نگاه به حوزه صنایع دستی با رویکرد حل مسئله و آینده‌نگری

معاون اقتصادی استاندار اصفهان گفت: نگاه دولت در موضوع صنایع دستی با رویکرد حل مسایل این بخش و آینده‌نگری برای هنرهای سنتی دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیررضا نقش امروز _پنجشنبه سی‌ام تیرماه_ در آئین اختتامیه اولین جشنواره ملی فیلم مستند کوتاه اصفهان شهر خلاق صنایع دستی و پنجمین جشنواره ملی عکاسی با محوریت صنایع دستی در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی این استان، اظهار کرد: مباحثی چون شهر خلاق، گردشگری و صنایع دستی باید در کنار هم قرار گیرند تا مؤثرتر و موفق‌تر معرفی و در دنیا شناخته شوند.

به گفته وی، کشورهای اروپایی بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ بودجه ۴۶ میلیارد یورویی را برای توسعه صنایع خلاق و هنرهای خود هزینه کردند که این نشان از اهمیت هنرصنعت‌ها دارد.

این مسئول تصریح کرد: سهم اقتصاد ایران از صنایع خلاق و فرهنگی بین دو تا سه درصد تولید ناخالص داخلی است اما همین عدد در هند، ترکیه و چنین که رقبای ما در این بخش‌ها هستند به مراتب بیشتر است. فقط در کشور هند این عدد به ۱۴ درصد تولید ناخالص آن کشور می‌رسد.

معاون استاندار اصفهان با بیان اینکه دو میلیون اشتغال در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی در کشور وجود دارد، ادامه داد: اگر مقایسه‌ای بین تولید اشتغال و کارآفرینی در این هنرصنعت‌ها با سایر بخش‌ها همچون صنایع پتروشیمی بیندازیم، می‌بینیم که برای تولید شغل در صنایع دیگر باید میلیاردی هزینه کرد اما در حوزه هنرهای دستی و سنتی می‌توان با ۱۰۰ میلیون تومان و کمتر و ارزان‌تر نیز تولید شغل و هنر داشت.

نقش اظهار کرد: توسعه اقتصاد خلاق و اقتصاد هنر با کمک و تعامل همه بخش‌ها دنبال می‌شود و سمن‌ها، انجمن‌های استانی و اتحادیه‌های فعال صنایع دستی در این میان نقش مؤثر و پررنگی دارند.

مسئولان بخش خصوصی را جدی بگیرند

عباس شیردل، رئیس سابق اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان و از داوران این جشنواره، در ادامه اظهار کرد: برنامه‌هایی مانند ایجاد خانه هنرمندان صنایع دستی، ارتباط مناسب بین همه بخش‌های مرتبط با صنایع دستی و گردشگری و ثبت ملی و بین‌المللی رشته‌های صنایع دستی به توسعه این هنر در اصفهان کمک بسیاری می‌کند.

وی تصریح کرد: ۱۴ سال قبل صنایع دستی خارجی میدان نقش جهان را فرا گرفته بود که با پیگیری‌ها و همت معاون وقت میراث فرهنگی و همکاری اتحادیه این صنایع از بازار جمع شدند. امروزه شاهد هستیم که ورود تولیدات خارجی به مرور در حال زیاد شدن است که باید با همت و پیگیری دوباره جلوی این اقدام گرفته شود.

داور جشنواره ملی عکاسی با محوریت صنایع دستی خاطرنشان کرد: سال ۹۵ اصفهان به‌عنوان شهر خلاق معرفی شد اما شهرداری وقت اهمیت چندانی به این موضوع نداد و موضوع شهر خلاق دیگر دنبال نشد.

رئیس سابق اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه دولت‌های مختلف هنرمندان را به حال خود رها کرده‌اند، تاکید کرد: بیش از ۳۰۰ استاد هنرمند در حوزه‌های متعدد صنایع و هنرهای دستی در این شورا حضور دارند. قرار است در نشستی با استاندار اصفهان برخی مسائل مانند چگونگی مرمت آثار باستانی و کهن مطرح و بررسی شود.

شیران از مسئولان دولتی خواست به بخش خصوصی کمک کنند و آن را جدی بگیرند. اصلاح بعضی قوانین مانند خروج نقره و طلای به کار رفته در ظروف یا هنرهای دستی از کشورمان کمک بزرگی به صادرات این هنرها خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، اولین «جشنواره ملی فیلم مستند کوتاه اصفهان، شهر خلاق صنایع دستی» و پنجمین «جشنواره ملی عکاسی با محوریت صنایع دستی» در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان با معرفی برترین‌های هر دو جشنواره به کار خود پایان داد.

کد خبر 589816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.