آثار برای ثبت جهانی اولویت‌بندی می‌شود

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: کمیته‌ای با حضور صاحب‌نظران و پیشکسوتان حوزه ثبت آثار و میراث‌فرهنگی برای تعیین شاخص‌های ثبت جهانی و اولویت ثبت تشکیل می‌شود.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی دارابی در نشست شورای ثبت جهانی که با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه ثبت میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس در دفتر معاونت میراث‌فرهنگی این وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: برای ثبت جهانی فرصت محدودی داریم تا فهرست اولویت‌هایمان را در حوزه میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس مشخص کنیم. با توجه به اینکه در حوزه میراث‌فرهنگی ناملموس یک سال در میان سهمیه ثبت جهانی داریم، از ثبت پرونده‌های مشترک با دیگر کشورها استفاده می‌کنیم.

وی افزود: مسئولان برای ثبت جهانی آثار استقبال و توجه خوبی داشته‌اند و این نشان‌دهنده افزایش سواد میراثی در کشور است. در این نشست، افق و دورنمای ثبت جهانی آثار مشخص می‌شود. برنامه ۱۰ساله وزارت میراث‌فرهنگی تدوین شده است و تابلوی راهنمای ما برای انجام کارها در وزارتخانه خواهد بود. همچنین در این نشست درباره اولویت‌های ثبت جهانی و تعیین شاخص‌ها و معیارها برای ثبت در یونسکو بحث و گفت‌وگو می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی گفت: برخی صاحب‌نظران ایراد می‌گیرند که چرا آثار برای ثبت جهانی به چند استان محدود می‌شود؛ از چند ماه قبل اداره کل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی به استان‌ها اعلام کرده است اولویت‌های خود را برای ثبت جهانی با بیان دلایل مشخص کنند تا کلیات آن در نشست‌های شورای ثبت جهانی بررسی شود؛ به همین منظور کمیته‌ای در این زمینه تشکیل می‌شود.

کد خبر 632886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.