سلیقه جامعه هدف خود را گم کرده‌ایم

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: در هیچ عصر و زمانی جایگاه هنر کم‌رنگ نمی‌شود، اما در جامعه‌ای که همه به دنبال ایجاد ناامیدی هستند، باید از هنر و هنرمندان صنایع دستی، هویت، تاریخ و فرهنگ خود مراقبت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا ایزدی در آئین افتتاحیه نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی بومی شهرهای اصفهان و بندرعباس در باغ‌موزه چهلستون، با تبریک روز هنرهای سنتی و صنایع دستی به‌ویژه هنر فرش‌، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب از ۳۱۰۰ سال سابقه تمدنی ایران‌زمین بیاناتی دارند که دقیقاً مطابق با سابقه هنرهای سنتی و صنایع دستی در ایران کهن است.

وی افزود: هنرهای سنتی ایران زمین، گوهرهایی ارزشمند از عناصری بی‌هویت چون ورق و فولاد هستند و به تعبیر شاعر و عارف، حضرت مولانا همان خاکی است که از آن مستی می‌افزاید.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با بیان اینکه هنرهای سنتی و صنایع، سابقه‌ای به قدمت تاریخ نیاکان ما دارد، گفت: در هیچ عصر و زمانی جایگاه هنر کم‌رنگ نمی‌شود، اما در جامعه‌ای که همه به دنبال ایجاد ناامیدی هستند، باید از هنر و هنرمندان صنایع دستی، هویت، تاریخ و فرهنگ خود مراقبت کنیم.

وی با بیان اینکه امروز هنر صنایع دستی و سنتی جامعه ما با افتخار، در دنیا حرفی برای گفتن دارد، اما خون دل‌ها برای رسیدن به این جایگاه خورده شده است، خاطرنشان کرد: امروز اگر سخن از هنر فرش می‌زنیم نمی‌توان از نقش هنرمندان برجسته‌ای چون «عیسی‌خان بهادری» در رونق و صادرات آن غافل شویم.

ایزدی تصریح کرد: یکی از مشکلات هنرهای سنتی و صنایع دستی در ایران امروز این است که سلیقه جامعه هدف خود را گم کرده‌ایم یا درباره آن مطالعه نمی‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان افزود: اتفاقی که در هنر فرش ایران زمین شاهد هستیم همین موضوع است، کشورهایی چون چین، سلیقه‌سنجی کردند و مطابق با سلیقه امروز جهانیان از جمله اروپایی‌ها نقشه فرش کشیدند و بافت انجام دادند و بازارهای هدف جهانی را تصرف کردند.

وی با اشاره به اثر هنر در ضریب نفوذ فرهنگ‌ها اظهار کرد: کشورگشایی‌های ما در شرق آسیا و در پنجاب و هند همیشه آرزوی شاهان ایرانی بود، اما امروز از این کشورگشایی‌ها موردی باقی مانده است؟ درحالی که به گواه تاریخ فردی به‌نام «سیدمیرعلی» از خطه ایران توانست از طریق اعزام هنرمندان برجسته ایرانی به مناطق شرق پاکستان و غرب هندوستان و توسعه هنر ایرانی، تأثیر فوق‌العاده‌ای را در این کشورها تا به امروز باقی بگذارد.

ایزدی تاکید کرد: بنابراین امکان‌پذیر است که یک نفر هنرمند از طریق اتکا به هنر اصیل به مراتب تأثیر بیشتری از سه‌هزار سال کشورگشایی شاهان داشته باشد.

وی افزود: هنرمند یعنی کسی که قدرت خلق کردن را از خالق خود آموخته و از یک ورق بی‌هویت، یک هویت جدید برای شهر و تمدن خود به وجود آورده است و برای سرزمین خود مانایی ایجاد می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: نیازمند چنین هنرمندانی برای تثبیت هویت و تمدن خود و تقویت ریشه خویش هستیم چراکه آنچه باعث مانایی و ماندگاری هویت ایران در طول تاریخ شده است، هنر هنرمندان این سرزمین کهن و باستانی است.

کد خبر 564824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.