ضرورت حمایت بیشتر از هنر بافته‌های داری

هنرمند دارنده مهر اصالت یونسکو گفت: دستمزد تولید آثار هنری باید در حد زحمت و زمانی که برای آن گذاشته می‌شود باشد تا زمینه‌ تلاش بیشتر هنرمندان صنایع و هنرهای دستی را فراهم کند.

سودابه صیدی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه مسابقه نشان ملی همزمان همراه با نشان‌های بین‌المللی و مهر اصالت یونسکو است، اظهار کرد: سال ۱۳۹۸ با معرفی و تلاش‌های یکی از کارشناسان اداره میراث فرهنگی سمیرم، بافته‌های صنایع دستی را به مسابقه نشان ملی که بین هنرمندان خلاق برپا می‌شود ارسال کردیم و موفق به کسب نشان ملی شدیم. همین‌ها باعث شد روستای مهرگرد سمیرم به روستای ملی بافت‌های داری تبدیل شود.

این هنرمند صنایع دستی و هنرهای سنتی با بیان اینکه هنر من یک نوع بافت رو میزی است، افزود: برای شرکت در مسابقه ملی از سه نوع بافت که به صورت جداگانه انجام می‌شود در یک رومیزی به صورت ترکیبی با طرح ذهنی استفاده کردم.

صیدی‌زاده با اشاره به اینکه هنر بافت را از گذشتگان و افراد کهن‌سال آموخته است، افزود: اگر مسئولان در تأمین منابع مالی و در اختیار گذاشتن مکان، از هنرمندان هنرهای سنتی حمایت کنند، جوانان آسان‌تر به سمت این هنرهای کهن سوق داده می‌شوند.

به گفته این هنرمند بافته‌های داری، دستمزد تولید آثار هنری باید در حد زحمت و زمانی که برای آن گذاشته می‌شود باشد تا زمینه تلاش بیشتر هنرمندان صنایع و هنرهای دستی را فراهم کند.

صیدی‌زاده با بیان اینکه باید گونه‌های هنر بافت معرفی شود، ادامه داد: در هنر بافت، انواع متفاوت و متنوعی مانند شیشه درمه، گچمه و دندون‌موشی وجود دارد که به دلیل شناخته نشدن، آن را با نام رومیزی سوزنی به مسابقه نشان ملی ارسال کردم و اکنون گاهی آن را با نام «گلیم» می‌شناسند.

این هنرمند هنرهای سنتی ابراز امیدواری کرد: زمینه کار و فعالیت هنرمندان در شهرها و روستاها با حمایت مسئولان بیش از گذشته فراهم شود تا به مرور شاهد شکوفایی استعدادهای بیشتر هنری و فرهنگی در این مناطق و شناخت آثار کمتر شناخته شده هنرهای سنتی و بومی، باشیم.

وی ادامه داد: گردشگران خارجی با دیدن این آثار به وجد می‌آید و زبان تحسین می‌گشاید، برای همین، معرفی و حمایت بیشتر از این هنرها یک ضرورت است.

گفتنی است، روستای ملی مهرگرد از توابع بخش وردشت در شمال سمیرم، سال گذشته به‌عنوان روستای ملی بافته‌های داری معرفی شد.

هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی سمیرم علاوه بر کسب دو تندیس از جشنواره‌های جهانی، در سال ۹۸ موفق به دریافت چهار نشان ملی و دو نشان جهانی دریافت شدند و در بهمن ماه سال گذشته نیز ۱۱ نشان ملی مرغوبیت کسب کردند.

ضرورت حمایت جوانان برای شکوفایی هنرهای سنتی

کد خبر 586469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.