افزایش قیمت ارز، فروش صنایع دستی را به صفر رسانده است

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان گفت: در حال حاضر در اثر افزایش بهای ارز با این مشکل مواجه هستیم که هم قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کرده و هم رکود کم‌سابقه‌ای در بازار صنایع دستی رخ داده تا جایی که فروش در این ایام، نزدیک به صفر است.

مجدالدین تاج در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ۸۰ درصد مواد اولیه صنایع دستی و هنرهای سنتی از جنس فلز مس است و بالارفتن قیمت این فلز تأثیر زیادی در بازار این هنرصنعت‌ها دارد.

وی افزود: امروز در اثر افزایش قیمت ارز با این مشکل مواجه هستیم که هم قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کرده و هم رکود کم‌سابقه‌ای در بازار صنایع دستی رخ داده تا جایی که فروش در این ایام، نزدیک به صفر است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه فروش صنایع دستی در چند حالت اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: ابتدا این عموم مردم و گردشگران داخلی هستند که می‌توانند صنایع دستی را بخرند اما با وجود شرایط سخت اقتصادی امروز، این اولویت خانوارها نیست بلکه اولویت مردم تهیه خوراک و در مرحله بعد خرید پوشاک است و هنرهای دستی اولویتی در این میان ندارد.

وی با اشاره به اینکه اگر گردشگران به کشورمان سفر کنند این وضعیت بهتر خواهد شد، اظهار کرد: ناآرامی‌های اخیری که در کشورمان اتفاق افتاد، تأثیر منفی زیادی در رکود و سکون بازار صنایع دستی گذاشت.

ضربه به فروش صنایع دستی با لغو سفر گردشگران خارجی

تاج خاطرنشان کرد: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان چندی قبل گفته بود، بیش از هشت هزار گردشگر خارجی در چند ماه گذشته سفر خود به اصفهان را لغو کرده‌اند.

وی گفت: هر گردشگر اگر فقط پنج هزار دلار هزینه کند، در نهایت این آمار عدد بزرگی خواهد شد اما متأسفانه با وجود اتفاقات و اغتشاشات اخیر، این سود و منفعت بزرگ اقتصادی حاصل نشده و از دست رفته است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان پیشنهاد کرد: با وجود بزرگترین کارخانه‌های مس در کشورمان، سهمیه اختصاصی مس در اختیار هنرمندان صنایع دستی قرار گیرد. این باعث می‌شود فعالان صنایع و هنرهای دستی و سنتی نخواهند از طریق بورس، واسطه‌ها و دیگر موارد برای خرید مس اقدام کنند و متحمل هزینه سنگین خرید این فلز شوند.

وی تصریح کرد: اختصاص سهمیه فلز مس بسیار کمک‌کننده است و باعث ایجاد ارزش افزوده خواهد شد. اگر مس در گران‌ترین حالت ۴۰۰ هزار تومان باشد و در همین حالت یک قلم‌زن روی همین فلز کار کند، ارزش ریالی آن از میلیارد هم بیشتر می‌شود.

تاج با تاکید بر اینکه دولت باید روی مباحث حمایتی صادراتی تمرکز کند، اظهار کرد: یکی از اقدام‌هایی که دولت می‌تواند انجام دهد، این است که بازار کشورهای خارجی و همسایگان را نیازسنجی کند تا تولیدکننده متوجه شود در کدام مقصد می‌تواند محصولات خود را ارائه کند و به فروش برساند.

وی همچنین شهرهای خواهرخوانده اصفهان را به‌عنوان یک فرصت برای این کلان‌شهر و تولیدکنندگان آن برشمرد و گفت: وزارت خارجه به‌ویژه معاونت اقتصادی آن، در کنار شهرداری اصفهان می‌توانند کمک زیادی در این رابطه داشته باشند و با رایزنی‌ها و ارتباط مداوم با این شهرها زمینه فعالیت و تحرک بیشتر اقتصادی طرفین را فراهم کنند.

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه در شهرهای خواهرخوانده در این رابطه مؤثر است، چرا که هنرمندان صنایع دستی می‌توانند در آن شهرها حضور یابند، آثارشان را عرضه کنند و به‌فروش برسانند. این موضوع علاوه بر درآمدزایی باعث شناخت هنرها، آثار و فرهنگ و تمدن ایران و اصفهان هم خواهد شد.

وی یادآور شد: تولیدکنندگان صنایع دستی و هنرهای سنتی در دو بخش تهیه مواد اولیه و فروش صنایع تولیدی خود با مشکل روبه‌رو هستند اما در تولید مشکلی ندارند و در مجموع کفه ترازو به سمت هنرمندان و کسب درآمد آن‌ها نیست.

به گزارش ایمنا، حدود سه هزار هنرمند به‌طور مستقیم و در مجموع نزدیک به ۹۰ هزار فعال هنری در این بخش در کارگاه‌ها و مراکز تولید و عرضه هنری وابسته به اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان فعالیت دارند.

کد خبر 631050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.