گردهمایی خاطره‌انگیر طبیعت در روستای «مهرگرد» سمیرم

روستای ییلاقی مهرگرد در جنوب استان اصفهان و شمال شهر سمیرم در بخش وردشت این شهرستان واقع شده و جاذبه‌های بی‌نظیر آن چشمان هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرستان کوهستانی و معتدل سمیرم دارای ۹ منطقه نمونه گردشگری در ۱۶۰ کیلومتری جنوب استان اصفهان است.

پیشینه تاریخی، بافت عشایری روستایی و شهری همراه با مواهب طبیعی از قبیل جنگل، کوهستان، پوشش گیاهی، روان آب‌های همیشه جاری و نیز تنوع جانوری در اقلیم کوهستانی و سردسیر، سمیرم را به عنوان یکی از مناطق پرظرفیت گردشگری در استان اصفهان مطرح کرده است.

مهرگرد نیز از روستاهای زیبای بخش وردشت در شمال سمیرم و دهستان دره شور، بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ دارای ۸۵۶ نفر جمعیت در قالب ۱۹۸ خانوار است و ساکنان آن ره زبان ترکی قشقایی گویش می‌کنند.

این روستا از حیث صنایع دستی در رشته نساجی سنتی و بافته‌های داری نامزد ثبت ملی است.

اولین چیزی که با ورود به این روستای گردشگری مهرگرد در سمیرم به چشم می‌آید باغ‌های فراوان زیر دست روستا و خانه‌های زیبا و قدیمی بالادست آن است.

باغ‌های سیب پایین دست و مغازه‌ها و کارگاه‌های بافته‌های داری و گلیم و جاجیم عشایری و روستایی بالادست چشمانت هر بیننده‌ای را می‌نوازد و طراوتی دوچندان به روح و روانت هدیه می‌کند.

گردهمایی خاطره‌انگیر طبیعت در روستای «مهرگرد» سمیرم

این روستا امروز بیشتر نیازها و زیرساخت‌ها از جمله شورای حل اختلاف، مسجد، پایگاه بسیج، شرکت تعاونی روستایی، دفتر مخابراتی، آب و برق و تلفن، جاده آسفالته، بانک کشاورزی، دفتر بیمه محصولات کشاورزی، مرکز بهداشتی و درمانی، داروخانه و مراکز تجاری فنی و تأمین مایحتاج مردم مانند تولید قارچ را دارد و حالا دو سه سالی است بیشتر از ۳۰ کارگاه صنایع دستی و بافته‌های داری نیز به این داشته‌ها اضافه شده‌اند؛ داشته‌هایی که نام و نشان مهرگرد را بیش از پیش، بر سر زبان‌ها انداخت و مدیران و خبرنگاران و گردشگران را راهی این خطه تاریخی و دیدنی کرد.

حالا فعال شدن بازار صنایع محلی و بافته‌های داری در این روستا و در شهرها و روستاهای دیگر سمیرم به مرور رونق گرفته است و با تمرکززدایی از تک محصول کشاورزی و رفتن به سمت طرح‌های گردشگری و اشتغال‌زا به جهشی بزرگ در این منطقه منتهی خواهدشد.

اجرای طرح‌های متعدد گردشگری و صنایع دستی در این روستا و سایر روستاهای سمیرم، رونق پذیرش گردشگر و فروش و بازاریابی محصولات مرتبط در این خطه را به دنبال داشته، تا جایی که حتی این موضوع بر قیمت زمین و مسکن نیز تأثیر گذاشته است.

زمین‌هایی که بخش بسیاری از آن‌ها کشاورزی و باغ و مزرعه‌اند و زیبایی و سرسبزی آن‌ها در کنار رودخانه‌ای که از دل روستای مهرگرد می‌گذرد، هوایی بس مطبوع را به ریه‌های روستاییان و مسافران هدیه می‌کند.

حرکت گله گوسفندان از میانه خانه‌ها و کوچه‌های مهرگرد و بوق زدن خودروهای مسافران برای آنها خود صحنه دیگری از نشاط و سرزندگی در این فصل از سال را تداعی می‌کند.

گردهمایی خاطره‌انگیر طبیعت در روستای «مهرگرد» سمیرم

داشته‌های کم نظیر مهرگرد سمیرم در بیان مشاور و ارزیاب معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان نیز مطرح شده است. ویدا توحدی درباره این روستا می‌گوید: مهرگرد از ظرفیت و قابلیت جهانی در زمینه گردشگری و صنایع دستی برخوردار است.

به گفته وی، وجود ایل قشقایی و حتی بختیاری در بخشی از شهرستان، عشایر و همچنین تنوع زبانی به همراه موقعیت خوب کوهستانی سمیرم شرایط را برای توسعه کار گردشگری و صنایع دستی در این منطقه فراهم کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم نیز در این رابطه می‌گوید: ما در کنار مرکز فنی و حرفه‌ای برای آموزش‌های متخلف و مرتبط با حوزه صنایع دستی و گردشگری این آمادگی را داریم تا این دست مشاغل را ترویج دهیم و علاوه بر معرفی توانمندی‌های داخلی خودمان، توان مالی شهروندان، روستاییان و عشایرمان را نیز ارتقا ببخشیم.

سعید سلمانیان اشاره‌ای نیز به گردشگری عشایری به‌عنوان یک ظرفیت نهفته و کمتر دیده شده اشاره کرد و ادامه می‌دهد: کوچ، آداب، آئین‌ها، بازی‌ها و حتی یک سیاه چادر عشایر به خودی خود می‌تواند معرف این نوع خاص از گردشگری باشد که در سمیرم نیز چند سالی است با ایجاد کمپ‌های عشایری این کار نیز انجام شده اما باید توسعه یافته و بیشتر معرفی شود.

وی می‌گوید: تعدادی از این کمپ‌ها در همین بخش وردشت و نزدیکی روستای مهرگرد واقع شده‌اند و مسافران زیادی را به سوی خود کشانده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم می‌افزاید: با ورود عشایر در اردیبهشت ماه به ییلاق مبحث گردشگری عشایری نیز رونق می‌گیرد و هر سال عکاسان رسانه‌ها برای ثبت کوچ عشایر به ییلاق به سمیرم عزیمت می‌کنند.

به گزارش ایمنا، حالا باید گفت، مهرگرد برند صنایع دستی ملی است که در آینده در توسعه اقتصادی و گردشگری کل شهرستان تأثیر خواهد گذاشت. بخش بسیاری از کار بر عهده بخش خصوصی و حتی تعاونی است و طبیعی است که همکاری مردم روستا و مسئولان شهرستان نیزدر مسیر رونق کسب و کار و صنایع دستی لازم و ضروری است.

گزارش از: محمود افشاری خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 565064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.