و ماهی

گوشت بدون چربی مانند ماهی و مرغ سرشار از پروتئین، اسیدهای چرب امگا سه، ویتامین B12، نیاسین، روی و آهن است که واحد سازنده عضلات، استخوان‌ها و غضروف هستند. علاوه بر اینکه مواد مغذی ذکر شده به عضله‌سازی بعد از ورزش کمک شایانی می‌کند و برای سلامت عمومی نیز مفید است.

سبزیجات با برگ سبز تیره

بیشتر سبزیجات با برگ سبز تیره سرشار از فیبر، آهن، منیزیم، پتاسیم و کلسیم است که به افزایش قدرت بدن کمک شایانی می‌کند، متابولیسم بدن را تنظیم می‌کند و باعث عضله‌سازی می‌شود. این نوع سبزیجات کربوهیدرات، سدیم و کلسترول بسیار کمی دارند، بنابراین برای سلامت قلب مفید هستند. اسفناج و کلم پیچ از جمله سبزیجات با برگ سبز هستند که به بهبود سلامتی کمک می‌کند.

آووکادو

افرادی که از رژیم غذایی کتوژنیک یا کم کربوهیدرات پیروی می‌کنند، می‌توانند آووکادو را به رژیم غذایی خود اضافه کنند، زیرا دارای مقدار زیادی چربی سالم به همراه پتاسیم و منیزیم است که به کاهش گرفتگی عضلات بعد از تمرین و بهبود انقباض عضلات کمک می‌کند. آووکادو می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد و سلامت قلب و عروق را بهبود ببخشد.

آجیل‌ها و دانه‌ها

ازآنجاکه آجیل‌ها و دانه‌ها حاوی مقدار زیادی پروتئین، چربی سالم، فیبر، ویتامین و مواد معدنی هستند میان‌وعده خوبی در نظر گرفته می‌شوند. این مواد غذایی به تنظیم وزن بدن کمک زیادی می‌کند وپروتئین موجود در آن به بهبود سلامت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و پوست کمک می‌کند، بنابراین مصرف آجیل‌ها و دانه‌ها پس از تمرین توصیه می‌شود.

توت‌ها و موز

میوه‌ها در بازیابی عضلات پس از تمرین بسیار مؤثر است؛ انواع توت‌ها مانند تمشک یا توت‌فرنگی حاوی پلی‌فنول‌ها هستند، پلی‌فنول نوعی آنتی‌اکسیدان گیاهی است که از سلول‌های بدن در برابر آسیب محافظت می‌کند، درد عضلانی و التهاب را کاهش می‌دهد و به عضله‌سازی پس از ورزش نیز کمک شایانی می‌کند. مصرف موز نیز پس از تمرین توصیه می‌شود، زیرا باعث کاهش التهاب می‌شود و برای ریکاوری عضلات بعد از تمرین بسیار مناسب است.

کد خبر 586553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.