واسطه‌گری‌ها بلای جان هنرمندان صنایع دستی

کارشناس تاریخ و صنایع دستی اردستان گفت: وجود کارگاه‌های سنگ‌تراشی به‌جای مانده از دوران هخامنشی در روستاهای تابعه و همجوار اردستان نشان از قدمت طولانی صنایع و هنرهای دستی این خطه دارد.

محمدرضا صدوقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، دو رشته سنگ‌تراشی و سبدبافی را از قدیمی‌ترین رشته‌های صنایع دستی اردستان دانست و افزود: مهارت و ذوق هنری هنرمندان صنایع دستی این منطقه از دوره هخامنشیان، نسل به نسل به هنرمندان معاصر رسیده است و این ذوق و خلاقیت هنری، به دور از مباحث مادی بین جوانان امروز از استقبال خوبی برخوردار است.

وی با بیان اینکه اگر این وضعیت اقتصادی همچنان ادامه پیدا کند زنگ خطری جدی برای صنایع دستی قدیمی منطقه اردستان خواهد بود، تصریح کرد: ریشه اصلی ماندگاری این هنر در سخت‌کوشی و قناعت مردم است که هنرمندان صنایع دستی به کمک دست و ابزار ساده، محصولات را تولید و عرضه می‌کنند.

به گفته این هنرمند اردستانی، هنرمندان در چند سال اخیر به دلیل نبود بازار مصرف و عرضه مستقیم، به ناچار تولیدات خود را به یک‌چهارم قیمت واقعی به دلال‌ها و واسطه‌گران می‌فروشند که این موضوع آثار منفی اقتصادی نیز در بر دارد.

صدوقی ادامه داد: وضعیت اقتصادی حال حاضر باعث انجام نگرفتن صادرات و نبود بازار مصرف داخلی به منظور عرضه مستقیم محصولات تولیدی و بحران گردشگری شده است، تا جایی که ارائه تسهیلات بانکی به هنرمند هم کاری از پیش نمی‌برد و هنرمند در پرداخت اقساط آن با مشکل جدی روبه‌رو می‌شود.

این کارشناش صنایع دستی در ادامه، راهکار اصلی برای حل مشکلات این حوزه را توجه و حمایت از هنرمندان در کنار بهبود وضعیت گردشگری دانست و تصریح کرد: صنایع دستی بازتابی از تاریخ هر منطقه‌ای است که بی‌توجهی به آن آثار زیانباری به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تلاش خود را به عنوان وظیفه سازمانی و مدیریتی برای سندنگاری و ثبت شاخه‌های مختلف صنایع دستی انجام داده اما این مشکل چرخه پرنوسان اقتصادی است که مسکوت مانده است.

دهم ژوئن، روز جهانی صنایع دستی است که با تأسیس شورای جهانی صنایع دستی به همین نام، نامگذاری شد.

کد خبر 580707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.