راهی برای احیای صنایع دستی منسوخ

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان، گفت:یک یا چند خانه در نقاط مختلف اصفهان، با عنوان "خانه صنایع دستی" انتخاب شود، با سرمایه گذاری روی هنرهای منسوخ شده، دستگاه‌های تولیدی مورد نیاز در این خانه‌ها قرار بگیرد و علاقمندان به حوزه صنایع دستی، با استخدام در این موسسات، فرایند تولید را آغاز کنند.

اکبر شیردل در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هنرهای منسوخ شده صنایع دستی بیشتر هنرهای بافتی مانند پارچه بافی، مخمل بافی یا زری دوزی است. برخی از این هنرها به دلیل اینکه مشابه ماشینی آن‌ها تولید شد، از دوره خارج شده است. همچنین پس از انقلاب صنعتی، هنرمندان شاخه‌های مختلف صنایع دستی، جذب کارخانه‌ها با حقوق بالا شدند و این مساله باعث فراموشی بسیاری از این هنرها شد.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل منسوخ شدن برخی رشته‌های صنایع دستی، تغییر مصرف مردم بود. برای نمونه نمدی دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و همین باعث فراموش شدن آن شد تا حدی که امروزه تعداد استادان رشته نمدمالی به انگشتان دست نمی‌رسد.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان ادامه داد: نمونه دیگر رشته عبا بافی است. در گذشته در شهر نائین حدود ۹۰ یا ۱۰۰ کارگاه عبا بافی وجود داشت. اما با رواج عباهایی با قیمت پایین، مثل عباهای چینی و همینطور قیمت بالای عباهای اصل، این رشته هم قدم در مسیر فراموشی گذاشت. زیلو بافی نیز از این دسته هنرها است. این رشته‌ها نسبت به نیاز جامعه و شرایط اقتصادی دچار چنین سرنوشتی شد. اما برای احیای این رشته‌ها راه حل های بسیاری وجود دارد.

شیردل تصریح کرد: پیشنهاد من این است که یک یا چند خانه در نقاط مختلف اصفهان، با عنوان "خانه صنایع دستی" انتخاب شود. با سرمایه گذاری روی هنرهای منسوخ شده، دستگاه‌های تولیدی مورد نیاز در این خانه‌ها قرار بگیرد و دانشجویان صنایع دستی و هنر یا علاقمندان به حوزه صنایع دستی، با استخدام در این مؤسسات، فرایند تولید را آغاز کنند. توریست‌ها و گردشگران داخلی یا خارجی نیز با تهیه بلیت، می‌توانند از این هنرها دیدن و آن‌ها را حمایت کنند.

وی تاکید کرد: درخواست ما این است که مسئولین مربوطه، از جمله استانداری، وزارت ارشاد، وزارت تجارت و معدن، میراث فرهنگی یا خانه خلاقیت شهرداری، به تشکل‌های خصوصی در خصوص پژوهش، به آموزی و آموزش مأموریت دهند.

رئیس اتحادیه صنایع دستی خاطرنشان کرد: این پیشنهاد در دوره‌های قبلی شورای شهر مطرح شد، اما مورد توجه قرار نگرفت. امید است دوره جدید در پی پر کردن این خلأ باشد. برای شکل گیری و راه اندازی شغلی در صنعت، باید حدود یک میلیارد تومان برای آموزش نیرو هزینه کرد. چه چیزی بهتر از اینکه برای آموزش در حوزه صنایع دستی، با کمترین هزینه چنین اقدامی انجام گیرد.

شیر دل با اشاره به اینکه بازار داخلی این صنعت بسیار راکد است، اضافه کرد: با دیر اقدام کردن در زمینه واکسیناسیون، کشور از دنیا عقب افتاده و شرایط به صورتی نیست که کسی وارد کشور شود. در حالی که در تمامی کشورهای دنیا، گردشگری دوباره رونق گرفته است. همچنین به دلیل کم کاری در زمینه واکسیناسیون، شرایط سفر ایرانیان به خارج از کشور نیز وجود ندارد.

وی در پایان اظهار کرد: صنایع دستی حدود دو سال است که با رکود کامل مواجه است و با فروش اینترنتی توانسته خود را سر پا نگه دارد. با سو مدیریت‌ها و عدم حمایت‌های دولتی، قیمت مواد اولیه ما سه برابر شد و از طرفی هیچ گونه حمایتی هم انجام نگرفت. اگر هم حمایتی صورت گرفته، به تعدادی محدود و مبلغی محدود بوده است. از همین رو، بسیاری از هنرهای صنایع دستی امروز نیز، در حال منسوخ شدن است مگر اینکه بازار مناسبی برای آن‌ها شکل بگیرد.

کد خبر 507112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.