اصفهان شهر جهانی صنایع دستی است

دبیر هنرواره صنایع دستی شهراصفهان گفت: باید بتوانیم با توسعه ارتباطات شبکه ای به موضوع هنر صنایع دستی کمک کنیم که لازمه آن برگزاری جلسات بین هنرمندان و در ادامه نمایشگاه است؛ نمایشگاه‌ مشترک بین اصفهان و بندرعباس دراین راستا برنامه ریزی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی نصوحی عصرامروز _شنبه بیست ویکم خردادماه_ در آئین افتتاحیه نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی بومی شهرهای اصفهان و بندرعباس اظهار کرد: بعد از دو سال که کشور درگیر شرایط کرونایی بود در حال حاضر شرایط به نحوی فراهم شد که موفق به برگزاری نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی شدیم.

وی با اشاره به لزوم توسعه و ترویج صنایع دستی گفت: با مشارکت همه نهادها و ارگان‌های مرتبط چون اداره کل میراث و صنایع دستی، اداره کل فنی وحرفه‌ای، اتاق بازرگانی و اتحادیه صنایع دستی رویدادهایی را برای توسعه و ترویج صنایع دستی در این هفته اجرا می‌کنیم.

دبیرهنرواره صنایع دستی شهراصفهان تصریح کرد: قریب به ۱۷ برنامه به مناسبت هفته صنایع دستی طراحی شد که از پنج شنبه گذشته با عنوان نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای مردمی در باغ غدیر آغاز و تا ۲۷ خرداد ادامه خواهد داشت.

وی در تشریح دیگر برنامه های شاخص هفته صنایع دستی گفت: تجلیل از پیشکسوتان صنایع دستی که برای تعدادی از آن‌ها با حضور در منازلشان این اقدام صورت می گیرد ومابقی در مهمانسرای عباسی تقدیر می‌شوند و افتتاحیه نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی در باغ چهلستون از دیگر برنامه‌ها است.

نصوحی تصریح کرد: اصفهان شهرجهانی صنایع دستی است؛ باید بتوانیم با توسعه ارتباطات شبکه ای به موضوع هنر صنایع دستی کمک کنیم که لازمه آن برگزاری جلسات بین هنرمندان و در ادامه نمایشگاه است؛ نمایشگاه مشترک بین اصفهان و بندرعباس دراین راستا برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: مجموعه ای از کارگاه‌های آموزشی برای صنف صنایع دستی پیش بینی شده است که با موضوع خلاقیت در صنایع دستی آغاز شده است.

دبیرهنرواره صنایع دستی شهراصفهان، خاطرنشان کرد: این کارگاه‌های آموزشی با موضوعات صادرات و ارزآوری و مباحث اقتصادی با مشارکت اتاق بازرگانی درحال برگزاری است. دوره ای دیگر در زمینه مالیات در حوزه صنایع دستی با همت اداره کل میراث فرهنگی نیز برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همزمان پیش بینی برگزاری کارگاه آموزشی در چندین نقطه شهری را به صورت ورکشاپ باحضور هنرمندان رسته‌های مختلف را برای جذب آحاد مردم و اقشار کرده‌ایم تا حداقل یکبار فرصت آشنایی با صنایع دستی را پیدا کنند.

نصوحی خاطرنشان کرد: ایوان ارگ جهان نما، باغ غدیر، میدان جلفا و گذرفرهنگی چهارباغ از جمله نقاط شهری است که این اتفاق خوب برگزار خواهند شد.

وی ادامه داد: مجموعه‌ای از برنامه‌های زنده اینترنتی با حضور پیشکسوتان هنرمند با محوریت توضیح آثار هنری توسط هنرمندان با هدف جذب جوانان به هنرصنایع دستی برگزار می شود.

دبیرهنرواره صنایع دستی شهراصفهان با بیان اینکه سال گذشته مسابقه «۴۰ وکتور از خط افق آسمان شهر اصفهان» برگزار شد، گفت: در این مسابقه ساختمان‌های شاخص کنار یکدیگر قرار می‌گیرد و خط‌برداری مشخصی از آسمان شهر را شکل می‌دهد.

نصوحی ادامه داد: رونمایی از زیورآلات اشک زاینده‌رود در راستای ترویج ساخت آن، چاپ و توزیع «مجله فیروزه» به دو زبان فارسی و انگلیسی برای ۳۰۰ نفر از اعضای شبکه شهرهای خلاق جهان، ساخت و تولید پلاک‌کوب شهر خلاق اصفهان توسط کمیسیون ملی یونسکو–ایران، رونمایی از کلیپ راسته که به تشریح جهت هویت‌بخشی به شهر در راستای برند صنایع دستی و هنرهای مردمی و برگزاری آئین رونمایی و جانمایی آن و حضور و مشارکت مردم در کارگاه‌های هنرهای صنایع دستی از دیگر اقدامات در نظر گرفته شده برای هفته صنایع دستی است.

وی تاکید کرد: با پایان برنامه‌ها در هفته جهانی صنایع دستی، دو رویداد مرتبط با صنایع دستی و مکانیسم مسابقه طراحی شده که در روزهای آتی اطلاع رسانی خواهد شد. امروز از پوستر مسابقه «طرح زیوری برای اصفهان» و مسابقه طراحی المان های شهری که در روزهای آتی اتفاق خواهد افتاد رونمایی شد.

نصوحی در پایان گفت: بنظرم گام بعدی این است که از رویدادهای ملی پا را فراتر نهیم و یک رویداد بین المللی در حوزه صنایع دستی برگزار کنیم.

کد خبر 581183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.