ناگفته‌های موزه ملی هنرهای اصفهان

مدیر موزه ملی هنرهای اصفهان گفت: قدیمی‌ترین اثر این موزه مربوط به ۵۰ هزار سال پیش از تراشه‌ها و ابزار سنگی انسان‌های اولیه است و جدیدترین و نزدیک‌ترین آثار موزه نیز مربوط به اواخر دوره پهلوی است.

احسان بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: موزه ملی هنرهای اصفهان مجموعه‌ای فرهنگی و وابسته به بنیاد مستضعفان است که از بهمن‌ماه سال گذشته افتتاح شد و فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: بخشی از آثار و اشیا این موزه مربوط به دوره قاجار است و بیشتر از ۳۰۰ اثر از هزاره‌های پیش از تاریخ و تاریخ معاصر در آن جای گرفته است.

مدیر موزه ملی هنرهای اصفهان با اشاره به اینکه این موزه از تنوع و تعدد آثار متناسب با فرهنگ، تمدن و تاریخ این کلان‌شهر برخوردار است، تصریح کرد: نامگذاری این موزه بر اساس سابقه و پیشینه غنی آن بوده است.

وی خاطرنشان کرد: موزه ملی هنرهای اصفهان معرف هنرمندان و سیر تاریخی است که این خطه سپری کرده و همچنین در ۹ ماه فعالیت خود تلاش کرده است با همه مجموعه‌های مشابه موزه‌ای و فرهنگی ارتباط و تعاملی پویا و روزآمد داشته باشد.

بختیاری اظهار کرد: این مجموعه وابسته به اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری و مجموعه‌های فعال دیگری است که فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی انجام می‌دهند. در رویدادهای مناسبتی و تقویمی نیز برنامه‌های خاصی داشته‌ایم که با استقبال شهروندان روبه‌رو شده است.

موزه‌داری با رویکرد مناسبتی و آموزشی

وی با بیان چگونگی انجام فعالیت‌های فرهنگی و مرتبط با موزه‌داری اضافه کرد: کارها و برنامه‌های این مرکز را بر اساس رویکرد تقویمی، مناسبتی یا طرح‌های آموزشی پیش برده‌ایم تا بتوانیم در این مسیر ارتباطات خوبی با دانشجویان و دانش‌آموزان داشته باشیم.

مدیر موزه ملی هنرهای معاصر اصفهان افزود: نمونه این فعالیت‌ها و شاخص‌ترین آن‌ها در هفته فرهنگی اصفهان، روز جهانی موزه‌ها و تاریخ‌ها و روزهایی که اتفاقات و رویدادهای خاص جهانی و ملی داشته‌ایم اجرا شده است.

وی تاکید کرد: تلاش ما بر تحرک و پویایی در عرصه اجتماعی بوده است که در ادامه این رویکرد، با نهادها، سازمان‌های فرهنگی و هنری و اقشار و گروه‌های خاص از جمله هنرمندان یا دانشجویان ارتباط گرفته‌ایم و با دعوت آنها به این موزه، زمینه تعامل و همفکری بیشتر را رقم زده‌ایم.

ناگفته‌های موزه هنرهای ملی اصفهان

بختیاری با اشاره به امضای تفاهمنامه‌ها و قراردادهایی برای جذب مخاطب با برخی مراکز فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: حضور فعالانه و پویا در بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در معرفی هرچه بیشتر موزه ملی هنرهای معاصر و برنامه‌های شاخص این مجموعه مؤثر بوده است.

وی با تاکید با اینکه این مجموعه تنها یک موزه خاص برای بازدید افراد و گروه‌های خاص اجتماعی و فرهنگی نیست، اضافه کرد: موزه هنرهای اصفهان مکانی برای آموزش و یادگیری است که تلاش می‌کند با نگاهی متفاوت در حوزه موزه و موزه‌داری فعالیت کند.

مدیر موزه ملی هنرهای اصفهان خاطرنشان کرد: موزه علاوه بر اینکه محل تفریح و گذران اوقاتی متفاوت برای عموم مردم و گروه‌های مختلف فکری و فرهنگی است، با تورهای متعدد و گردشگران خارجی نیز در ارتباط است و در ارتباط با این رویکرد همه تلاش خود را به کار گرفته است.

