صنایع دستی برندی برای اصفهان است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: اصفهان برخوردار از ظرفیت‌های بالایی در حوزه صنایع دستی بوده، فرصت‌های زیادی برای رشد هنرمندان این حوزه دارد، صنایع دستی برندی برای اصفهان بوده و امیدوارم به عنوان استراتژی برتر مدنظر سیاست‌گذاران قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید ابراهیمی ظهر امروز پنجشنبه- نوزدهم خردادماه- با تبریک روز جهانی صنایع دستی در آئین افتتاحیه نمایشگاه هنرهای مردمی با نام «سوغاتی با طعم مهربانی» در مجموعه فرهنگی و تفریحی باغ غدیر، اظهار کرد: اداره خلاقیت و نوآوری در معاونت برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان در سال‌های اخیر فعال بوده و امسال به طور خاص برای هفته صنایع دستی برنامه‌ریزی شده است، امروز در شهرها بحث مهارت‌آموزی مطرح است و در تعامل با سازمان فنی و حرفه‌ای استان اصفهان فعالیت‌هایی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه کارگاه آموزشی تحول خلاقانه در صنایع دستی برگزار شده و تا هفته آینده نیز ۱۷ رویداد در بخش‌های مختلف شهر با برنامه‌ریزی‌های انجام شده اجرا می‌شود، ادامه داد: همچنین در نقاطی از شهر مانند چهل‌ستون، ایوان جهان‌نما، محور جلفا کارگاه‌های آموزشی برای ارائه آموزش‌های عملی لازم در حوزه صنایع دستی به علاقه‌مندان فعال است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان، تصریح کرد: همچنین برگزاری نمایشگاه مشترک حوزه صنایع دستی با شهر بندرعباس در محدوده چهل‌ستون اصفهان را خواهیم داشت، مبرهن است که شهرهای رشت و کرمانشاه در حوزه خوراک جزو شهرهای خلاق کشور هستند و شهرهای اصفهان و بندرعباس در حوزه صنایع دستی و هنرهای مردم جزو شهرهای خلاق به حساب می‌آیند، شهر مشهد در حوزه ادبیات و شهر سنندج نیز در حوزه موسیقی از شهرهای خلاق کشور است.

۲۸۰ شهر در کل دنیا عضو شبکه شهرهای خلاق

وی خاطرنشان کرد: شبکه شهرهای خلاق دوره زیادی ندارد و سریع توسعه پیدا کرده است و عضوگیری در این شهرها اتفاق می‌افتد، امسال بیش از ۲۸۰ شهر در کل دنیا عضو شبکه شهرهای خلاق شدند که مدل‌های جدیدی از همکاری بین شهرها است و در کنار آن الگوهای خواهرخواندگی هم وجود دارد و هردو شهر با همدیگر مبادله، موافقت‌نامه و تفاهم‌نامه همکاری دارند.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه الگوهای شبکه‌ای مانند الگوی شبکه‌ای شهرهای خلاق یونسکو الگوهایی هستند که سریع‌تر رشد می‌یابند، گفت: در زیر شبکه صنایع دستی بیش از ۷۰ شهر در این مجموعه عضو هستند و می‌توانند مبادله دانش و تجربه را داشته باشند، همچنین رویدادهایی که برنامه‌ریزی شده به پیشرفت فعالیت آنها کمک می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: در هفته صنایع دستی رونمایی از صنایع دستی کوچک مقیاس، رونمایی از کلکسیون اشک زاینده‌رود، رونمایی از دستبند جلفایی، رونمایی از کلیپ راسته، اجرای بازی‌ها در خانه خلاقیت و تجلیل از پیشکسوتان هنرمند هم در منازل و هم در برنامه‌های تجلیل انجام می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی مباحث مالیاتی برای افراد فعال در حوزه صنایع دستی، اضافه کرد: با توجه به اینکه اصفهان نماد شهر خلاق است در هفته صنایع دستی پلاک شهر خلاق در میدان نقش جهان نصب شده و رونمایی انجام می‌شود.

