مشاغل خانگی زیر چتر مدیریت شهری

مشاغل خانگی به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های کسب‌وکار نقش قابل توجهی در توسعه اقتصاد دارد. مدیران شهری نگاه ویژه‌ای به توسعه مشاغل خانگی دارند، چراکه این حوزه بر اقتصاد و فرهنگ شهر تاثیر مثبتی می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزاری بازارچه شهری یکی از راه‌های معمول برای حمایت از مشاغل خانگی به ویژه در مناسبت‌هایی مانند اعیاد است که موجب معرفی هویت فرهنگی یک شهر و آداب و رسوم مردم آن خطه خواهد شد و نقش بسزایی بر توسعه فضای گفتمان شهروندی و ایجاد پیوستگی میان نسل‌ها دارد.

طبق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، دولت موظف است به استناد اصول بیست‌وهشتم (۲۸) و چهل‌وسوم (۴۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با توجه به سند چشم‌انداز بیست ساله، مشاغل خانگی را مطابق این قانون ساماندهی و حمایت کند، به نحوی که زمینه ایجاد اشتغال برای این‌گونه متقاضیان فراهم شود، براساس این قانون منظور از مشاغل یا کسب و کار خانگی، آن دسته از فعالیت‌هایی است که با تصویب ستاد موضوع ماده (۳)، توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب‌وکار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در واحدهای مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و منجر به تولید خدمت یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می‌شود.

مدیران شهری که رویکردهایی مانند محله‌محوری و خانواده‌محوری را الگوی برنامه‌های خود قرار داده‌اند، می‌توانند با ایجاد نمایشگاه‌های مجازی و فیزیکی برای ارائه محصولات خانگی در راستای تحقق شعارهای خود حرکت و علاوه بر توسعه اقتصادی شهر به ارتقای مبادلات فرهنگی جامعه شهری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح محلات و خانواده‌ها کمک کنند.

شهرداری با ایجاد نمایشگاه‌ها ویترینی برای تولیدات خانگی ایجاد کند

مهدی مسعودی‌آشتیانی، کارشناس اقتصادی در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اگر شهرداری را به عنوان یکی ارگان‌های خدمات‌رسان در کنار مردم ببینیم دیگر نمی‌توانیم از نقش شهرداری در رونق مشاغل خانگی یا توسعه پایدار شهر صحبت کنیم.

وی ادامه می‌دهد: اگر شهرداری را یک نهاد مردمی غیردولتی در نظر بگیریم، موضوع متفاوت خواهد شد، چراکه این ارگان یک نهاد مردمی است و دغدغه‌هایی مانند حمایت از مشاغل خانگی دارد.

این کارشناس اقتصادی پرداختن به مشاغل خانگی را یکی از راه‌های کسب درآمد مردم در زندگی امروزی می‌داند و تاکید می‌کند: مشاغل خانگی مانند گذشته تنها کوبلن‌دوزی یا قلاب‌بافی و بسته‌بندی حبوبات را شامل نمی‌شود و باید تعریف جامع‌تری از این مقوله ارائه شود. امروزه مدیریت اپلیکیشن‌ها از خانه و بسیاری از مشاغلی که به شکل دورکاری انجام می‌شود نیز مشمول همین امر خواهد شد.

مسعودی‌آشتیانی تاکید می‌کند: یکی از موضوع‌هایی که در فرهنگ کشورمان به آن توجه کمتری شده، توسعه اقتصادی، مارکتینگ یا به عبارتی نمایش کالا است. یکی از اقداماتی که شهرداری می‌تواند در این زمینه انجام دهد در نظر گرفتن یک ویترین برای مشاغل خانگی است.

وی تصریح می‌کند: شهرداری می‌تواند از مکان‌هایی که در اختیار داد برای ایجاد نمایشگاه استفاده کند و با پشتیبانی تبلیغاتی از این نمایشگاه‌ها به ایجاد فرصتی برای درآمدزایی شهروندی و ایجاد فضا برای گفتمان‌های شهری بپردازد.

این کارشناس اقتصادی می‌افزاید: به عنوان مثال در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران قبل از شیوع کرونا، نمایشگاهی از صنایع‌دستی با حضور مردم شهرها و شهرستان‌های مختلف سراسر کشور برگزار شده بود که در جریان همین نمایشگاه بعضی از غرفه‌ها با هم توافق کرده بودند که محصولات تولیدی غرفه‌های دیگر را به شهرهای خود ببرند و به فروش برسانند، حال شهرداری می‌تواند از همین ظرفیت برای مشاغل خانگی در سطح محلات استفاده کند.

این کارشناس تصریح می‌کند: اگر انگیزه لازم در مدیریت شهری وجود داشته باشد، این نمایشگاه‌ها نقش مؤثری در حمایت از مشاغل خانگی خواهد داشت؛ به شرطی که شهرداری در دیگر ابعاد مانند تبلیغات گسترده نیز فعالیت داشته باشد.

برگزاری ۴ نمایشگاه صنایع‌دستی و تولیدات خانگی در اراک

علیرضا شعبانی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود چهار برنامه ویژه در راستای حمایت از صنایع و تولیدات خانگی داشته‌ایم که در محل پارک بانوان، پارک ملت و حمام تاریخی میدان شهر برگزار شده است.

وی می‌گوید: در این رویدادها بازارچه‌های موقتی ایجاد و از هنرمندان صنایع‌دستی و بانوان کارآفرین دعوت به عمل آمده است تا محصولات تولیدی خود را در این بازارچه‌ها به نمایش و فروش بگذارند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک تاکید می‌کند: بازخورد بسیار خوبی را شاهد بوده‌ایم و این طرح‌ها مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است، از همین رو در نظر داریم به طور متناوب این بازارچه‌ها را تا پایان سال جهت حمایت از صنایع‌دستی، تولیدات و مشاغل خانگی برگزار کنیم.

کد خبر 631967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.