۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
حکایت یک سوزن و ۱۰۰۰ کار خیر

یک هنرمند و کارآفرین نمونه استان سیستان‌وبلوچستان گفت: سوزن‌دوزی و حصیربافی خاص منطقه سیستان‌ است اما ما در این کارگاه و با همراهی هنرمندان، تلاش می‌کنیم این هنرها را به‌صورت روزآمد و مشتری‌پسند ارائه کنیم؛ به‌گونه‌ای که هم مردم ایران و هم مردم سایر کشورها از این تولیدات استقبال کنند.

نازبانو کلکلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: حدود ۳۵ سال است در رشته‌های هنری سوزن‌دوزی و حصیربافی فعالیت مداوم دارم و در این بخش کارآفرینی و برای شمار زیادی از زنان تولید شغل داشته‌ام که این کاری لذت‌بخش، خداپسندانه و همراه با برکت است.

وی تصریح کرد: چند سالی است به‌عنوان پیشکسوت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، راهبر شغلی کمیته امداد امام خمینی (ره) و مسئول طرح فدک سپاه استان با خانواده‌های بدسرپرست و بی‌سرپرست کار و آن‌ها را در مسیر کارآفرینی هدایت و حمایت می‌کنم.

بانوی هنرمند و کارآفرین نمونه استان سیستان‌وبلوچستان خاطرنشان کرد: ۳۸ نفر در کارگاه صنایع‌دستی به‌طور مستقیم فعالیت دارند و بیمه تأمین اجتماعی هستند.

وی تصریح کرد: از سال ۶۶ فعالیت خود را آغاز کردم تا اینکه در سال ۹۲ مربی میراث فرهنگی شدم و همان سال یک شرکت تعاونی راه‌اندازی کردم؛ همچنین به‌عنوان راهبر شغلی کمیته امداد حضرت امام (ره) فعالیت خود را دنبال کردم و در ادامه با طرح فدک سپاه منطقه همکاری و همراهی داشتم.

کلکلی مهم‌ترین هدف خود از راه‌اندازی این کسب‌وکار را کمک به محرومان و خانوارهای کم‌بضاعت خطه سیستان‌وبلوچستان دانست و گفت: در تمام این سال‌ها تلاش کردم با ایجاد شغل برای آن‌ها درآمدزایی پایدار ایجاد کنم تا بتوانند روی پای خود بایستند و با هنر دستان خود به اعتلای هنرهای سنتی نیز کمک کنند.

زمانی برای پیوند هنری به درازای تاریخ باکار خیر

وی با اشاره به دریافت تسهیلات در ابتدای شروع کار خود اظهار کرد: تسهیلاتی از بانک گرفتم و همان پول را در اختیار خانوارهای محروم گذاشتم تا با تهیه مواد اولیه سوزن‌دوزی و حصیربافی کنند و مشغول کار شوند.

بانوی هنرمند و کارآفرین نمونه استان سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: هنرهای سنتی و صنایع‌دستی تولید دست این خانوارها را در دیگر مناطق و شهرستان‌ها به فروش می‌رساندم که با بازگشت پول و سود منصفانه همراه بود؛ با همان اعتبار بانکی کارها را پیش می‌بردم و مسیر را ادامه می‌دادم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه سازمان‌های مختلف دولتی و حمایتی از این کار حمایت کردند تا بتوانیم با کمک اقشار و گروه‌هایی که نام بردم این فعالیت‌ها را دنبال کنیم. برخی نهادها و ارگان‌ها به‌صورت رایگان نمایشگاه‌هایی در اختیارمان گذاشتند تا بتوانیم در آن نمایشگاه‌ها نیز کارها و آثار هنری را عرضه کنیم و به‌فروش برسانیم.

کلکلی با بیان اینکه بیشتر کارها و آثار دست هنرمندان این خطه را در تهران و سایر استان‌ها ارائه می کنیم و به فروش می‌رسانیم، افزود: علاوه بر ۳۸ نفری که به‌طور ثابت با آن‌ها همکاری دارم، با ۵۰۰ نفر نیز به شکل غیرمستقیم و پاره‌وقت ارتباط کاری دارم.

وی خاطرنشان کرد: این هنرها خاص منطقه سیستان‌وبلوچستان است اما ما در این کارگاه و با همراهی هنرمندان پاره‌وقت، تلاش می‌کنیم، هنرها را به‌صورت روزآمد و مشتری‌پسند ارائه کنیم؛ به‌گونه‌ای که هم مردم ایران و هم مردم سایر کشورها از این تولیدات استقبال کنند و کیفیت و زیبایی محصولات ما را تبلیغ کنند.

بانونی کارآفرین نمونه استان سیستان‌وبلوچستان که در سال جاری عنوان کارآفرین برتر کشوری را کسب کرده است، افزود: این تقدیر از سوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در تهران انجام شد؛ همچنین سه بار به‌عنوان کارآفرین نمونه استان سیستان‌وبلوچستان و کارآفرین برتر استانی معرفی شدم.

به گزارش ایمنا، این بانوی موفق کارآفرین، ساکن شهرستان بمپور استان سیستان‌وبلوچستان و بخش کلاتان این شهرستان مرزی است.

کد خبر 634908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.