گره کور حمایت‌نشدن بر تار و پود جاجیم‌بافی

تولیدکننده گلیم و جاجیم قشقایی در استان فارس گفت: اگر حتی دولت به صورت مشارکتی نیم یا درصدی از هزینه‌ها را تقبل می‌کرد، کمک خوبی به هنرمندان و صنعتگران این حوزه بود. وقفه و خللی که برای مدتی در اینترنت ایجاد شد و برخی پلتفرم‌ها مسدود شدند، شمار زیادی از صنعتگران و هنرمندان را متضرر کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هنر و دیده شدن؛ همین تک‌جمله را باید در صدر خواسته‌های هنرمندانی دانست که هنرهای دستشان را باید دید، خرید و ستود. دیدنی که آینه چشمان مردمان است، خریدنی که حمایت از همان هنرهای سنتی و خلاقانه است و ستودنی که نشانه تکریم خلق زیبایی است.

امروز صنایع دستی، جایگاهی به وسعت ایران دارد و هر هنرمندی در گوشه این خاک، با دستان هنرمند خود مشغول آفرینش هنر و صنعت مورد علاقه‌اش است.

برای ادامه حیات هنری و اقتصادی هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی، حمایت از این اقشار ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، آن هم در دورانی که نوسان قیمت‌ها بیشتر شده و اشتغال و مشغله فکری و کاری عموم مردم، سبد هنری و فرهنگی آن‌ها را کوچک‌تر کرده است.

صدیقه کشاورز از هنرمندان هنرهای سنتی استان فارس در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مسئولان مربوطه، صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی را حمایت نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: نوزدهم بهمن‌ماه نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی در تهران برگزار شد اما طبق اعلام مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از استان بزرگی همچون فارس فقط پنج نفر توانستند در این رویداد تأثیرگذار و مهم شرکت کنند و غرفه بگیرند.

تولیدکننده گلیم و جاجیم قشقایی در استان فارس افزود: بزرگ‌ترین نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری در تهران، بهترین فرصت برای فعالان هنرهای سنتی و دستی است تا بتوانند محصولات و هنرهایشان را در این رویداد به نمایش بگذارند و به فروش برسانند. چند نفر از همین معدود پنج نفری هم که به تهران رفتند از طرف سازمان‌ها و نهادهای مختلف اعزام شدند که با این وجود دیگر جایی برای بقیه در این بین نمی‌ماند.

زیان‌ده بودن حضور هنرمندان صنایع دستی در نمایشگاه بین‌المللی

وی خاطرنشان کرد: با وجود هزینه‌های زیادی که در تهران و حتی دیگر مناطق وجود دارد، برای ما تولیدکنندگان حضور شخصی بدون حمایت در چنین نمایشگاه‌هایی به صرفه نیست. یک سال است تولیداتمان را برای عرضه و فروش در این نمایشگاه و نمایشگاه‌های مشابه آماده کرده‌ایم.

کشاورز تصریح کرد: دوره‌های قبلی تعداد صنعتگران بیشتری از هر استان اعزام می‌شدند و برای تردد، اقامت و غذا حمایت‌های خوبی شدند اما این دوره این اتفاق رخ نداد.

وی با بیان اینکه اتحادیه صنایع دستی استان فارس اعلام کرده است که امسال هیچ حمایتی از هنرمندان و صنعتگران این بخش صورت نمی‌گیرد، اظهار کرد: وقتی هم درخواست حمایت می‌کنیم می‌گویند بودجه نداریم. یک ماه قبل برای نمایشگاه شیراز هم وضعیت به همین شکل بود. کارفرما همه غرفه‌ها را برداشته بود و به افراد و هنرمندان متقاضی اختصاص غرفه اجاره می‌داد. من و چندین نفر از همکارانم نتوانستیم در آن نمایشگاه شرکت کنیم.

فقط نیم درصد!

این هنرمند تاکید کرد: اگر حتی دولت به صورت مشارکتی نیم یا درصدی از هزینه‌ها را تقبل می‌کرد، باز هم کمک خوبی به هنرمندان و صنعتگران این حوزه بود. همچنین وقفه و خللی که برای مدتی در اینترنت ایجاد شد و برخی پلتفرم‌ها مسدود شدند، شمار زیادی از صنعتگران و هنرمندان را متضرر کرد و تأثیر منفی در فروش داشت. برخی از مشتریانی بیعانه می‌دادند و درخواست تولیداتشان را طریق فضای مجازی دنبال می‌کردند و سفارش می‌دادند.

وی تصریح کرد: این کار در صورتی که تولیدات موردپسند مشتری واقع می‌شد، در فضای مجازی تداوم می‌یافت و تأثیر زیادی در تبلیغ و فروش محصولات داشت. فراگیر شدن کرونا نیز ضربه بزرگی به فروش هنرهای سنتی صنایع دستی وارد کرد، حتی باعث شد مغازه‌دارانی که گالری داشتند و هر از گاهی از ما خرید می‌کردند، خریدشان به ۱۰ درصد برسد. اتفاقات اخیر و مسدود شدن برخی پلتفرم‌‎ها در این رابطه تأثیر منفی داشت.

کد خبر 637421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.