وی ارتقای سطح دانش در حوزه موزه، موزه‌داری، تاریخ و تمدن رااز جمله مهمترین اهداف این مجموعه برشمرد و افزود: مبحث آموزش برای دانشجویان دانشگاه هنر به‌ویژه رشته‌های موزه‌داری، مرمت، باستان‌شناسی و گردشگری را در دستور کار داریم. تا به امروز نیز کارآموزان مختلفی را پذیرفته‌ایم تا به اطلاعاتی که مورد نیاز است، دسترسی داشته باشند و دانش خود را ارتقا دهند.

بختیاری تصریح کرد: در مجموع فضایی ایجاد کرده‌ایم که دانشجویان و دانش‌آموزان به‌ویژه در رشته‌هایی از جمله گردشگری بتوانند به سمت گردشگری موزه‌ای ترغیب شوند. همچنین پذیرای تورهای دانشجویی و دانش‌آموزی متنوع در مدت فعالیت موزه بوده‌ایم.

وی این مکان را محلی برای آموزش و تجربه‌اندوزی دانش‌آموزان و دانشجویان دانست و گفت: آشنایی با چیدمان موزه‌ها، روند ساخت یک موزه و مدیریت آن به شکل یک بسته جامع آموزشی توسط این مرکز ارائه می‌شود. نمونه آن نشست‌های تخصصی آموزشی به مناسب روز جهانی موزه‌ها با محوریت شعار سال ایکو بود که برگزار کردیم و با استقبال خوبی همراه بود.

مدیر موزه ملی هنرهای اصفهان با بیان اینکه قدیمی‌ترین اثر موزه مربوط به ۵۰ هزار سال پیش از تراشه‌ها و ابزار سنگی انسان‌های اولیه است، افزود: جدیدترین و نزدیک‌ترین آثار موزه نیز مربوط به اواخر دوره پهلوی و شامل هنرهایی از جمله خاتم‌کاری، میناکاری و قلم‌کاری است که در این مجموعه به نمایش درآمده است.

موزه‌ای برای همه اقشار جامعه

وی با اشاره به اینکه همه اقشار و گروه‌های جامعه می‌توانند از این موزه دیدن کنند، اظهار کرد: شیوه‌نامه و دستورالعمل‌هایی برای فروش بلیت در این مجموعه برای دانشجویان و دانش‌آموزان داریم. همچنین بلیت‌های این مجموعه برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و همچنین بازنشستگان کشوری، لشکری و افرادی که کارت منزلت دارند نیز رایگان است.

ناگفته‌های موزه هنرهای ملی اصفهان

بختیاری تصریح کرد: طبق دستورالعملی که به آن اشاره کردم، می‌توانیم تخفیف‌هایی برای اقشار مختلف داشته باشیم و طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که همه اقشار با هر شرایطی که دارند، بتوانند از موزه دیدن کنند و از اشیای تاریخی و تمدنی آن استفاده کنند.

وی اظهار کرد: افرادی از سایر شهرها و شهرستان‌های مختلف استان اصفهان نیز با هماهنگی قبلی از موزه دیدن کرده‌اند. همچنین طی رایزنی با اداره کل آموزش و پرورش، شرایط برای افرادی که در قالب اردوها به اصفهان می‌آیند برای دیدن از این موزه فراهم شده است.

مدیر موزه ملی هنرهای اصفهان افزود: موزه‌های مجموعه بنیاد مستضعفان و جانبازان با تفکر محرومیت‌زدایی و تعلق کامل به مردم شرایطی را فراهم کرده است که همگان بتوانند از آن استفاده کنند. در این رابطه هفت مرکز فرهنگی موزه‌ای در شهرهای مختلف دایر شده و در مجموع ۱۴ موزه در کشور متعلق بنیاد مستضعفان است.

به گزارش ایمنا، موزهملی هنرهای اصفهان همه روزه به غیر از روزهای شنبه، از ساعت ۹ تا ۱۷:۳۰ هر روز پذیرای عموم بازدیدکنندگان و گردشگران است.

کد خبر 613251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.