صنایع دستی؛ تجلی عشق و هنر/ شهرهای خلاق صنایع دستی جهان

دهم ژوئن به‌عنوان روز جهانی صنایع دستی نام‌گذاری شده است تا بهانه‌ای باشد برای بزرگداشت عشق و هنر تجلی‌یافته در آثار هنرمندانی که رایحه ذوق و استعداد خود را بر پیکره بی‌جان اشیای بی‌روح جاری می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، روز جهانی صنایع دستی مناسبتی برای بزرگداشت عشق و هنر است که دهم ماه ژوئن را به خود اختصاص داده و هرچند ممکن است برخی ساده از کنار آن عبور کنند اما در آن آثاری مورد ستایش قرار می‌گیرند که بر روح و روان نقش جان می‌اندازد. دهم ژوئن روزی است برای بوسیدن دست زنان و مردانی که با هنر خود فرهنگ‌های غنی می‌آفرینند؛ فرهنگ‌هایی گران‌بها، مختص هر سرزمین که سینه‌به‌سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود تا برای همیشه زنده و پایدار در سطح جهان بدرخشد و مظاهری از عشق و هنر روح‌نواز را به نمایش بگذارد.

روز جهانی صنایع‌دستی روزی متعلق به دنیای پرنقش‌ونگار هنرهای دستی و عاشقانه‌هایی در قالب اجسام جان‌بخشی‌شده است که هر قیمتی بر آن‌ها نهاده شود باز هم نمی‌توان بهای واقعی آن‌ها را تعیین کرد. روزی ارزشمند که برای نخستین بار طی همایش بین‌المللی دهم ژوئن ۱۹۶۴ در نیویورک و توسط کشورهایی برگزار شد که صنایع دستی را با رویکردی هنری و فرهنگی مورد توجه قرار می‌دادند. در پایان همایش نیز مسئله تأسیس «شورای جهانی صنایع‌دستی» به‌عنوان زیرمجموعه یونسکو به تصویب رسید و دبیرخانه آن در شهر آمستردام هلند راه‌اندازی شد که هدف آن تشویق، کمک و راهنمایی صنعتگران هنرهای دست‌ساز، ارتقای سطح دانش حرفه‌ای و اطلاعاتی آن‌ها با توجه به زمینه‌های فرهنگی مختلف در کشورهای عضو و همچنین حفظ و تقویت صنایع‌دستی و تجلی آن به‌عنوان رکن اصلی حیات فرهنگی ملت‌ها بود.

صنایع دستی؛ تجلی عشق و هنر/ شهرهای خلاق صنایع دستی جهان

صنایع‌دستی چیست؟

صنایع‌دستی به کارها، صنایع و هنرهایی اطلاق می‌شود که کل مراحل ساخت آن با استفاده از دست و ابزارهای دستی انجام می‌گیرد. مراحلی برگرفته از فرهنگ، هنر، بینش و ذوق مردم هر منطقه که با چاشنی خلاقیت‌های صنعتگران این صنایع همراه است و باعث می‌شود نقش این آثار هنری مجزا از آثار مشابه ماشینی باشد و مستقیم بر جان و دل بنشیند. در ساخت هر یک از این صنایع نیز که همگی به‌عنوان کالایی برای معرفی ویژگی‌های قومی و فرهنگی هر منطقه به‌شمار می‌روند، از مواد بومی استفاده می‌شود. تبادل صنایع‌دستی نوعی پیوند فرهنگی میان جوامع مختلف ایجاد می‌کند و منجر به بهبود روابط بین این جوامع می‌شود.

صنایع دستی و هنرهای دستی، هموار کننده مسیری برای ورود به دنیای اقوام و ملل گوناگون و یکی از جذاب‌ترین شیوه‌های ممکن برای شناخت اقوامی متشکل از فرهنگ‌ها و اعتقادات گوناگون است. هنرمندان فعال در این بخش با روحیه‌ای ملی و قومی، عشقی سرشار به فرهنگ خود و علاقه‌ای وصف‌ناپذیر به هنر، با بهره‌گیری از مصالح، رنگ‌ها و چاشنی ذوق و سلیقه خود شروع به خلق اثری نو برآمده از باورها و آرزوهای سرزمین خود می‌کنند و با بهره‌گیری از هنر، عشق و باور خود را به سراسر جهان معرفی می‌کنند و ترویج می‌دهند.

