نام مهرگرد، در میراث جهانی ثبت شود

بانوی هنرمند دارنده مهر اصالت یونسکو گفت: معرفی روستای مهرگرد به عنوان روستای ملی بافته‌های داری در ایران و استان اصفهان، باید به جهانی شدن آن منجر شود.

زینب خانبازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: همه چیز بستگی به اراده انسان دارد تا بتواند پله‌های ترقی و رشد را طی کند و موفق شود.

وی گفت: ملی شدن روستای مهرگرد سمیرم، مسیر دریافت مهر اصالت یونسکو، برای گلیمی که با رنگ طبیعی، ظرافت مناسب و پشم مرغوب بافته شده را هموار کرد.

این هنرمند صنایع و هنرهای دستی و سنتی، ادامه داد: هنرمند باید سال‌ها کار کند و بکوشد تا هنرش بهتر شود و در نهایت بتواند ضمن به‌روز کردن خود، به دیگران هم از هنر خود بهره برساند و عامل تداوم خلاقیت به‌ویژه در موضوع هنرهای سنتی و محلی باشد.

خانبازی که خود از زنان ایل قشقایی منطقه سمیرم است، دست بافته‌های زنان عشایر را نمونه‌ای موفق از صنایع بومی و کهن این خطه برشمرد و افزود: حمایت مسئولان از این هنرمندان، در واقع حمایت از همان هنری است که باید ماندگار بماند و جهانی شود.

این هنرمند فعال در حوزه صنایع دستی و بافته‌های داری تاکید کرد: معرفی روستای مهرگرد به عنوان روستای ملی بافته‌های داری در ایران و استان اصفهان، باید به جهانی شدن آن منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: سال ۹۸ نمد بی‌نظیر سمیرم مهر اصالت گرفت و امروز گلیم موفق به دریافت این عنوان جهانی شده است، بنابراین ممکن است با تلاش و پشتکار هنرمندان روستایی، شهری و عشایری، نام و آوازه هنرهای سنتی این دیار فراگیرتر شود.

گفتنی است، روستای ملی مهرگرد از توابع بخش وردشت در شمال سمیرم، سال گذشته به‌عنوان روستای ملی بافته‌های داری معرفی شد.

هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی سمیرم علاوه بر کسب دو تندیس از جشنواره‌های جهانی، در سال ۹۸ موفق به دریافت چهار نشان ملی و دو نشان جهانی دریافت شدند و در بهمن ماه سال گذشته نیز ۱۱ نشان ملی مرغوبیت کسب کردند.

کد خبر 583438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.