شیردل: هنرمندان صنایع‌دستی را بیمه کنید

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان، اصلاح در قوانین «پشتوانه پولی کشور»، «پیمان ارزی»، اجرای دقیق «قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی» را از مهم‌ترین مطالبات هنرمندان صنایع‌دستی از رئیس‌جمهور عنوان کرد.

«عباس شیردل» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مطالبات هنرمندان صنایع‌دستی استان اصفهان از رئیس‌جمهور، اظهار کرد: در دولت دوازدهم شاهد کمترین حمایت و توجه به هنرمندان و فعالان حوزه صنایع‌دستی بودیم؛ اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم هنرمندان صنایع‌دستی امید زیادی به توجه بیشتر به این حوزه دارند.

وی ادامه داد: با وجود گذشت ماه‌ها از تشکیل دولت سیزدهم، به دلیل اینکه معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی با همان نگاه و رویکرد دولت دوازدهم در این جایگاه حضور دارد، شاهد تغییر رویکرد و توجه به حوزه صنایع‌دستی و فعالان این حوزه نبوده‌ایم.

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان، تصریح کرد: درخواست تغییر مدیریت معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مورد درخواست هنرمندان این صنعت از رئیس‌جمهور است؛ چراکه این تغییر می‌تواند رویکرد و نگرش به تقویت حوزه صنایع‌دستی کشور را عوض کند و مشکلات را کاهش دهد.

ضرورت اجرای «قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی»

وی با بیان اینکه مطالبه دیگر از ریاست‌جمهور اجرای دقیق «قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی» است، گفت: به‌منظور حمایت هرچه بیشتر از صنایع‌دستی کشور، سال ۹۶ قانونی با عنوان «قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع‌دستی» در قالب ۱۵ ماده تصویب شد. این قانون ۱۵ ماده‌ای به دنبال این بود که تشکل‌هایی در داخل سازمان میراث فرهنگی که هم‌اکنون تبدیل به وزارتخانه شده است ایجاد شود و تشکل‌های غیر میراث فرهنگی منحل شوند.

شیردل افزود: پس از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی به دولت وقت شش ماه فرصت داده شد که آئین‌نامه اجرایی آن را تدوین کند؛ اما متأسفانه تاکنون اتفاق خاصی در تدوین این آئین‌نامه صورت نگرفته است، دلیل آن هم این است که معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی اعتقادی به نقش مهم تشکل‌ها در هدایت و راهبری حوزه صنایع‌دستی در کشور را ندارد.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ‌کدام از مجالس دوره‌های دهم و یازدهم پیگیر اجرای این قانون در کشور نبوده‌اند، ادامه داد: ماه‌ها از استقرار دولت سیزدهم می‌گذرد، اما همچنان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که از دولت دوازدهم این مسئولیت را به عهده داشته است و اعتقادی هم به ایجاد تشکل‌ها برای رفع مشکلات صنایع‌دستی ندارد، در این جایگاه حضور دارد.

بیمه هنرمندان صنایع‌دستی در اولویت قرار گیرد

وی با بیان اینکه از مجموع یک‌میلیون نفر فعال در حوزه صنایع‌دستی کشور، تنها ۳۶ هزار نفر از این افراد بیمه هستند، اظهار کرد: بسیاری از فعالان و هنرمندان حوزه صنایع‌دستی به دلیل بیمه نشدن با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند، به همین خاطر از رئیس‌جمهور تقاضا داریم که ردیف اعتباری را در بودجه دولت، به بیمه هنرمندان صنایع دستی اختصاص دهند.

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان مطالبه مهم دیگر از ریاست‌جمهوری را الزام وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به ایجاد صندوق حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی و صندوق حمایت از پیشکسوتان صنایع‌دستی دانست و گفت: این اقدام باعث خواهد شد هنرمندان با کمترین مشکل به فعالیت هنری خود بپردازند.

وی با اشاره به تصویب قانون «پشتوانه پولی کشور» در سال ۱۳۰۱ هجری شمسی در کشور، اظهار کرد: براساس این قانون خروج فلزات گران‌بها همچون نقره و جواهرات از کشور ممنوع است. هر چند نقره سال‌ها است از پشتوانه پول کشور خارج شده، اما همچنان در انحصار بانک مرکزی است؛ همین امر باعث شده است صادرات صنایع دستی در حوزه نقره با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شود، بنابراین از ریاست‌جمهوری درخواست اصلاح این قانون را داریم.

شیردلی ادامه داد: اگر بتوانیم این قانون را تصحیح کنیم و از کشورهایی همچون ترکیه، چین برای صادرات و تجارت صنایع دستی الگو بگیریم، با توجه به اینکه کشورمان حدود ۱۰۰ هزار فعال صنایع‌دستی در حوزه نقره دارد، با این اقدام دیگر نیاز به صادرات نفت نداریم و می‌توانیم با صادرات صنایع دستی که از نقره تولید می‌شوند، اقتصاد کشور را رونق دهیم.

وی افزود: قانونی در حوزه صادرات با عنوان «پیمان ارزی» وجود دارد که این قانون به تعهد انتقال ارز حاصل از صدور کالا به کشور گفته می‌شود که این تعهد طبق سندی رسمی موسوم به «پیمان‌نامه ارزی» عرضه شده و براساس آن، صادرکننده کالا می‌پذیرد که ارز به‌دست‌آمده از فروش کالا در خارج را در مدت معینی به کشور انتقال دهد و آن را بر اساس مقررات ارزی و نرخ تعیین‌شده از سوی بانک مرکزی به یکی از بانک‌های مجاز بفروشد و واریزنامه پیمان ارزی دریافت کند.

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان، ادامه داد: متأسفانه این قانون به صادرات صنایع‌دستی تعلق نگرفته است و وقتی که تولیدکننده یا هنرمند صنایع دستی نتواند هنر خود را صادر کند و درآمدزایی داشته باشد، مجبور است برای درآمدزاییِ بیشتر، دعوت کشورهای خارجی برای ادامه فعالیت در آن کشور را بپذیرد و همین امر باعث شده است که در چند سال اخیر بسیاری از هنرمندان از کشور خارج شوند.

وی اظهار کرد: در اثر اجرای قانون پیمان ارزی، صادرات صنایع‌دستی و فرش در کشور صفر شده است و علاوه بر آن در اثر اجرای این قانون تجارت صنایع‌دستی هم به‌طور کامل قطع شده است، به همین علت از آیت‌الله رئیسی تقاضا داریم اصلاحی در قانون پیمان ارزی در حوزه صنایع دستی انجام دهد، تا شاهد رونق هر چه بیشتر صادرات صنایع دستی کشور باشیم.

کد خبر 574116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.