ابراهیمی در خصوص طرح‌های موجود برای خط افق اصفهان، گفت: ایده کاپ زیوری از نمونه این طرح‌ها است کاربرد آن طرح در خط افق اصفهان در صنایع جواهرات است تا هنرمندان بتوانند روی برند اصفهان کار کند. در حوزه المان‌های صنایع دستی اصفهان نیازمند کار بیشتری است و با برگزاری ایده کاپ تلاش می‌شود تا طرح‌های نوآورانه ارائه شود و حوزه سازمان زیباسازی و منظر شهرداری اصفهان از این المان‌ها مبتنی بر خروجی‌های این حوزه استفاده کند.

وی اضافه کرد: در هفته صنایع دستی برنامه پخش زنده با هنرمندان در حوزه‌های مختلف هم وجود خواهد داشت که به صورت مجازی اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌شود، علاوه بر این موارد چاپ ویژه‌نامه‌ای برای ارائه کل برنامه‌های هفته صنایع دستی در دستور کار قرار دارد.

اهمیت رشد درون‌زا برای توسعه یافتگی شهرها

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان تصریح کرد: اصفهان یک الگوی رشد صنعتی غالب برای دیگر شهرها است، «پاتریک اقتصاددان» حدود صد سال توسعه شهری را در تعدادی از شهرها مورد تحلیل قرار داد و نتیجه حاکی از آن بود که در ۹۰ درصد شهرهایی که صنعت کنار آن قرار گرفت عمده شاغلان آن صنعت از مهاجران بوده است، در واقع صنعت برای آن شهرها مشکلاتی مثل افزایش مهاجرت را نیز به همراه داشت.

وی با اشاره به اهمیت رشد درون‌زا برای توسعه یافتگی شهرها، اظهار کرد: به رشدی که می‌تواند منجر به شهر توسعه یافتگی باشد رشد درون‌زا گفته می‌شود، این نوع رشد رشدی است که مبتنی بر مزیت‌های همان شهر شکل گیرد و به نوعی رشد پایدار با محیط‌زیست شهر متناسب بوده است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: این اتفاق مقوله بزرگی است، اگر قرار باشد این روند به عنوان یک پارادایم توسعه در شهر باشد که مقابل پارادایم صنعتی ایستادگی کند نیازمند حمایت زیادی است، به دلیل اینکه گردش مالی در حوزه صنعت قابل مقایسه با دیگر حوزه‌ها نیست، بنابراین تغییر رویکرد کار بسیار سخت و قابل مؤثری است.

وی با تاکید بر اینکه خلاق بودن شهر اصفهان میراثی از گذشتگان است و مزیتی برای نصف جهان است، گفت: امیدواریم اتحادیه صنایع دستی اصفهان، سازمان میراث فرهنگی، اتاق بازرگانی، دانشگاه‌ها، سازمان فنی و حرفه‌ای استان اصفهان بتوانند در تعامل با شهرداری اصفهان در توسعه حوزه صنایع دستی مؤثر باشند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان اظهار کرد: در رویدادهای هفته صنایع دستی شهرداری اصفهان هماهنگی‌های لازم با ۲۰ نهاد و دستگاه برای اجرای برنامه‌ها را خواهد داشت، امیدواریم با تعامل بیشتر سازمان‌ها شاهد دستاوردهای بهتری در حوزه صنایع دستی اصفهان باشیم.

وی تصریح کرد: اصفهان برخوردار از ظرفیت‌های بالایی در حوزه صنایع دستی بوده و فرصت‌های زیادی برای رشد هنرمندان و بهره‌مندی لازم از هنر آنها در این حوزه را دارد، صنایع دستی برندی برای اصفهان بوده و امیدوارم به عنوان استراتژی برتر مدنظر سیاست‌گذاران قرار گیرد.

کد خبر 580768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.