تربیت نیروی ماهر صنایع دستی با توسعه آموزش‌های دوگانه

مدیر کل سازمان فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان گفت: باید برنامه‌ریزی لازم برای برندسازی و کیفیت بخشی صنایع دستی اصفهان انجام شود که در همین رابطه ارائه نظام آموزشی دوگانه به عنوان اولین نظام مهارتی در کشور پیشنهاد و راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آرش اخوان طبسی پیش از ظهر امروز پنجشنبه- نوزدهم خردادماه- ضمن تبریک روز جهانی صنایع دستی در آیین افتتاحیه نمایشگاه هنرهای مردمی با نام «سوغاتی با طعم مهربانی» در مجموعه فرهنگی‌وتفریحی باغ غدیر اصفهان، اظهار کرد: در حال حاضر اصفهان پتانسیل بالایی برای فعالیت حوزه صنایع دستی دارد.

وی با بیان اینکه اگر در تاریخ به تجربه جهانی دقت کنیم می‌بینیم که سه کشور ژاپن، کره و آلمان در جنگ جهانی دوم با خاک یکسان شده و دچار خسارت‌های فراوانی شدند، ادامه داد: در شرایط فعلی مشاهده می‌شود که این سه کشور جزء قدرت‌های برتر اقتصادی دنیا هستند و همه می‌دانیم شاه کلید اصلی اتفاق‌هایی که موجب نجات این سه کشور شد این بود که با احترام گذاشتن به نیروی انسانی کشور خود در جهت مهارت آموزی فراگیر آنها اقدام کردند.

مدیرکل سازمان فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان، تصریح کرد: بررسی دقیق وضعیت این سه کشور نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد از جمعیت آن به جای دنبال کردن تحصیلات تکمیلی به دنبال مهارت آموزی و اشتغال هستند بنابراین اگر قرار است که برای ایران اتفاق خوبی بیفتد ابتدا با دید سرمایه گذاری باید تربیت نیروی ماهر در اولویت قرار گیرد و در اصفهان ظرفیت بالایی در حوزه صنایع دستی برای تربیت نیروی ماهر وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه صنایع دستی اصفهان جای آموزش و کار بسیاری وجود دارد، گفت: در حال حاضر بر روی برندسازی، بسته‌بندی و کیفیت بخشی صنایع دستی کار چندانی انجام نشده است. بعضی از رشته‌های صنایع دستی و هنرهای اصفهان با فعالیت استادکاران قدیمی کم کم به فراموشی سپرده می‌شود در اصفهان در این بخش‌ها نیاز به سرمایه گذاری و آموزش نیروی انسانی ماهر داریم.

اخوان تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی لازم در این حوزه برای روی برندسازی و کیفیت بخشی صنایع دستی اصفهان انجام شود و در سازمان فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان ارائه نظام آموزشی مهارتی دوگانه به عنوان اولین نظام در کشور پیشنهاد و راه‌اندازی شده است.

وی در خصوص پایه این نظام آموزشی در سازمان فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان، اظهار کرد: ۷۰ درصد استادکاران صنف و ۳۰ درصد مربیان آموزش فنی‌وحرفه‌ای پایه این نظام آموزشی هستند که در مجموعه دولتی و بخش خصوصی آموزش‌های دوگانه راه به نسل جوان علاقه‌مند به حوزه صنایع دستی نیز ارائه خواهند داد.

آموزش دوگانه یا هیبریدی به معنای کسب یک مهارت در حین تحصیل است، تا در صورت عدم اشتغال فرد در راستای رشته تحصیلی خود، در مسیر مهارت آموخته شده شغل پیدا کند.

کد خبر 580738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.