رونق بازار صنایع دستی با شناخت بازار هدف/تسهیل‌گری در صادرات

رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی صنایع دستی اصفهان گفت: اگر بخواهیم صنایع دستی دوباره رونق گذشته خود را به دست آورد باید زیرساخت‌های ورود گردشگران مهیا شود چرا که این دو صنعت وابسته به یکدیگر است.

غلامعلی فیض‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ۲۷ پیشنهاد برای رونق صنایع دستی دارد، اظهار کرد: رشد گردشگری، رونق صنایع دستی را به همراه دارد که در این راستا توجه و اهمیت ویژه به تولید صنایع دستی برای فروش در بازارهای داخلی به ویژه برای جذب گردشگران داخلی و خارجی و مهم‌تر از این، صنایع دستی صادراتی و همچنین به صورت فروش نمایشگاهی و چه خصوصی در خارج از کشور بسیار مهم است.

وی با اشاره به ارتباط مستقیم صنعت گردشگری با اوج گرفتن صنایع دستی افزود: اگر بخواهیم صنایع دستی دوباره رونق گذشته خود را به دست آورد باید زیرساخت‌های ورود گردشگران مهیا شود چرا که این دو صنعت وابسته به یکدیگر است.

رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی صنایع دستی اصفهان با اشاره به اهمیت شناسایی شهر یا کشوری که قرار است صنایع دستی اصفهان در آنجا به فروش برسد، ادامه داد: اگر بازار هدف صنایع دستی شناسایی شود، رونق این هنر را به همراه دارد در این راستا باید نظر و سلیقه هر شهر یا کشور را در نظر گرفت به‌عنوان مثال در الجزایر طرح‌های اسلامی صنایع دستی مورد استقبال است، یا در کره جنوبی قلمکارهای رنگ آبی آن هم در اندازه‌های کمتر از یک در ۱/۵ متر خواهان زیادی دارد، موارد دیگری نیز همچون جنس صنایع دستی و حتی آب و هوا (طبق شرایط جغرافیایی منطقه مرطوب، خشک یا کوهستانی) باید توجه کرد.

وی اضافه کرد: بیشتر هنرمندان حتی از بازار هدف کشور هم بی‌اطلاع هستند پس هنرمندان اگر بهترین اثر خود را هم بدون شناخت این موارد به بازار شهر یا کشوری ببرند ممکن است حتی یک فروش هم نداشته باشند این موضوع بسیار برای هنرمندان اتفاق افتاده است.

فیض‌اللهی گفت: برخلاف تصور مسئولان، نیاز و رضایت مشتری همراه با فروش صنایع دستی مهم است نه فقط صرف فروش چراکه فروش باید دائمی باشد نه مقطعی؛ از طرفی تجربه‌ها حکایت از آن دارد که صنایع دستی کاربردی مثل مینا و پارچه قلمکار، خواهان بیشتری در خارج از کشور دارد که باید برای تولید صنایع دستی، نیازسنجی بازار مورد توجه قرار گیرد.

به اعتقاد این هنرمند اصفهانی، نقطه شروع در انتخاب مدیریت مؤثر در زمینه صنایع دستی به بازار هدف، نیازها و اولویت‌های آن بستگی دارد و توجه به سوالی از جمله اینکه مشتریان بالقوه در کجا مستقر شده‌اند؟ نیازمندی‌ها و اولویت‌های آنها چیست؟ و یا حتی حساسیت قیمت‌ها بسیار مهم است.

 رونق بازار صنایع دستی با شناخت بازار هدف


رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی صنایع دستی اصفهان با ارائه پیشنهاداتی برای رونق صنایع دستی ایران و اصفهان افزود: تسهیل‌گری در صادرات صنایع دستی، برنامه‌ریزی دولت برای تهیه مواد اولیه تولید آثار و هنرهای دستی بدون واسطه برای هنرمندان، استانداردسازی صنایع دستی، جلوگیری از خروج صنایع دستی بی‌کیفیت، بهره بردن کامل از مزیت رقابتی آثار تاریخی و صنایع دستی کشور نسبت به دیگر کشورها، ایجاد مرکزی برای ارائه پژوهش درباره بازار هدف صنایع دستی و بازاریابی (هنرمندانی که در نمایشگاه‌های مختلف شرکت کرده‌اند یا اطلاعاتی از بازارهای هدف صنایع دستی دارند این اطلاعات یا تجربه‌ها را ارائه کنند) و تبلیغ غیرمستقیم صنایع دستی و آثار تاریخی در رسانه‌ها با ساخت آثاری همچون فیلم، بازی یا سریال می‌تواند مؤثر باشد.

فیض‌اللهی ادامه داد: بر همین اساس، توسعه فرهنگ گردشگری، معرفی آثار گردشگری و صنایع دستی در شبکه‌های برون‌مرزی حضور هنرمندان همراه با هئیت‌ها در مأموریت‌های خارجی‌، برپایی مستمر نمایشگاه صنایع دستی‌، رفع بیمه هنرمندان رشته صنایع دستی، استفاده بهتر از ظرفیت خواهرخواندگی‌های اصفهان، بهره گرفتن شهرداری در ساخت یا بازسازی ساختمان‌های عمومی از نمادهای اصیل صنایع دستی اصفهان مثل کاشی را نیز می‌توانیم در همین خصوص مطرح کنیم که اگر برای آنها برنامه‌ریزی شود تأثیر زیادی در رونق هنر و صنایع مرتبط، خواهد داشت.

به گزارش ایمنا، غلامعلی فیض‌اللهی از هنرمندان شاخص صنایع دستی اصفهان است که بیش از نیم قرن در ادامه راه پدر، هنرنگارگری روی مس را به اوج رساند. این هنرمند دارای اثر مهر اصالت یونسکو است و علاوه بر فعالیت در میناکاری، ریاست اتحادیه شرکت‌های صنایع دستی اصفهان و با دارا بودن دکترای میناسازی، در دانشگاه نیز تدریس می‌کند.

 رونق بازار صنایع دستی با شناخت بازار هدف

کد خبر 564773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.