اصفهان سرآمد هنرها و صنایع دستی ایران

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اصفهان گفت: اصفهان در هشت رشته صنایع دستی دارای نشان ملی جغرافیایی است و در رشته میناکاری نیز عنوان‌دار نشان بین‌المللی است.

علی‌رضا ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اصفهان با ۶۴۳ نشان ملی و جهانی مرغوبیت صنایع دستی بالاترین عناوین ملی و جهانی در این عرصه را دارد و در دنیا سرآمد است.

به گفته وی، ۶۰ هزار هنرمند صنایع دستی و هنرهای سنتی در استان اصفهان فعالیت دارند و بیشتر آنها مجوزهای سه‌گانه را هم دریافت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: ۴۲ هزار و ۴۰ نفر پروانه تولید انفرادی و ۱۰۳۶ کارگاه، پروانه تولیدات کارگاهی صنایع دستی را دریافت کرده‌اند. همچنین ۱۰۹۱ هنرمند نیز کارت شناسایی صنایع دستی از این اداره‌کل دریافت کرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: اصفهان در هشت رشته خاتم‌سازی، قلمکاری، کاشی هفت‌رنگ، قلم‌زنی، کاشی معرق، منبت چوب، پاپیه ماشه و گره‌چینی دارای نشان ملی جغرافیایی است و در رشته میناکاری نیز عنوان‌دار نشان بین‌المللی است.

ایزدی با بیان اینکه چهار روستا و شهر این استان پهناور شهرهای ملی صنایع دستی هستند، ادامه داد: کاشان شهر ملی نساجی سنتی، شهرضا شهر ملی سفال و گلپایگان شهر ملی منبت در کنار روستای مهرگرد سمیرم به‌عنوان روستای ملی بافته‌های‌داری ثبت شده‌اند.

وی اظهار کرد: این عناوین برتر نشان‌های افتخار استان و سرمایه‌های هنری و فرهنگی هستند که جایگاه اصفهان را در ایران و جهان سرآمد کرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان ادامه داد: ۱۰۶ استاد دارای درجه هنری یک و دو در اصفهان داریم و ۵۶ رشته صنایع دستی و هنری نیز به‌عنوان میراث ناملموس این استان به ثبت رسیده است.

استان اصفهان به‌عنوان قطب گردشگری کشور بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی دارد که ۱۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن شامل میدان امام اصفهان (نقش جهان)، کاخ چهل‌ستون، باغ فین کاشان، مسجد جامع و سه قنات به ثبت جهانی رسیده است.

کد خبر 581575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.