تیغ دولبه افزایش نرخ ارز برای حوزه صنایع‌ دستی

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درباره تأثیر افزایش نرخ ارز بر صنایع‌دستی گفت: بالا رفتن نرخ ارز هم فرصت و هم تهدید است از این جهت که می‌توان صادرات، ارزآوری و ارزش افزوده فوق‌العاده‌تری در زمینه صنایع دستی ایجاد کرد.

مریم جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی وابسته اظهار کرد: این نمایشگاه براساس راهبرد تقویتی قابل توجه سیاست‌گذار، تسهیل‌گر و تنظیم‌گر طراحی شده است.

وی افزود: غرفه‌های هفت و ۲۷ نمایشگاه برای گفت‌وگو بین نام‌آوران و نوآوران است و تمام کنشگران عرصه صنایع دستی به‌منظور شناسایی، آموزش، بسته‌بندی، ارسال، صادرات و مراودات بانکی در این نمایشگاه حضور دارند.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور تصریح کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه، گرفتن سهم صنایع‌دستی از تسهیلات، سیاست‌گذاری و حوزه حمایتی، سبد مصرف خانواده، صادرات و تولید ناخالص ملی است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه با رویکرد همگرا کردن ذی‌نفعان، ذی‌نفوذان و ذی‌ربطان طراحی شده است، تصریح کرد: در سالن هفت این نمایشگاه، روایتی از سند تحول صنایع‌دستی طراحی شده است.

جلالی درباره تأثیر افزایش نرخ ارز بر صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: بالا رفتن نرخ ارز هم فرصت و هم تهدید است؛ از این جهت که می‌توان صادرات، ارزآوری و ارزش افزوده فوق‌العاده‌تری در زمینه صنایع دستی ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه مواد اولیه صنایع‌دستی داخلی است پس چندان نیازی به ارزآوری ندارد و فقط باید مکانیسم صادرات به‌گونه‌ای تنظیم شود که افزایش نرخ ارز به تولید کننده برای تولید و فروش محصولاتش کمک کند.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: البته رفع پیمان سپاری ارزی و تسهیل‌گری و ایجاد هلدینگ صنایع‌دستی نیز در تولید و فروش این محصولات تأثیر بسزایی دارد.

وی اظهار کرد: صنایع‌دستی فرصت‌های بالفعل فوق‌العاده‌ای در حوزه بازارهای مرزی و پلتفرم‌های داخلی دارد تا بتواند در سبد خانوارها قرار گیرد. یکی دیگر از امتیازات صنایع‌دستی سازگاری آن با محیط زیست است که باعث استقبال کمپین‌ها و گروه‌های علاقه‌مند به محیط زیست از صنایع‌دستی می‌شود که این نیز یک فرصت است.

جلالی تصریح کرد: گردشگری حوزه اجتماعی کار فرهنگی است اما صنایع‌دستی حوزه اقتصادی است و اگر کالاهای مورد نیاز به‌خصوص در صنایع خرد و زیورآلات تولید شود، می‌تواند در بازارهای داخلی و بین‌المللی نیز به رشد اقتصاد این زمینه کمک قابل توجهی کند.

به گزارش ایمنا، شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته و سی‌وششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی صبح امروز _سه‌شنبه هجدهم بهمن ۱۴۰۱_ با حضور سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران به صورت رسمی آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه که تا بیست‌ویکم بهمن برپا است، ۲۰۰ فعال صنعت گردشگری از ۴۷ کشور حضور دارند.

کد خبر 639593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.