ضرورت تاسیس خانه «صنایع دستی و شهر خلاق در اصفهان»

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: تعامل اتحادیه صنایع دستی، بخش خصوصی و شهرداری اصفهان در بهبود شرایط هنرمندان مؤثر است و باید شرایطی فراهم شود که شاهد احیای رشته‌های صنایع دستی در اصفهان باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس شیردل پیش از ظهر امروز _پنجشنبه، نوزدهم خردادماه_ در آئین افتتاحیه نمایشگاه هنرهای مردمی با نام «سوغاتی با طعم مهربانی» در مجموعه فرهنگی و تفریحی باغ غدیر، اظهار کرد: در دو سال اپیدمی کرونا هنرمندان دچار آسیب‌های بسیاری شدند و مشکلات معیشتی، بیکاری، قطع بیمه و حمایت نشدن آنها از مهمترین دغدغه‌های این قشر از جامعه بود.

وی با بیان اینکه اصفهان شهر خلاق صنایع دستی است و باید هنرمندان این حوزه مورد حمایت مدیریت شهری قرار گیرند، ادامه داد: اگر برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی با مساعدت سازمان فنی و حرفه‌ای به طور جدی دنبال شود، شمار زیادی از زنان سرپرست خانوار و هنرمندان می‌توانند توانایی‌های خود را در قالب آثار هنری و صنایع دستی در این نمایشگاه‌ها به شهروندان عرضه کنند.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان، تصریح کرد: در تمام دنیا هنرمندان پاتوق‌ها و محلی بنام خانه هنرمندان دارند، اصفهان با توجه به اینکه شهر جهانی صنایع دستی است و در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار نفر هنرمند در شهر اصفهان فعال هستند، نبود حمایت جدی از هنرمندان مهمترین مسئله امروز آنان است.

وی از مدیران شهرداری خواستار راه‌اندازی و تأسیس خانه‌ای به نام «خانه صنایع دستی و شهر خلاق» شد تا این مجموعه بتواند در تعامل با سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش‌های لازم را به علاقه‌مندان ارائه دهد.

وی خاطرنشان کرد: من حدود چهار سال است که به عنوان نماینده هنرمندان شهر اصفهان از یونسکو امتیاز باشگاه صنایع دستی را دریافت کرده‌ام و این در حالی است که بودجه‌ای برای ادامه فعالیت وجود ندارد. اگر باشگاه یونسکو نیز از فضایی مانند خانه صنایع دستی و شهر خلاق برخوردار باشد می‌تواند ارتباط مستقیم هنرمندان با یونسکو را برقرار کند تا آن‌ها نیز بتوانند از هنرمندان بهره‌مندی لازم را داشته باشند.

شیردل با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی توسط مدیریت شهری برای احیای خانه صنایع دستی و شهر خلاق ضروری است، گفت: به طور یقین با راه‌اندازی این مکان می‌توانیم از وجود بهترین استادان برای ارائه آموزش‌های لازم به نسل جوان استفاده کنیم تا نسل جوان هم بتوانند تجربه‌های خود را به نسل‌های بعدی ارائه دهند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در اصفهان حدود ۱۹۶ رشته صنایع دستی وجود دارد که در حال حاضر بسیاری از این رشته‌ها منسوخ شده‌اند و تعدادی نیز در حال منسوخ شدن هستند. تعامل اتحادیه صنایع دستی، بخش خصوصی و شهرداری اصفهان در بهبود شرایط مؤثر است و باید شرایطی فراهم شود که در اصفهان بتوان این رشته‌های صنایع دستی را احیا کرد.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان، اظهار کرد: فرهنگسراهای شهرداری اصفهان در هر منطقه‌ای وجود دارد و اتحادیه صنایع دستی اصفهان آمادگی دارد که با جذب سرمایه‌گذار نسبت به آموزش نسل جوان طی سه ماه اقدام کند و با در اختیار گذاشتن مواد اولیه برای هنرمندان جدید، امکان تولید را برای آنها فراهم کند تا بعد از تحویل کالا هزینه را دریافت کنند.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان، تصریح کرد: این اتفاق موجب شادابی بین شهروندان به خصوص مناطق کم‌برخوردار خواهد شد. برای وقوع این روند اگر شهرداری اصفهان با در اختیار گذاشتن فرهنگ‌سراهای محله‌های شهر با اتحادیه صنایع دستی اصفهان همکاری‌های لازم را داشته باشد به طور یقین بخش زیادی از مشکلات جامعه حل خواهد شد.

به گزارش ایمنا، بیش از ۷۰ هزار هنرمند صنایع دستی در استان اصفهان فعالیت می‌کنند که در چهار سال گذشته ۴۰ هزار نفر شناسایی و شناسنامه‌دار شدند.

اصفهان به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی در طول تاریخ نقش مهمی در رشد و توسعه فرهنگ و تمدن این سرزمین کهن ایفا کرده است.

از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است که تاکنون ۴۰ هزار نفر شاغل در این بخش ساماندهی شده‌اند.

کد خبر 580725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.