صنایع دستی؛ تجلی عشق و هنر/ شهرهای خلاق صنایع دستی جهان

شهرهای خلاق یونسکو

شبکه شهرهای خلاق یونسکو (UCCN) پروژه‌ای از یونسکو است که در سال ۲۰۰۴ در راستای ارتقا و تقویت همکاری میان شهرهایی راه‌اندازی شد که خلاقیت را به‌عنوان یک عامل اصلی و استراتژیک برای توسعه پایدار شهری خود از نظر جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی می‌شناسند و در حال حاضر ۲۴۶ عضو دارد که هدف مشترک همگی آن‌ها اقدامات یک‌سو در راستای قراردادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامه‌های توسعه شهری در سطح محلی و همکاری فعال در سطح بین‌المللی است.

شبکه شهرهای خلاق یونسکو همچنین در سراسر جهان پتانسیل خلاقانه خود را برای ایجاد راه‌حل‌های نوآورانه برای چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی دنیای مدرن بسیج می‌کند و متعهد به حمایت از چارچوب‌های سازمان ملل‌متحد، به‌ویژه دستورکار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار است. در اصل یکی از مأموریت‌های پایه‌گذاری آن برانگیختن هوش‌جمعی به‌منظور ترویج، نمایش و تقویت نقش خلاقیت به‌عنوان یک کاتالیزور برای ساخت شهرهای پایدارتر، تاب‌آور و فراگیر محسوب می‌شود. این شبکه هفت حوزه خلاقانه «صنایع‌دستی و هنر عامیانه»، «طراحی»، «فیلم»، «غذا»، «ادبیات»، «هنرهای رسانه‌ای» و «موسیقی» را پوشش می‌دهد.

جشنواره صنایع‌دستی

جشنواره صنایع‌دستی رویدادی است که در آن صنایع‌دستی ساخته‌شده به‌دست هنرمندان توانمند و صنعتگران بااستعداد در معرض نمایش گذاشته می‌شود. هدف از این جشنواره ترویج هنرهای مردمی و صنایع دستی است و در آن صنعتگران آثار خود را در دسته‌های گوناگون به نمایش می‌گذراند.

این جشنواره در سال جاری با نام «City of Craft» طی دو روز از بیست‌وچهارم تا بیست‌وششم ژوئن در «ولوگدا»، شهر و مرکز اداری، فرهنگی و علمی استانی هم‌نام خود، واقع در روسیه برگزار خواهد شد و در آن «صنایع دستی سنتی زنانه»، «نقاشی روی چوب و پوست درخت غان (توس)»، والنکی (نوعی چکمه نمدی)، حکاکی روی چوب، حصیربافی، آهنگری و صنایع سفالگری به نمایش در می‌آید. این جشنواره همچنین شامل کارگاه‌های خلاقانه، سخنرانی‌ها و جلسات میزگرد است که در آن کارشناسان برجسته فرهنگ عامیانه، ایده‌ها و پروژه‌های خود را به اشتراک خواهند گذاشت.

صنایع دستی؛ تجلی عشق و هنر/ شهرهای خلاق صنایع دستی جهان

حوزه «شهر صنایع‌دستی و هنرهای عامیانه» بخشی گسترده از شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سراسر جهان است که شهرهای برگزیده فعلی این حوزه در حال حاضر ۵۲ مورد است که در ادامه به معرفی مختصر آن‌ها می‌پردازیم.

آراگوآ، پاراگوئه

آراگوآ واقع در سواحل دریاچه یپاکارای به‌واسطه تولید سفال‌های چشمگیر مشهور و با وجود بیش از ۴۵۰ کارگاه سفالگری یکی از سه شهر کلیدی سفال پاراگوئه به حساب می‌آید. این شهر طیف وسیعی از هنرهای محبوبی هم‌چون موسیقی را نیز ارائه می‌دهد.

آیاکوچو، پرو

آیاکوچو یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شهرهای استعماری پرو است و به‌عنوان پایتخت صنایع دستی و هنرهای عامیانه آن شناخته می‌شود. این شهر با ۳۰ کارگاه صنایع دستی نقطه تلاقی بین تنوع فرهنگی و خلاقیت هنری است که امکان توسعه ۱۶ نوع صنایع‌دستی از جمله ریتابلو (قاب یا قفسه‌ای که پانل‌های تزئین‌شده یا اشیای مورد احترام را در بالا و پشت محراب در بر می‌گیرد)، ملیله‌کاری، حکاکی روی سنگ هوآمانگا، سفال، منسوجات و گلدوزی را فراهم کرده است.

