گذری به شهرضا؛ وادی عالمان و سفالگران

شهرضای امروز و قُمشه دیروز، نام و نشان دیاری است که از قدیم الایام به هنر سفال و علم عالمان و انارهای شیرین و یاقوت مانندش زبانزد و شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرضا خطه‌ای است که علاوه برامام‌زاده جعفر بن موسی کاظم علیه السلام معروف به (شاه‌رضا) به‌عنوان مهم‌ترین جاذبه محلی و معنوی، روستاهای کویری چشم نوازی دارد و عالمان زیادی در دل خود پرورش داده که هر کدام منشأ دانش و معرفت بوده‌اند و شاگردان متعددی نیز تربیت کرده‌اند. قرار گرفتن در مسیر اصلی تردد جاده‌ای کشور و استان اصفهان به سمت استان فارس و دیگر استان‌های جنوبی کشورمان نیز بر اهمیت این شهرستان افزوده و در این روزهای بهاری حجم رفت و آمد خودرویی در این منطقه پرشمار است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مهم‌ترین برنامه اجرا شده امسال پخت پنج تُن سمنوی نذری در نوروزگاه باغ موزه چهل‌ستون بود که دیروز و امروز در حال پخت و توزیع بین گردشگرن خارجی و داخلی است.

به گفته سجاد افشاری، سمنوی شهرضایی‌ها در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده و عید نوروز بهترین فرصت برای معرفی این سین پرخاصیت هفت‌سین رنگارنگ ایرانیان است.

وی خاطر نشان کرد: ایستگاه سلامت و امنیت شهید همت نیز در ۳۵ کیلومتری جنوب شهرستان شهرضا روبروی روستای امین آباد برپا شده و در تعطیلات عید نوروز پذیرای میهمانان بهاری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرضا بابیان اینکه ساعات بازدید از این ایستگاه نوروزی از هشت صبح تا ۱۷ است، گفت: غرفه‌های این مجموعه شامل لباس‌های عشایری، نقاشی بچه‌ها، غرفه شهدا، موسیقی محلی و اسب سواری است.

افشاری تصریح کرد: یک دستگاه اتوبوس در این مجموعه مستقر شده است که انیمیشن و فیلم برای خردسالان و کودکان پخش می‌کند.

لذت تماشای سفال و دیدار از کاروانسرای صفوی

این مسئول، کاروانسراهای شهرضا را ازجمله مکان‌های تاریخی و دیدنی این منطقه برشمرد و افزود: ۹ کاروانسرا در استان اصفهان وجود دارد که از این میان، دو کاروانسرای عهد صفوی متعلق به شهرستان شهرضا است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شهرضا به تلاش برای ثبت این کاروانسراها در یونسکو اشاره کرد و گفت: کاروانسرای مهیار بازار مستقلی در کنار خود دارد که در بین همه کاروانسراهای مشابه خود کم نظیر است.

افشاری سفال را جاذبه دیگری از هنرمندان این خطه برشمرد و اظهار کرد: تاریخچه هنر سفال در شهرضا به دوره سلجوقی باز می‌گردد و وجود بازار تاریخی شهر با بیش از ۸۰۸ واحد که همه به عرضه سفال اختصاص داشته‌اند، مهر تأییدی بر قدمت این هنر بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه از ۳۶ کارگاه سفال در شهرضا شش کارگاه، هنرهای دست خود را صادر می‌کنن، ادامه داد: با زمینه بالابردن آموزش، برندسازی و کیفیت را تقویت کرده‌ایم تا این هنر به شکلی فراگیرتر و اقتصادی‌تر به سایر نقاط ایران و جهان معرفی شود.

به گزارش ایمنا، پیشینه هنر سفال‌گری در شهرضا به ۷۰۰ سال پیش می‌رسد و رونق سفال‌گری در این شهرستان حاصل تلاش استادانی همچون علی فخارباشی، علی اصغر فخار، محمدباقر سهیلی و حسین بهاری است که دست ساخته‌های آن‌ها در کشور خودنمایی می‌کند. نام استادان حاج عباس، یحیی و رحمت‌الله سهیلی در شهرضا نیز یادآور نوآوری این سه برادر هنرمند در تبدیل سفال سنتی به سرامیک است که بیش از ۴۰ سال از این نوآوری می‌گذرد.

لعاب فیروزه‌ای شهرضا لعابی است که بر اساس هنر و خلاقیت هنرمندان سفال و سرامیک این شهر بر روی سفال پخته شده در مرحله بعد از پخت اول ایجاد و دوباره ظرف سفالی پخته می‌شود. این لعاب باعث درخشندگی و زیبایی منحصر بفردی شده و سفال را تبدیل به سرامیک می‌کند.

علاوه بر سفال، قالی، گلیم، جاجیم، نمد و گیوه نیز از صنایع دستی شهرضا محسوب می‌شوند؛ ضمن اینکه از آثار تاریخی این شهرستان می‌توان به امامزاده شاهرضا (ع)، سد قتلغ شاه، بازار شهر، بقعه سیده خاتون، بقعه امامزاده شاه سید علی اکبر (ع)، زیارتگاه، مسجد نو، و مسجد خان اشاره کرد.

آیت‌الله سید حسن مدرس، حسین الهی قمشه‌ای، مهدی الهی قمشه‌ای، آقا محمدرضا صهبای قمشه‌ای (حکیم صهبا)، حکیم نصرالله، حکیم ابوالمعارف محمد علی زاهد شهرضایی، حکیم اسدالله شهرضایی، آیت الله اسماعیل پور، حاج شیخ عبدالرحیم ملکیان (ناصح قمشه‌ای)، ملأ محمد هادی فرزانه (حکیم فرزانه)، محمد رحیمیان (استاد و رئیس اسبق دانشگاه تهران)، پروفسور نواب (استاد برق وکامپیوتر)، حبیب اله هدایت (پدر علم تغذیه در ایران)، حسین نواب (بنیانگذار دندانپزشکی نوین در ایران)، هما امامزاده (نخستین پزشک زن ایرانی، سوربون فرانسه ۱۳۱۵ خورشیدی)، آرش صدری (بنیانگذار حدیث شناختی نوین در ایران و طراح تونل آبشار)، محمد حسین سرایی، دکتر مرتضی قلی خان کیان، حاج حسن ناظم، شادروان علی اکبر زمان زاد شاعر طنز پرداز متخلص به (خارکن)، مصطفی اسماعیلی متخلص به (سینا)، حکیم حاج عباسعلی انصاری مهیاری، خلیل الله شریفانی متخلص به (ندیم)، خلیل خان سپهر، حجت الاسلام حاج غدیر علی ممیز، حجت الاسلام حاج شیخ نعمت الله جعفری، خلیل رفاهی، پروفسور ابوالقاسم سری، حسین شکوه (مدیر روزنامه شکوه شهرضا)، حجت الاسلام حاج سید علی حجازی، آیت الله حاج سید مهدی حجازی، حجت الاسلام عظیمی، استاد دکتر نصرالله شاملی (پژوهشگر علوم قرآنی)، مصطفی منصف، استاد حمزه پژوهنده، مسیح اله جمالی، نورالله کسایی، مرتضی الهی قمشه‌ای، ولی اله طحانی و پرویز ولندانی، شماری از فرهیختگان و بزرگان این خطه در جنوب استان اصفهان است.

کد خبر 563961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.