سمیرم؛ مقصد طبیعت‌گردی استان اصفهان

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمیرم گفت: این شهرستان مقصد و منطقه‌ای بِکر برای طبیعت‌گردی و سفر برای دوستداران آب و کوه و سرسبزی است.

سعید سلمانیان در گفتگو با خبرنگار ایمنا ضمن تبریک سال جدید و تعطیلات نوروزی اظهار کرد: هماهنگی‌های لازم برای ارائه خدمات مطلوب به گردشگران انجام شده و دستگاه‌های اجرایی و خدماتی در کنار مردم آماده خدمات دهی و پذیرایی از میهمانان و خدمات رسانی به مسافران هستند.

دبیر ستاد خدمات سفر شهرستان سمیرم خاطر نشان کرد: با برگزاری جلسات متعدد و منظم با کمیته‌های ده‌گانه ستاد که اسفندماه برپا شد و همچین تلاش برای استفاده از تمام ظرفیت‌ها، فعالیت‌ها و برنامه‌های متنوعی برای تعطیلات نوروز تدارک دیدیم.

سلمانیان به بر پایی دو ایستگاه امنیت، ایمنی و سلامت در مسیر اصلی جاده اصفهان سمیرم و سمیرم به یاسوج اشاره کرد و افزود: جشن نوروزگاه را نیز در دو ایستگاه امنیت و سلامت جاده‌ای به همراه معرفی توانمندی‌های روستایی و عشایری بخش‌های مختلف شهرستان، دایر کرده‌ایم.

رئیس اداره میراث فرهنگی سمیرم با اشاره به افتتاح ایستگاه ایمنی جوانان جمعیت هلال احمر در ورودی سمیرم و صحن آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع) این شهر، اظهار کرد: غرفه‌های طرح آرامش بهاری نیز همراه با پذیرایی از زائران و گردشگران نوروزی در امامزادگان و بقاع متبرکه برقرار است.

وی به آمادگی کامل اداره آموزش و پرورش و همچنین اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به منظور اسکان مسافران نوروزی اشاره کرد و گفت: امسال ظرفیت اقامت و اسکان در اماکن خصوصی، دولتی و خانه مسافرها را به هزار و ۱۰۰ نفر رسانده‌ایم.

وی ادامه داد: علاوه بر یک هتل و ۱۱ مهمانسرا، ۱۳۷ کلاس درس مدارس مختلف روستایی و شهری نیز برای اقامت گردشگران پیش بینی کرده‌ایم.

حضور در برنامه ویژه برنامه استانی نوروزگاه

سلمانیان افزود: قرار است روزهای چهارم و پنجم فروردین‌ماه نیز برنامه نوروزگاه در باغ موزه چهلستون با اجرای برنامه‌های متعدد از جمله معرفی آداب و رسوم، صنایع دستی و پخت غذاهای سنتی و سوغات سمیرم برگزار شود.

دبیر ستاد سفر شهرستان سمیرم تصریح کرد: برنامه‌های مستمر گشت زنی گروه بازرسی از اصناف، میادین میوه و تره‌بار و واحدهای اقامتی پذیرایی به طور مداوم در دستور کار است تا در این شرایط کرونایی بتوانیم حافظ سلامت عموم مردم و مسافران باشیم.

سلمانیان با تقدیر از آمادگی پایگاه‌های امدادی، اورژانس، هلال احمر و نیروهای راهداری، پلیس راه و راهور به منظور حفظ ایمنی و راهنمایی گردشگران و مسافران نوروزی اظهار کرد: در این مدت معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهرستان و همچنین اطلاع رسانی از فعالیت‌ها، توسط خبرنگاران و فعالان فضای مجازی دنبال می‌شود.

به گفته وی، تا به امروز ۳۷ اقامت‌گاه بوم‌گردی در سمیرم مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند و در بخش‌ها، روستاها و شهرهای مختلف پذیرای مسافران نوروز، بهار و تابستان هستند.

سلمانیان به گردشگری عشایری به‌عنوان یک ظرفیت کمتر دیده شده اشاره کرد و گفت: کوچ، آداب، آئین‌ها، بازی‌ها و حتی یک سیاه چادر عشایر به‌خودی‌خود می‌تواند معرف این نوعِ خاص از گردشگری باشد که در سمیرم نیز چند سال است با ایجاد کمپ‌های عشایری این کار نیز انجام شده، اما باید توسعه یافته و بیشتر معرفی شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان سمیرم تأکید کرد: اردیبهشت‌ماه شاهد کوچ عشایر از قشلاق به ییلاق سمیرم خواهیم بود و از همان زمان، گردشگری عشایر در این منطقه کوهستانی آغاز می‌شود.

به گزارش ایمنا، شهرستان کوهستانی و معتدل سمیرم دارای ۹۰ هزار جمعیت است که در جنوب استان اصفهان، شمال یاسوج، شرق اقلید و آباده استان فارس و غرب لُردگان استان چهارمحال و بختیاری واقع شده و پیشینه تاریخی، بافت عشایری، روستایی و شهری به همراه مواهب طبیعی از قبیل جنگل، کوهستان، پوشش گیاهی، روان آب‌های همیشه جاری و نیز تنوع جانوری در اقلیم کوهستانی و سردسیر دنا و زاگرس، سمیرم را به عنوان یکی از مناطق پر ظرفیت گردشگری و بوم‌گردی در استان اصفهان زبانزد کرده است.

از جمله آثار تاریخی و طبیعی سمیرم پارک تقرچه، چشمه خوانسار، تخت سلیمان آب ملخ، حمام کمال الملک وزیر، تل شاهی و وزیری، 'قلعه بهمن، آبشار خفر، آبشار سمیرم، چشمه ناز ونک، تالاب خان وردشت، آبشار بی‌بی سیدان، چشمه بابا زرنگ کمه، چشمه نوول غار دنگزلو، لای سرخ دنا و امامزادگان ابراهیم، زید ابن علی، سیداحمد و سید محمد خفر، بی‌بی ناز خاتون و بی‌بی گل خاتون کمه و حنا است.

کد خبر 563477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.