حمایت از کارگاه‌های نمدمالی در سمیرم

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم گفت: نمد این شهرستان از کیفیت بالایی برخوردار است و عرضه آن در طرح و رنگ‌های متنوع مشتری‌پسند در این فصل، رونق بیشتری دارد.

سعید سلمانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: نمدمالی و استفاده از نمد در این خطه کوهستانی و سردسیر از گذشته‌های دور مرسوم بوده و هنوز هم تعداد محدودی کارگاه نمدمالی فعال در شهرستان داریم.

به گفته وی، سن فعالان باقی مانده این هنر زیبا و کهن بالا رفته است و به دلیل اینکه نمدمالی توان و قدرت بدنی بالایی نیاز دارد، برخی جوانان این کار را ادامه داده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم خاطرنشان کرد: در این فصل و با رفت و آمد گردشگران به سمیرم، محصولات بومی و صنایع دستی فروش بیشتری دارند و گردشگران نمد را هم به عنوان یک هنر تزئینی و هم به عنوان پوشش یا زیرانداز خریداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه نمدمالی صنعت هنری کاملاً طبیعی است، ادامه داد: اولین ماده اولیه مورد نیاز برای تولید نمد، پشم گوسفند است که باز در این فصل با ورود عشایر و دام‌های فراوان آنها به ییلاق به وفور دست‌یافتنی است.

سلمانیان خاطرنشان کرد: طبیعی است که اگر نمدمال از رنگ‌ها و طرح‌های متنوع، شاد و خلاقانه در اثر خود بهره ببرد مشتری نیز بهتر از کار او استقبال خواهد کرد.

وی گفت: امروزه تعداد زیادی فروشگاه عرضه گلیم، جاجیم، گبه و نمد در شهر سمیرم و سایر شهرها و روستاهای این خطه از جمله روستای مهرگرد از توابع بخش وردشت فعال هستند و رونق دارند.

کیفیت کم نظیر نمد سمیرم

به گفته این مسئول، غیر از نمدمالی که قدرت بدنی مردانه می‌خواهد، سایر هنرهای دستی مثل قالی، گلیم و جاجیم توسط زنان هنرمند روستایی، شهری و عشایری تولید و وارد بازار فروش می‌شود.

سلمانیان تصریح کرد: امروزه علاوه بر زیرانداز و روکش صندلی، تن‌پوش‌های نمدی، زیرمنقلی، کف‌پوش، کلاه، تابلوهای تزئینی نمدی و پادری نیز توسط نمدمال‌ها تولیدمی‌شود و مشتریان خاص خود را دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم با اشاره به حمایت‌های این اداره از هنرمندان صنایع دستی افزود: تعدادی از فعالان این بخش هنری کارت و گواهی صنایع دستی دارند که شماری از آنها از تسهیلات این اداره استفاده کرده‌اند و متقاضیانی هم که طرح و فعالیت خاصی دارند می‌توانند درخواست خود را به معاونت صنایع دستی ارائه کنند.

به گزارش ایمنا، تا پیش از دهه ۹۰، حدود ۵۰ کارگاه نمدمالی در سمیرم فعال بود که به مرور کمتر شد. امروزه سه کارگاه نمدمالی در شهر سمیرم فعال است و بیشترین فروش آنها به استان فارس اختصاص دارد.

نمد که به اصطلاح نسج نابافته است، با ایجاد رطوبت، فشار و حرارت درست می‌شود. ساخت و پرداخت نمد بر اساس دو خاصیت جعدیابی و پوسته‌ای شدن پشم انجام می‌شود و زمانی که پشم در حرارت مرطوب مجعد می‌شود و الیاف آن درهم می‌روند، پوسته‌ها نمی‌گذارند الیاف دوباره از هم باز شوند.

کد خبر 580291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.