اسوان، مصر

اسوان میراث قابل توجهی در صنایع‌دستی و هنرهای عامیانه، مبادلات خلاقانه، آموزش هنر و مشارکت مدنی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان از منجوق‌کاری، تولید سفره، منسوجات خلاقانه بافته‌شده از شاخه‌و برگ نخل و همچنین محصولات سفالی و سوزن‌دوزی نام برد.

اصفهان، ایران

اصفهان به‌عنوان قطب صنایع‌دستی و هنرهای عامیانه شناخته می‌‎شود و بخش خلاق آن متشکل از متخصص‌ترین صنعتگران در ۱۶۷ رشته مختلف از جمله قالی‌بافی، فلزکاری، نجاری، سرامیک، نقاشی و منبت‌کاری در انواع مختلف است.

صنایع دستی؛ تجلی عشق و هنر/ شهرهای خلاق صنایع دستی جهان

الاحساء، عربستان سعودی

الاحساء دارای سنت‌های باستانی صنایع دستی است که به‌عنوان شیوه‌های فرهنگی و اجتماعی نسل به نسل منتقل شده است و ۵۰ نوع صنایع‌دستی و هنرهای عامیانه از جمله منسوجاتی از درختان خرما، سفالگری، بافندگی و نازک‌کاری دارد.

اوگادوگو، بورکینافاسو

اوگادوگو یک مرکز سیاسی، اداری و فرهنگی و دارای صنایع دستی سنتی ریخته‌گری، برنز و مس است که امروزه بخش عمده‌ای از اقتصاد بورکینافاسو را شکل می‌دهد.

ایچئون، کره‌جنوبی

ایچئون از زمان نام‌گذاری به‌عنوان شهر صنایع‌دستی و هنرهای عامیانه در یونسکو، جایگاه خود را به‌عنوان مرجع صنعت صنایع‌دستی و مرکز تاریخی و مدرن صنایع سرامیک و سفال کره تثبیت کرده است. این شهر نقشی کلیدی در توسعه سرامیک‌های مدرن و انتقال نسل به نسل فرهنگ سرامیک‌های سنتی کره‌ای ایفا می‌کند که تاریخچه‌ای هزار ساله دارد.

بارسلوس، پرتغال

بارسلوس، شهر صنعتگری و خانه متخصصان سفالگری، به‌واسطه این‌که مهد پرورش خروس معروف بارسلو است شناخته می‌شود که نماد حسن‌نیت و عدالت و نشان پرتغال است.

صنایع دستی؛ تجلی عشق و هنر/ شهرهای خلاق صنایع دستی جهان

باگویو، لوزن شمالی

باگویو شهری رنگارنگ، چند فرهنگی و پر از تنوع است که فرهنگ هنری آن، صنایع دستی و هنر عامیانه، منبت‌کاری، نقره‌کاری، بافندگی و خالکوبی را شامل می‌شود. این شهر در راستای توسعه پایداری از طریق انتقال دانش و مهارت بین نسلی نیز تلاش می‌کند.

بالارات، استرالیا

بالارات شهری ذاتاً خلاق و مبتکر با گذشته‌ای غنی و فرهنگ بومی قوی است که شهرت تاریخی و مدرن خود را به‌عنوان جامعه‌ای آمیخته از اشکال و سنت‌های مختلف هنر بومی استرالیا و مهارت‌های سنتی متنوع دارد.

بامیان، افغانستان

بامیان معروف به سرزمین نورهای درخشان، بزرگ‌ترین شهر منطقه مرکزی افغانستان و شاهد تداوم تاریخچه منحصربه‌فردی از صنایع دستی متأثر از فرهنگ‌های مسلمان و بودایی است که امروزه هنوز در این منطقه گرامی داشته می‌شود. بامیان با توجه ویژه به مشارکت زنان، خلاقیت و فرهنگ را به‌عنوان اهرم‌های کلیدی برای نوسازی شهری و بهبود شرایط اجتماعی پرورش می‌دهد.

بندرعباس، ایران

بندرعباس دروازه ملل است و صنایع‌دستی، هنرهای محلی، غذاهای دریایی، موسیقی و آواز محلی از ویژگی‌های اصلی فرهنگی آن به‌شمار می‌رود. صنایع دستی و هنرهای محلی قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین صنایع خلاق بندرعباس است که شامل سه دسته صنایع کاربردی و دریایی، پوشاک محلی و آلات موسیقی محلی می‌شود.

صنایع دستی؛ تجلی عشق و هنر/ شهرهای خلاق صنایع دستی جهان

کد خبر 580331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.