اصفهان؛ برند جهانی گردشگران داخلی و خارجی

عضو شورای اسلامی شهر قزوین گفت: اصفهان با شکوفایی بی‌نظیر در دوران صفوی، توانست بستر پیشرفت را طی کند و تا امروز به‌عنوان یک بر ند جهانی در حوزه گردشگری و معماری مطرح است.

ولی چگینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن تبریک هفته فرهنگی اصفهان، اظهار کرد: اصفهان در دوران «شاه عباس اول» به‌عنوان پایتخت ایران انتخاب شد تا بتوانند مناطق خلیج‌فارس و گردن‌کشی پرتغالی‌ها را مهار کنند؛ بنابراین پایتخت از قزوین به اصفهان منتقل شد.

وی تصریح کرد: اصفهان در دوران صفوی به عنوان پویاترین شهر جهان شناخته می‌شد، حضور دانشمندان بزرگ همچون شیخ بهایی و استادانی که ساخت صنایع‌دستی مانند قلم‌زنی، موسیقی، کاشی‌کاری و معماری بی‌نظیر و منحصر به فردی داشتند، زمینه پیشرفت و تمدن شگرفی را در اصفهان ایجاد کرده بود.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین افزود: اصفهان قدیم شامل میدان نقش جهان و چهارباغ اصفهان که از عمارت‌ها و قصرهای زیبا ساخته شده بود و چشم جهانگردان را نوازش می‌کرد تا جایی که تابلوهای سلطنتی برای کاخ‌های دنیا در اصفهان نقاشی می‌شد.

وی ادامه داد: ساخت منارجنبان، پل خواجو، سی‌وسه پل و در نهایت جریان آب زاینده رود، اقوام مختلفی از ایران را در کنار هم گرد آورده بود تا بتوانند در آن زمان پایتخت ایران را با برند اصفهان نصف جهان به عنوان یک شهر جهانی معرفی کنند.

چگینی تاکید کرد: این استان با تقدیم ۲۶ هزار شهید برای انقلاب نقش کلیدی در مدیریت‌ها و پاسداری از این آب و خاک داشته است، قزوین در دوران صفوی پایتخت ایران بوده است و بعد از اینکه مکتب اصفهان در دوران صفوی در حوزه‌هایی مانند فرهنگ، هنر، ادبیات، مدارس علوم دینی و معماری همه‌گیر شد، قزوین نیز از این مکتب ناب بی‌نصیب نماند که نمونه بارز آن را می‌توان در عمارت چهل ستون و عالی قاپوی قزوین مشاهده کرد.

وی افزود: اصفهان را با زاینده‌رود، سی‌وسه پل، منارجنبان، نقش جهان و چهار باغ می‌شناسند، هر گاه نام اصفهان بر زبان‌ها جاری می‌شود ناخودآگاه یاد زاینده‌رود و شادابی که در اصفهان ایجاد کرده، در ذهن هر فردی تداعی می‌شود، سرزندگی در کنار رودخانه خروشانی که به دلیل مدیریت غلط در سطح ملی تبدیل به یک بحران شده و شهر را افسردگی کرده است.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین گفت: بخشی از فرهنگ اصفهان ناشی از زاینده رود است که در طول تاریخ همراه و همگام با مردم این سرزمین مکتبی را به یادگار گذاشته است، اصفهان سرزمین مردان بلندآوازه همچون شیخ بهایی است که در عهد صفوی تلاش فراوانی برای آبادانی پایتخت ایران کرد و دانشمندانی که در عهد صفوی باعث رونق در شهر شده بودند و در نهایت به قزوین آمدند و پیوند علم و فرهنگ بین قزوین و اصفهان بیش از پنج قرن سابقه دارد.

وی تصریح کرد: شهر اصفهان با داشتن مدیران قوی در صنعت توریست و مدیریت شهری توانسته یکی از شهرهای موفق ایران باشد که به عنوان یک برند جهانی مورد توجه گردشگران قرار گرفته است، پیوندهای تاریخی بین پایتخت‌های سیاسی ایران در عهد صفوی تشابهات معماری، هنر، موسیقی و علوم مختلف دوستی را بین اصفهان و قزوین برای آیندگان و نسل‌های فردا به یادگار گذاشته است.

چگینی خاطرنشان کرد: هفته فرهنگی اصفهان را به مردم دیار زاینده رود و مدیران شهری اصفهان تبریک می‌گویم، در سفر به اصفهان بستر خشکیده زاینده رود آزاردهنده بود، چرا که شادابی را از این دیار دریغ کرد و پیوند بین اصفهان و زنده رود همیشگی است و این رودخانه با جاری بودن به شهر روح می‌بخشد.

کد خبر 572443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.