نقاشی تقلیدی ذهن هنرجو را محدود می‌کند

یک هنرمند نقاش گفت: هنرمندی که در این عرصه فعالیت دارد مدام باید در حال تمرین باشد تا روز به‌روز مهارتش بیشتر شود و رشد کند.

مرتضی باغبان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تنها دستان یک هنرمند نیستند که کار می‌کنند و اثری زیبا خلق می‌کنند بلکه روح و اندیشه او است که خالق اثر می‌شود و گاهی به ماندگاری می‌رسد.

به گفته وی، آفرینش اثر هنری محدودیت بردار نیست و این اندیشه و فکر هنرمند است که در نامنتهای ذهن خود، هر آنچه را که بخواهد خلق می‌کند و به زیبایی هر چه تمام‌تر آنها را به تصویر می‌کشد.

وی خاطرنشان کرد: نقاش به مرور که پیش می‌رود با تجربه‌تر و پخته‌تر می‌شود و همین تجربه‌های هنرمند است که در کنار تحصیلات و علاقه‌مندی‌هایش، او را پیش می‌راند تا به جایی که می‌خواهد برسد و آثارش دیده شود.

باغبان با بیان اینکه کار هنرمند خلق زیبایی است و نقاشی در این میان از زیباترین هنرها است، افزود: آدمی ابتدا باید بخواهد و قابلیت‌هایش بعد از آن بروز می‌کند. همه این‌ها به اراده و خواست او وابسته است.

این هنرمند تصریح کرد: هوش و استعداد نقاش نیز در خلق بهتر هنر او تأثیر دارد که این گاهی ذاتی است و گاهی با آموزش و علاقه دست می‌دهد و به مرور رشد کرده و شکوفا می‌شود.

مدرس هنر مدارس استان اصفهان درباره آموزش هنر نقاشی اظهار کرد: آموزش باید صحیح باشد و بر پایه‌های صحیح علمی و مرتبه‌ای استوار شود تا تأثیر بلندمدت و ماندگاری داشته باشد. آموزش ناصحیح به خودی خود آسیب‌زا است.

باغبان با اشاره به روی آوردن به کپی‌کاری و تقلید در بعضی آموزش‌ها ادامه داد: این کار غلط افق دید و خلاقیت ذهن هنرجو را محدود می‌کند. هنرجو باید حتی فراتر از ذهن خود را تصویر کند و فقط به این کارهای تقلیدی محدود نشود.

به گفته این نقاش، آموزش چه برای هنر نقاشی چه سایر هنرها و فنون باید از دوره کودکی آغاز شود تا جامعه نیز به شکل فراگیرتر به درک بهتر و بیشتر از هنر و هنرمند برسد.

این هنرمند ادامه داد: هنرجوی رشته نقاشی باید هر زمانی که فراغتی دارد سفر کند یا به دل طبیعت بزند و خود را محدود به محدوده زندگی، کار و مشغله خود نکند تا افق دیدش وسیع شده و به همان نسبت بوم نقاشی او نیز رنگارنگ‌تر و بدیع‌تر شود.

کد خبر 586430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.