۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم:

دو رشته صنایع دستی سمیرم در یونسکو ثبت شد

نمد مالی، گلیم بافی و جاجیم بافی از جمله مهمترین صنایع دستی سمیرم
دو رشته صنایع دستی سمیرم در یونسکو ثبت شد

خبرگزاری ایمنا: رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم گفت: با هدف شناسایی و ساماندهی هنرمندان صنایع دستی دو رشته صنایع دستی شهرستان شامل نمدمالی و گلیم بافی در آثار یونسکو به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از سمیرم، سجاد افشاری با اعلام این خبر اظهار کرد: از سال ۸۴ پایگاه حفاظتی در سمیرم به منظور شناسایی و حفظ آثار تاریخی کار خود را آغاز کرده و در سال ۸۸ به نمایندگی میراث فرهنگی و گردشگری ارتقا یافته و در زمینه های گردشگری و صنایع دستی و فراهم کردن زمینه های آن شروع به فعالیت کرد.
وی افزود: تکمیل کمپینگ گردشگری روستای خفر، بستر سازی مناطق گردشگری همچون عریض سازی جاده چشمه ناز ونک، آماده سازی پارکینگ جدید آبشار سمیرم، ساخت پایگاه اطلاع رسانی و گردشگری روستای سیور، ساخت ساختمان گردشگری روستای خفر، احداث پارک ورودی شهر در جوار امامزاده ابراهیم (ع)، تهیه کانکس سرویس بهداشتی، اهدای ویترین موزه برای ایجاد موزه مردم شناسی در ونک از جمله اقدامات انجام شده این نمایندگی است.
افشاری از جذب ۲ میلیارد تومان اعتبار خبر داد و گفت: ۶۰ درصد این اعتبارات ملی و مابقی از اعتبارات استانی و تملک دارایی تامین شده است.
وی با اشاره به صنایع دستی سمیرم گفت: نمد مالی، گلیم بافی و جاجیم بافی از جمله مهمترین صنایع دستی شهرستان بوده و اقداماتی پیرامون ایجاد کارگاه ها و فروشگاه هایی برای این صنایع دستی انجام گرفته است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمیرم با اشاره به شناسایی و ساماندهی هنرمندان صنایع دستی در شهرستان سمیرم گفت: دو رشته صنایع دستی شهرستان شامل نمد مالی و گلیم بافی در آثار یونسکو به ثبت رسیده است.
وی افزود: جذب سرمایه گذار جهت احداث منطقه گردشگری در سد قره قاچ وردشت، سد شهید پادنا، چشمه ناز ونک، احداث کمپینگ های عشایری و گردشگری در منطقه وردشت، و استفاده از خانه های سنتی روستای خفر از جمله اقدامات صورت گرفته در بخش گردشگری شهرستان سمیرم می باشد.
افشاری گفت: این اداره در امر شناسایی و حفظ آثار تاریخی اقداماتی انجام داده که می توان به شناسایی ۲۴۰ اثر تاریخی و ثبت برخی از آنان در آثار ملی اشاره کرد.
وی افزود: مهمترین اکتشافات اخیر می توان به تپه مش کریم اشاره کرد که پس از کاوش ها تاریخ شهرستان سمیرم را ۵ هزار سال قبل از میلاد مربوط کرد./
کد خبر 182700

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.